Ik kan nu nog een keer Fortis gaan roepen met alle argumenten die daar bij horen, maar vandaag ga ik voor Casio… dat is sowieso een ondergewaardeerd merk. Casio!
Met alles eens behalve het deel over Rolex
MIDO
Ik ging ook nog Yema vermelden, maar sinds de chrono wijzer er bij mij gewoon is afgevallen, verdenk ik Yema van een zwakke QC.
Seiko, oh no sorry, die worden zwaar overgewaardeerd: kijk maar naar die overprijsde Alpinists bijvoorbeeld…
Je krijgt niets van Rolex, dus jou stelling valt wel mee in het echte leven.
Ik koop en draag mijn horloge voor mezelf.
Hoe dat gewaardeerd wordt door wie dan ook, maakt me geen ene fluit uit.
Ik vind dit dan ook een rare discussie
Frederique Constant vind ik een steeds leuker merk worden. Manufacture Perpetual Calendar voor hele scherpe prijzen, die er ook nog mooi uitzien.
Ook hier in het blauw zie ik soms zaken voorbij komen waarbij ik niet snap dat ze niet verkopen. Neem dit nou:
Prachtig.
Vloeken in de horlogekerk!
Gebod 1: Gij zult twisten over smaak.
Misschien een onpopulaire mening, maar geschiedenis van een merk is bij mij vaak maar een piepklein deel van de waardering.
Ik wil het horloge dat ik op dat moment om de pols heb kunnen waarderen, niet wat dezelfde maker ooit wel/niet heeft bedacht.
Dat wist ik niet, ik dacht dat zij de specificatie gemaakt hadden, en dat Rolex uitvoerde. Is hier een goeie onafhankelijke bron van te vinden?
Maar goed, het was uiteindelijk Omega die de creds voor het eerste duikhorloge hebben, ergens begin jaren dertig, en Blancpain die de eerste duikbezel uitbracht, dus tot aan de Titanium monocoque kast van Seiko viel er eigenlijk geen eer te behalen, met props voor de eigenzinnige ontwerpen van zowel EPSA als Vostok.
Ik ben nog steeds helemaal weg van de oplossing voor een waterdichte achterkant waar Vostok mee op de proppen kwam. Simpel, goedkoop, geniaal.
Hoe dan ook zijn dit soort technisch-inhoudelijke discussies voor mij een makkelijker graadmeter voor de waarde van een merk dan meer esoterische dingen als “merkbeleving”, “waarde” en “mooiheid”. Da’s wat de gek er voor geeft.
Iedereen is selectief met z’n meningen. Cognitieve dissonantie is de normaalste zaak van de wereld en objectiviteit bestaat niet echt.
Maar:
Ik reageer alleen op het feit dat Rolex innovaties toebedacht worden die ze simpelweg niet uitgevonden hebben. Het is dus niet dat ik Rolex naar beneden haal, het is eerder de markt die Rolex in technisch-historische zin onterecht op een voetstuk plaatst.
Rolex wordt al plenty gewaardeerd. Het is niet nodig om de waarheid over innovaties geweld aan te doen.
Panerai wordt op dit moment in ieder geval niet overgewaardeerd, het merk is bijna tot een klucht of grap verworden. Dat weet iedereen die wel eens een image search op “panerai owner’s club” heeft gedaan.
Dit is vind ik ook hoor.
Wel eentje die geregeld vol liep met water.
Ik denk dat Rolex meester is in ideeen van anderen beter uitvoeren dan zij.
Daar zijn we het over eens. Het is echt echt de Apple van de horlogewereld.
probeer ik in het vervolg rekening mee te houden.
Mee eens. Ik reageer alleen omdat je Panerai daartegenover zet. Dat vond ik op z’n minst bijzonder. Dan slaat de cognitieve dissonantie wel erg hard toe.
Nou ik let daar dus tegenwoordig wel op. Ik wil gewoon nog zelf een H4 of H2 lampje erin kunnen schroeven onderweg. (En niet eerst het wiel eraf en dan via de binnenkant van het spatbord waar alsnog geen ruimte is voor de knuisten van de monteur)Zal in de toekomst wel niet meer nodig zijn met nog betere led-technologie.
Ik vind Bulova wel een mooi merk en ietwat ondergewaardeerd. Er is er een te zien van een lid van the 82nd Airborne divisie in het helaas bijna failliete Bevrijdingsmuseum in Groesbeek.
En als eigenaar Citizen nu eens wat betere designs afleverde en de Lunar Pilot wat kleiner zou maken had ik er nog een of twee extra gekocht.
Het gaat om overgewaardeerd versus ondergewaardeerd. Dan kom je in dat soort onzin uit.
Onzin inderdaad.
Ik vind de Zeitwerk prachtig en bijzonder. Maar daar vind ik mijzelf nog te jong voor. Dat heb ik overigens met de meeste Lange’s.
Wel echt een ondergewaardeerd merk als je de afwerking en functie ziet.
Zeker 100% waar, maar als je hem koopt wel . Heel erg scherpe reactie dat waardeer ik!
Vandaag Staudt wat beter bekeken, heel netjes zeg. Daar kan je mee gezien worden.