Onbedacht. Hoe krijg ik die eraf ?

UPDATE : Is er nog niet af.

Dank voor de vele suggesties.

Het enige wat ikzelf kan proberen is met een breekmes. Gaat er rechts makkelijk tussen, en er is nog een minieme speling. Maar voorlopig onvoldoende om beweging te krijgen in die pushpin.

Mag ik nog suggestie doen?
Met flosdraad ertussen en proberen de pin eruit te drukken c.q. buigen c.q. breken.

2 likes

De laatste suggestie is niet zo gek… als je er een draadje tussenkrijgt (misschien zelfs met enkel wikkelingen) en je de twee uiteinden door de holes in de band weet te wurmen (als je erbij kunt, en als er ruimte is) bv met een dunne naald, dan kun je, met geduld en beleid (en nog meer geduld :-)) de pushpin misschien intrekken. Zo beschadig je niks… anders wordt het veel afplakken, en een flinterdun dremel-slijpschijfje… succes!

1 like

Band zoveel mogelijk naar achteren trekken en dan IN HET MIDDEN met de dremel er een stuk uitslijpen. Je krijgt dus twee sleuven. Dan kom je bij de pen. Die slijp je ook door. Dan beschadig je wss niets, behalve die band dan. Easy job.

1 like

Misschien een idee om naar een lokale machine werkplaats met een freesbank te gaan en in de gemonteerde toestand alsnog de uitsparingen te laten frezen?

Wanneer de frees iets te diep gaat, is meteen de pushpin ter ziele en de band los.

Bijkomend voordeel; meteen uitsparingen in de endlink…

Succes!

En als niets lukt Arie Kabaalstra bellen die maakt er wel een tooltje voor.

5 likes

Benader eens Kalle Slaap, Die man kan alles :slight_smile:

1 like

Ik zag op youtube een filmpje waarbij ze met behulp van een titanium scheermesje de beugel van een hangslot doorzagen.
Ze klemmen het mesje tussen de bekken van een combinatietang.
Het voordeel van een scheermesje is dat hij super dun is en daardoor wellicht tussen de lug en de band past.

Als een titanium scheermesje idd zaagt, zou het een perfecte oplossing kunnen zijn.

Wanneer het mesje 2 zijdig is geslepen, zaagt hij bovendien niet in het horloge of de band. Is hij eenzijdig geslepen, goed opletten dat de geslepen kant aan de “lug zijde” wordt gehouden.

Heb je een link? Ik vind alleen deze met gewone scheermesjes, let vooral op hoe hij het mesje karteltjes geeft:

Als het mesje er niet tussen past blijf ik bij mijn eerder vermelde kolomboor methode als eerstvolgende optie.

1 like

Goed plan maar dat kan gewoon met een dremel en een diamant hulpstukje.
Na verwijderen band even netjes nabewerken en horloge en band zijn nog prima te gebruiken.

Dank voor de vele reacties !

Titanium scheermesje zou misschien moeten lukken.

Je voorstel om de band er definitief op te zetten is nog niet zo gek.

Neeee, de tweede pushpin zit er nog niet in

Deze band komt van mijn BFK en is identiek aan de SPORK. Die tweede band zou ik afwisselend kunnen gebruiken voor BFK en SPORK.

1 like

Ik heb bij mijn Dremel hele dunne platte wieltjes die je bijna overal tussendoor krijg om iets door te zagen en de veerpennetjes zijn aan het einde niet te dik. Je kunt ook een stalen speld gebruiken om het pennetje in te drukken. Heb wel eens hetzelfde gedaan met een oude Zenith. Ik wil zelfs wel mijn vele gereedschap ter beschikking stellen, ik heb echt een kast vol met een hoop gehard spul. Stuur gerust een PM.

1 like

Da’s heel genereus. Thx.

Maar mijn technisch inzicht en handigheid ontbreken om dit tot een goed eind te brengen.

Gewoon op sturen naar Kalle wat een gezeur die help je er gewoon vanaf.

1 like

Ouderwetse figuurzaag met een ijzerzaagje!

Waar blijft lasser @Arie_Kabaalstra in dit topic?

Wel het hele topic lezen :wink:

1 like

Qua definitieve allesoverstijgende laswerk oplossing bedoel ik. Ik kan me nog mooie foto’s herinneren met een kap en een sigaar. Dremelen kan iedereen. Lassen is een vak apart. :grimacing: