Ontopic-advies

Daar ben ik het niet mee eens. Niemand heeft een moderatorcursus gevolgd.
We hebben allen onze eigen normen en waarden (die liggen soms wat uit elkaar maar dat kan) en voor de zekerheid een aantal regels opgesteld.
Als ik iets kan leren op een ander forum dan deel ik dat met de collega’s (ook Henrik) en is er voldoende ruimte om zaken te veranderen.
In mijn initiele reactie vraag ik advies aan Louis (zijn topic) hoe hij denkt dat we uit de impasse zouden kunnen komen. Ik hoef binnen ons team geen toestemming te vragen om dat te doen. Als er een geweldig advies komt, dan leg ik dat voor en beslissen we er over. Of niet! Sommige zaken gaan de mods nu eenmaal niet over. Henrik is de eigenaar en hij bepaalt dingen die zakelijk of prive impact voor hem kunnen hebben. Logisch ook. Zie het als een kroegbaas. Zonder klanten niet gezellig maar als ze teveel gezopen hebben worden ze keurig in een taxi gezet en als ze het bont maken, op straat gegooid.
Ik heb de vrijheid om mij terug te trekken als barman ehhh mod en iets anders te gaan doen.
Dit forum levert mij financieel niets op, kost mij niets en ik loop geen risico. Henrik wel. Hij betaalt de server, de bouwer, het onderhoud etc etc. En in de horlogewereld is hij bekend als eigenaar van het forum. Geen keus, hij kan slechts de goede naam van zijn kroeg managen.
Als het mij niet bevalt, stel ik verandering voor. Als die niet komt overweeg ik mijn positie. Als ik ermee kan leven dan blijf ik, kan ik dat niet, dan probeer ik iets anders en eventueel stop ik of ga ik ergens anders werken. Als lid kan je dat ook doen.
En wordt je voorstel niet gevolgd? Overweeg je positie.
Er zijn genoeg alternatieven. …

8 likes

En The Bear Pit!!!

1 like

Ik weet waar dat is… en nee… 't is helaas niet mijn werkplaats… maar het is wel in Friesland…

Ik heb geen tactiek. Ik meld alleen dat er sprake is van zelfoverschatting.

Ik ben (net als de meeste mensen denk ik) lid geworden omdat ik, bij het zoeken naar info over horloges, vaak op HF terecht kwam. Might as well join 'm.
Heb in een paar maanden tijd veel opgestoken en lol gehad. Ook in off topic. En heb nog steeds plezier, ook nu of topic er niet is.
:slight_smile:!
Dat het er nu niet meer is, is duidelijk een beslissing waar niet iedereen het mee eens is, maar waar we geen tot weinig invloed op hebben. Rest het aandragen van ideeën/suggesties over hoe het eventueel anders kan en ook dat is nu netjes gebeurd.
Wat er mee gedaan wordt is aan de eigenaar/moderators. Dus waarom nog meer woorden aan vuil maken?
Daarnaast is er volgens mij nog steeds ruimte om “on topic” een “off topic” grapje te maken. :wink:

Zo. Ik ga weer aan het werk :confused:.
Geniet van het mooie weer :smile: en laat jullie niet gek maken.
Zal binnenkort weer een on topic review schrijven :wink:. Iets wat ik persoonlijk leuk vind. En ik blijf kwijlen bij al die mooie horloges die ik dagelijks voorbij zie komen. Keep them coming!

7 likes

Ik ben zeker geen oud-gediende maar ik loopt toch ook al een tijdje mee hier. Laat ik beginnen te zeggen dat ik blij ben dat off-topic weg is, en waarom, omdat alle echt interessante topics (restauratie topics, mooie in-depth artikelen) binnen een paar uur bedolven waren onder allerhande nonsense topics. Ja natuurlijk kun je op allerlei slimme filters terugvallen maar ik wil gewoon het forum bekijken zoals het is. Ik geef meteen toe dat ik er ook wel eens aan meedeed, en heb ook wel eens een topic gestart maar het liep de laatste tijd gewoon totaal uit de klauwen, en de toon is ook veranderd. Ik zie de gemiddelde HF-bezoeker toch als bovenmatig intelligent en hoffelijk naar de ander toe, we delen in het bijzonder een hobby die ook enige intelligentie vereist om van te kunnen genieten. Ik ben in die paar jaar ook wel eens op de vingers getikt, en ik heb laatst ook een mini-ban gehad omdat ik per ongeluk op een verkooptopic had gereageerd, dat is balen, maar dat zijn nou eenmaal de regels.

