Onderhoud Speedmaster reduced EUR 750?

Maar als het goed is niet uit het Omega magazijn…

Nee, van ETA, of via Longines, Tissot of een van de 100 andere merken die ETA 7750(-derivaten) gebruiken. Het uurwerk is geen rocket science, maar de meest gebruikte automatische chronograaf.

Feit blijft dat de standaard 7750 door de Swatch groep wordt gefabriceerd en dat de diverse “merken” er eigen modificaties in hebben toegepast hetgeen ook de verschillende prijsklassen verklaard. Op het Rolexforum is de vraag ook al eens gesteld.

Persoonlijk vind ik overigens de prijzen ook niet normaal meer hoor maar als je geld genoeg hebt om een Rolls te rijden breng je 'm ook niet voor onderhoud bij de Kwikfit waar mee ik absoluut niet wil zeggen dat daar inferieure monteurs rondlopen, de kwaliteitseisen liggen er imho wat lager :wink:

1 like

Natuurlijk kan dat, alleen dan krijg je alleen service op het uurwerk en geen 2jaar garantie op de service en waterdichtheid.

Maar als je een full service wilt denk ik dat je uiteindelijk zelfs duurder uit bent bij een onafhankelijke horlogemaker die moeilijk aan onderdelen kan komen.

Je moet wel onderscheid maken tussen kastonderdelen en uurwerk onderdelen.
In het geval dat Omega een Eta uurwerk heeft gebruikt zijn de basis onderdelen goed te verkijgen.
Er zit geen verschil in of het nu uit de Eta verpakking komt of uit een Omega verpakking, komt uiteindelijk uit dezelfde fabriek.
Dus dat zie ik niet als imitatie onderdelen.
Bij onderdelen voor Tissot nemen ze zelfs niet eens de moeite om het apart te verpakken maar plakken gewoon een sticker over de eta verpakking.

2 likes

Dat beweer ik ook niet…
Overigens bestaan er imho wel degelijk verschillen qua afwerking tussen basis Eta en top Eta…

1 like

Er zitten met name optische verschillen in de afwerking van de bruggen. Daarnaast kan er in de balans verschil zitten (gradatie Nivarox enz), maar ook dat is geen probleem qua onderdelen.

Dan de kast: op laten maken of niet? Ik ben er geen voorstander van, want het neemt materiaal weg.

Waterdichtheid: mijn horlogemaker kan 120m testen. Als hij de rubbers vervangt en test, dan zit ik safe. Zeker met een Speedmaster (30 tot 100m wr, afhankelijk van het model).

Het gaat in het geval van de TS helemaal niet om een 7750. Lees de hele draad even door, zowel ik als Floris geven aan welk uurwerk er wel in zit.

Dat weet ik. Het gaat om een 2892 met Dubois Dépraz module. Ik schreef dat 750 voor een beurt daarvan erg duur is, maar dat hetzelfde bedrag voor een triple date Speedmaster (die iemand anders noemde) absurd is, omdat die een 7751 heeft.

Ik vind dat relatief hoor, het is best een hele klus om zo’n module te reviseren heb ik begrepen. De meeste horlogemakers wagen zich er niet aan en beperken de service tot alleen het uurwerk. Dit vind ik wat dat aangaat wel een mooi service verslag.
Overigens was indertijd een service aan mijn Dynamic DD module (nog) niet nodig en heeft men alleen het uurwerk een service beurt gegeven.

1 like

Ik weet dat men tot voor kort - en mogelijk nog steeds, ik ben daar niet actueel van op de hoogte - een door de fabriek geprepareerde module op ruilbasis kon krijgen voor ca. Eur. 80…

Dan resteert dus het servicen van het uurwerkje (2892) en het monteren, wat echt geen 600 Eur. hoeft te kosten.

Het zou mooi zijn als je een linkje kunt geven want ben wel geïnteresseerd…
Overigens geloof ik hier helemaal niets van :wink:

Zoals ik al eerder aangaf. Je moet geen dingen roepen als je er niets vanaf weet. Einde van mijn bijdrage.

2 likes

Menkepie, jij weet alles beter. Geniet ervan.

Aangezien er hier zoveel mensen met bijzonder veel kennis en verstand van zaken zijn, ga ik maar weer een poosje niks bijdragen.

Dag betweters.

aanvullinkje:
hier wordt de uitwisselbaarheid van de modules benoemd en de inruil van de module daarbij:
http://forums.timezone.com/index.php?t=msg&th=1275597&rid=0

Het is me jaren geleden zelf een keer overkomen, dus tsja. Ik ben er tamelijk zeker van dat ik weet hoe dit zit. Ongeacht de betweters. Die moeten maar lekker Eur. 750 voor een service betalen. Duur rood Omega etui dat je dan krijgt.

Neem even contact op met House of Pertijs te Breda.

1 like

Huh?
Dus zo maak je je er van af?
Dus zonder enige onderbouwing en/of feiten te laten zien van alles wat je hebt beweerd
en dan een ander uit maken voor betweter?
Tsjonge jonge, nou ik ben onder de indruk hoor… :astonished:

edit:
Waar staat het bedrag van 80 euro?
Je hebt het over jaren geleden toen Omega/Swatch nog niet had besloten
de boel dicht te gooien vwb het leveren van onderdelen aan derden.

1 like

Iemand heeft een vraag over onderhoud, en het ontaard in een welles nietes.
Man man man, daar wordt je niet vrolijk van.

3 likes

Iemand heeft het over het bedrag en of het niet goedkoper kan…
Ja dan krijg je een discussie en dat is normaal op een forum.
Een en ander moet -qua bewering- dan wel te toetsen en onderbouwd
zijn anders heeft discussiëren niet veel zin…
Overigens blijf ik wel vrolijk hoor :wink:

Inventariserend:
De bekende service adressen zijn of erg duur, of er zijn wisselende ervaringen mee.

Het wordt er niet makkelijker op. Wel heb ik een aanbod van een forumlid ontvangen die dit voor mij kan doen.
Ik wacht nog even af of ik daarvoor ook een 2e hypotheek moet afsluiten, maar anders ga ik graag met hem in zee, gezien zijn reputatie op HF.

1 like

Hmmm de aankoop van een reduced gaat me nu toch in twijfelen brengen…

2 likes

Kosten onderhoud is beetje relatief, als je een DSOTM voor 7.000 euro (of zoiets) koopt dan is 750 euro onderhoud voor je chrono automaatje niet duur. Maar voor een Speedmaster Reduced van 1.500 euro wel. Prijzen an zich is niks mis mee bij W&V aangezien het vaste Omega prijzen zijn.

1 like