Een goede vriend van me heeft zijn cal. 89 ter reparatie aangeboden bij IWC omdat het uurwerk niet meer opwindt. IWC constateert wat hij al vermoedde; een gebroken veer.
Ondanks dat dit het enige technische gebrek is, komt IWC met deze prijsopgave voor deze ‘noodzakelijke’ (lees; verplichte) werkzaamheden.
Dit lijkt mij een beetje gortig. Ook wil de eigenaar het horloge liever zo origineel mogelijk houden. Heeft een van jullie een goede tip voor een onafhankelijke horlogemaker die met dit uurwerk overweg kan?
Ik ben bekend met dit nuttige overzicht maar vermoed dat niet iedere horlogemaker dit uurwerk wil/kan onderhouden en/of hiervoor aan onderdelen kan komen.
Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd via welke AD dit is gegaan. Een bijdrage aan de verzend- en verzekeringskosten heb ik nl. nog nooit op een offerte zien staan.
Sommige onderdelen worden vervangen met inname van de oude. Dit geldt zeker voor wijzerplaten en wijzers.
Niet laten opsturen naar Schaffhausen dus en al helemaal niet laten polijsten. Vervangen glaasje mits origineel kan geen kwaad. Dat geldt ook voor de kroon. Alleen NOS wijzers graag.
Kaliber 89 is een oudje en ik meen dat hier op het forum een aantal gecertificeerde IWC de reparateurs zijn.
Dit is tegenstrijdig, bij een gebroken veer kun je het horloge oneindig blijven opdraaien. Niet meer opwindt zou ik willen omschrijven als de kroon draait niet meer of terwijl uurwerk is vol opgedraaid.
Heb zelf voor IWC een aantal jaren dit caliber gerestaureerd en alleen een nieuwe veer met olie is meestal niet voldoende. Slijtage in de veeronkloof lagers komt veelvuldig voor.
De veer is ook een speciale met T-haak.
Zou de wijzerplaat en wijzers niet laten vervangen. Vaak is dat ook wel bespreekbaar.
Ik heb een caliber 88 waarvan de veer kapot was. Door lokale horloge maker vervangen voor 25 euri. Deze horlogemaker is nu met pensioen. Veertje gewoon in NL te bestellen.
Correctie Amice “ELK premium-merk eigendom van een consortium besodemietert de klanten met zogenaamd verplichte dingen”
Overigens moet ik zeggen dat toen mijn Reverso, ook eigendom van Richemont, werd geserviced er op mijn verzoek werd afgezien van vervangen van wijzerplaat en wijzers, MAAR DAN KRIJGT U GEEN GARANTIE, wel boo-hoo de wet dekt me genoeg, onder vervangen van de (overigens ongebruikte want een NOS horloge) kwam ik niet uit…… die zes tientjes maar voor lief genomen: choose your battles!
Ik zou eens even bellen met het service center en kijken wat kan.