Onderhoud IWC cal. 89

Een goede vriend van me heeft zijn cal. 89 ter reparatie aangeboden bij IWC omdat het uurwerk niet meer opwindt. IWC constateert wat hij al vermoedde; een gebroken veer.

Ondanks dat dit het enige technische gebrek is, komt IWC met deze prijsopgave voor deze ‘noodzakelijke’ (lees; verplichte) werkzaamheden.

Dit lijkt mij een beetje gortig. Ook wil de eigenaar het horloge liever zo origineel mogelijk houden. Heeft een van jullie een goede tip voor een onafhankelijke horlogemaker die met dit uurwerk overweg kan?

Ik ben bekend met dit nuttige overzicht maar vermoed dat niet iedere horlogemaker dit uurwerk wil/kan onderhouden en/of hiervoor aan onderdelen kan komen.

Alle hulp is welkom :slightly_smiling_face:

1 like

Laat in vredesnaam polijsten en opmaken van die plaat achterwege zou ik zeggen…!

Ja, de Richemont-groep schrijft met een vork hoor. Heb ook wel eens offertes gezien.

4 likes

Niet bij Richemont laten doen! Vraag @AmsterdamVintageWatches maar naar zijn ervaring met het onderhoud van vintage horloges door IWC/Richemont.

2 likes

Precies dat was ook mijn advies/zijn wens. Natuurlijk heeft het uurwerk wel een volledige service nodig, maar verder niets.

1 like

Chronoglide/kalle slaap een berichtje sturen…

1 like

IWC besodemietert de klanten met de zogenaamd verplichte dingen.

Het is dramatisch. Ik heb dit soort offertes weleens eerder gezien.

1 like

Echt ongelooflijk zeg. Nooit doen.

3 likes

dit doen ze niet alleen met vintage horloges. voor mijn iwc quartz horloge kwamen ze ook met een horror offerte.

3 likes

Bijzonder toch, zo n manier van reclame maken voor je merk…

1 like

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd via welke AD dit is gegaan. Een bijdrage aan de verzend- en verzekeringskosten heb ik nl. nog nooit op een offerte zien staan.

Sommige onderdelen worden vervangen met inname van de oude. Dit geldt zeker voor wijzerplaten en wijzers.

Niet laten opsturen naar Schaffhausen dus en al helemaal niet laten polijsten. Vervangen glaasje mits origineel kan geen kwaad. Dat geldt ook voor de kroon. Alleen NOS wijzers graag.

Kaliber 89 is een oudje en ik meen dat hier op het forum een aantal gecertificeerde IWC de reparateurs zijn.

2 likes

IWC is wat betreft sowieso wel apart. Als je een IWC meccaquartz aanbiedt voor service dan krijg je een kortingsbon voor een nieuw horloge.

Een cal 89 is een vrij standaard uurwerk dus elke uurwerkmaker kan dit gewoon.

5 likes

@Horloge24 weet hier ongetwijfeld raad mee!

5 likes

Dit is tegenstrijdig, bij een gebroken veer kun je het horloge oneindig blijven opdraaien. Niet meer opwindt zou ik willen omschrijven als de kroon draait niet meer of terwijl uurwerk is vol opgedraaid.

Heb zelf voor IWC een aantal jaren dit caliber gerestaureerd en alleen een nieuwe veer met olie is meestal niet voldoende. Slijtage in de veeronkloof lagers komt veelvuldig voor.

De veer is ook een speciale met T-haak.

Zou de wijzerplaat en wijzers niet laten vervangen. Vaak is dat ook wel bespreekbaar.

4 likes

Ik heb een caliber 88 waarvan de veer kapot was. Door lokale horloge maker vervangen voor 25 euri. Deze horlogemaker is nu met pensioen. Veertje gewoon in NL te bestellen.

1 like

Wordt nog gewoon geserviced door IWC. Anders kan altijd een JLC horlogemaker dit uurwerk herstellen maar dan zijn de pakkingen weer een probleem

2 likes

Zeker een topper van een horlogemaker, voor €25,- inclusief montage. :thinking:

Zie de prijs van alleen de juiste veer:

En dan nog de montage en de horlogemaker moet ook nog iets verdienen.

Cal 88 en 89 hebben dezelfde veer

3 likes

Joh!

1 like

Was wel al tijdje terug…

1 like

Correctie Amice “ELK premium-merk eigendom van een consortium besodemietert de klanten met zogenaamd verplichte dingen”

Overigens moet ik zeggen dat toen mijn Reverso, ook eigendom van Richemont, werd geserviced er op mijn verzoek werd afgezien van vervangen van wijzerplaat en wijzers, MAAR DAN KRIJGT U GEEN GARANTIE, wel boo-hoo de wet dekt me genoeg, onder vervangen van de (overigens ongebruikte want een NOS horloge) kwam ik niet uit…… die zes tientjes maar voor lief genomen: choose your battles!

Ik zou eens even bellen met het service center en kijken wat kan.

3 likes

Bedankt voor jullie medeleven en input :slightly_smiling_face: Ik geef het door aan de eigenaar en zal hier laten weten hoe het is afgelopen.