Ik heb Jaap/SuperC onlangs nog even gesproken en hij begreep zelf ook wel dat hij het dit keer te bont had gemaakt, maar hij had er vrede mee, misschien moeten wij dat ook hebben.

Dan nog even over het modereren, die mannen stoppen er vrije tijd in om HF een fijne ontmoetingsplek te laten zijn, en daar zijn ze vooralsnog heel aardig in geslaagd, wat mij betreft mocht er zelfs veel eerder worden ingegrepen in off-topics over religie met 800+ replies. Maar het punt is, de regels zijn er voor iedereen, en ook in het belang van het voortbestaan van het forum, en niemand verplicht je om hier te zijn als je het daar niet mee eens bent. Ik stond vorige week op het punt om helemaal over te stappen naar WUS omdat ik de toon en de inhoud hier dramatisch zag kelderen, nu blijf ik toch in de hoop dat we er weer in slagen om de sfeer te herstellen. Want waar ik in die paar jaar achter ben gekomen is dat ik horloges een stuk minder leuk vind als ik dit niet kan delen met anderen…

-Geert

18 likes

Bedankt Geert.

1 like

we hadden t er van de week nog over, van der Gang

Prima verhaal op zich, maar bovenstaand begrijp ik niet. :confused:
Het off-topic was toch een subtopic dat je bewust moest aanklikken.
Hoefde je mijns inziens geen allerlei slimme filters voor te gebruiken.

Als dit dan ten koste ging van de door jou genoemde andere topics, vond men blijkbaar de onderwerpen in off-topic interessanter/leuker.
Of minimaal leuk om er bij te hebben.

1 like

He who must not be named…

Misschien zijn er nog extra mods te rekruteren van lugholes. Die hebben het toch niet druk. Er schijnt een goede rond te lopen. Lekker ding ook!

1 like

Even on-topic, mijn te starten topic mag ook over horloges gaan. :grinning:

1 like

Welk horloge draag je het liefste onder de douche.

Mooi onderwerp, zou op zich best een leuk on-topic topic kunnen zijn marrrrrrrrr?

Of horloges in de keuken? Wat heb je om als je de piepers schilt.

Of, het is maar een suggestie, wat draag je op de wc bij een grote boodschap?

2 likes

Dat is makkelijk. Een G-Shock natuurlijk.

2 likes

Deze…kun je lekker lang zitten…duurt nl ff voordat je weet hoe laat het is :sunglasses:

3 likes

iPhone 7

Precies… en Off-Topic was dé plek om andere gezamelijke passies, zoals schoenen/sneakers, motorfietsen, auto’s ,Formule 1, Wielrennen, en andere bijzaken te bespreken… ik ben lid van heel wat fora… ik ken er naast HF 2 zonder Off-Topic… maar dat komt ook door de aard van die fora… er zijn daar genoeg mogelijkheden om in topics “af te dwalen” omdat de subtopics daar alle ruimte voor bieden… Moderatie is er op die fora totaal niet… of in elk geval heb ik daar de afgelopen 10 jaar niets van gemerkt… en dat zegt wel wat…

als je kijkt naar welke Topics er in Off Topic ontspoorden, dan waren dat zo’n beetje zonder uitzondering topics over politiek en/of religie, Topics waar we eigenlijk over afgesproken hadden dat we die niet zouden starten… meteen dichtgooien is dan een makkelijke optie… maar zelfs dat is het beheer te veel blijkbaar…(tenminste… zo ervaar ik het… )…
Zelf merk ik dat ik sinds de sluiting van Off topic veel minder actief ben… dusdanig minder dat het sommige forumleden al opviel… en dat ik zelfs Per PB vragen kreeg of ik hier nog actief was… dat zegt toch wel wat…

Restauratie topics, zolang ze over horloge-restauraties gaan… die staan gewoon in algemeen, of Vintage… hoef je niet naar te zoeken…

Ach twee muisklikken en je ziet het hele offtopic deel nooit meer. Als dat al lastig is :confused: