Onbekend zakhorloge. Wie helpt me verder?

Ik heb pas geleden op MP mijn eerste zakhorloge gekocht. Jippie…
Gekocht op gevoel, omdat hij goed zou werken en ik hem mooi vind (beste reden vind ik).
Nu ben ik alleen op zoek naar leeftijd, merk etcetera.

De kast heeft aan twee zijden reliefs. Aan de zijde met wijzerplaat Sint Joris en de Draak en aan de andere zijde Jezus Stilt de Storm. Aan de binnenzijde staan verschillende nummers ingeslagen:

  • aan de wijzerplaatzijde 48393 en het cijfer 10
  • aan de uurwerkzijde 393 en ook het cijfer 10. Daarbij staat een gravering met een teken en 11854;
  • op de klep die het uurwerk beschermt staat de tekst gegraveerd die je op de foto’s ziet over de spiral Breguet en 16 Rubis;
  • op het uurwerk staat een logo (?) of merk geslagen. Dit lijkt mij een letter B in een wapenschild, met daarin een lint omheen?;
  • In Frans staat er Retard en Avance gegraveerd. Verder zie ik geen graveringen of iets, maar heb (nog) geen goede loep. Die is ondertussen wel besteld… :wink:

Er zit een horlogeketting bij die rijkelijk versierd is en ook een beeldje van SInt Joris met de draak op het einde.

laatst toegevoegde foto met nummer 1245 zag ik zojuist ineens dat op de rand van de klep (beide kleppen) IVV (of zoiets) staat gegraveerd. Aan de uurwerkzijde (foto) staat daaronder een gravering, met (denk ik) een datum. Ik denk daar de letters J.L. en 9.10.47 te zien staan.

Wie heeft er zin om mee te onderzoeken of wie kent dit zakhorloge? Werkelijk alle informatie is hartelijk welkom! Ik hoor ook graag waar jullie dit hebben gevonden, dan leer ik daar ook weer van. DANK!

Fijne pinksterdagen! Elmar

12 likes

Mooi! Niet helemaal hetzelfde maar lijkt wel een beetje op het zakhorloge in bovenstaand draadje.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk

Bovenstaande database wordt hier regelmatig gebruikt. Ik ben daar nog niet zo bedreven in maar ooit krijg ik wel iets gevonden.

1 like

Zo! Die link ziet er idd wat ingewikkeld uit. Even kijken of ik daar iets wijzer van word… thanks!

Ik kan je ( nog ) niet helpen, maar wil je wél een compliment maken voor de scherpe en vele fotos met toelichting erbij. Dat zien wij hier niet vaak.

Overigens is mijn indruk dat je een bijzonder zakhorloge heb gekocht.

2 likes

Dit heeft te maken met de fijnafstelling van het uurwerk: retard = langzamer en avance = sneller.

1 like

Dank je!

1 like

Precies. Zover kwam ik gelukkig nog wel, maar dacht misschien dat voor de wijzen op dit forum de Franse taal nog een aanwijzing kon zijn… dank voor het meedenken! :+1:t3:

1 like

Mooi kwaliteitsuurwerk met 16 robijnen. Het merkteken A11854 is vermoedelijk van een uurwerkmaker na het plegen van onderhoud. Op basis van de b op het uurwerk moet je dr maker kunnen achterhalen. Ik heb dat zo niet paraat.

1 like

Dank voor je moeite. Ik zag geen A in het teken voor de 11854, maar had wel het vermoeden dat het van een reparatie oid was. Hopelijk weten meer mensen iets. Veel puzzelstukjes maken de puzzel… :wink::+1:t3:

1 like

Zag vanavond dat een soortgelijk horloge op Catawiki was verkocht paar weken geleden. Daar stond ook niet veel meer informatie bij volgens mij, maar misschien zien jullie daar meer in…

1 like

https://www.vintagewatchstraps.com/fontainemelon.php

1 like

Een uitstekende vergelijking! Misschien wel hetzelfde zakhorloge…

3 likes

Is niet zelfde horloge. Ik heb deze vorige week gekocht voor minder dan 200. Zou niet logisch zijn van verkoper. Is iemand waar ik contact mee heb en die doet in inboedels… Geen zekerheid, maar erg onwaarschijnlijk.

Dank voor de reactie, maar heb vluchtig het artikel doorgebladerd. Kun je toelichten waarom je dit doorstuurde? Ik ga het morgen even op mijn gemak lezen.

Daar lijkt het wel op, zelfs de schroefjes staan in dezelfde stand aangedraaid. :wink:

2 likes

Ah, ik heb enkel het uurwerk gezien en gedacht “dat komt me bekend voor” lijkt veel op het uurwerk in dat artikel. Het horloge zelf zegt mij verder niet veel. Wellicht dat je er iets mee kan🤷🏼‍♂️

1 like

Huh serieus? Ik zal eens kijken, maar goed. Dat helpt me niet verder met meer info over het horloge op zich…

Kan zijn dat het door die fabriek als uurwerk verkocht is aan meerdere “makers”. Dank

Op Mikrolisk staat het merk op het uurwerk vermeld bij de naam Joseph Bloch:

Mogelijk hebben zij dit horloge samengesteld. Uurwerk zou best eens een Fontainemelon/fhf kunnen zijn. Zij leverden aan veel horlogefabrikanten uurwerken.

1 like

Dat is een geluk bij een ongeluk :hushed:
Het had ook Engels kunnen zijn

3 likes