Met die dots moet je er in elk geval voor zorgen dat-ie in 1 keer perfect zit. Corrigeren lijkt mogelijk, maar hij trekt toch altijd weer naar het startpunt terug.
Lijm heeft het nadeel, dat je de volgende horlogemaker met een groter probleem opzadelt - krijg de wp er dan maar eens af zonder 'm te verbuigen of te beschadigen.
Vinwat heeft nog nooit afgebroken pootjes gezien denk ik. Wij beiden waarschijnlijk wel.
Zelfs ik ben er al de nodige tegen gekomen. Ik denk ook dat het door vallen kan komen. Bij veel horloges zit de wijzerplaat vrij klem in de horlogekast waardoor die als het horloge op z’n zijkant valt geen kant op kan. Het uurwerk zelf hangt in een flexibele spacer waardoor alle kracht via de wijzerplaatpootjes gaat. En dat houdt een keer op.
Andersom geeft ook problemen, als de wijzerplaat veel ruimte heeft en het uurwerk niet. Al is een wijzerplaat wel veel lichter dan een uurwerk.
Welnu, de grotere wijzerplaten zitten als het goed is strak en goed passend in de kast en worden soms ook nog eens extra door het glas aangedrukt. Een bewegende plaat is dus in feite niet mogelijk en niet aan de orde.
Dan is het ook nog eens zo dat bij een kleiner uurwerk, om dat uurwerk meestal een kunststof borg pakking (spacer)) zit die het uurwerk dus ook op zijn plaats houdt in de kast.
Bij een val kan het dus nooit zo zijn dat de bevestigingspinnen afbreken.
Verbogen en ook afgebroken pootjes zijn meestal het werk van een onkundige hobbymatige knutselaar.
Zie de foto waar ik wat van die pakkingen laat zien.
Jouw uitleg is juist, op een kleinigheid na, zie mijn post, alleen kan ik niet geloven dat een spacer zomaar het uurwerk dusdanig verschuift dat de pootjes breken.
We hebben het hier over een momentkracht, de weerstand van de poortjes samen met de verende weerstand van de spacer is volgens mij groter dan de momentum kracht die bij een val op het uurwerk wordt uitgeoefend, tenzij het gewicht van het uurwerk groter is dan de ontstane kracht door de val, bijvoorbeeld als een horloge van een eettafel valt of van een gebouw van 20 verdiepingen, die kracht wordt immers x maal verdubbeld.
Dan zal ook de opwind as weerstand geven, die zit immers opgesloten in de tube en heeft weinig speelruimte.
Ik kan dan ook niet geloven dat dit soort situaties voorkomen bij deze verhandeling en zeker niet bij een nieuw horloge.
Komop zeg bovenstaand geven anderen ook aan afgebroken wijzerplaat tegen te komen en dan volhouden dat het gewoon niet kan.
Dat je het nog nooit bent tegengekomen wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren.
Ik irriteer me gewoon altijd aan de stelligheid die ook nu gewoon onjuist is.
Zulke kunstof uurwerkringen kom ik niet tegen, kwaliteit horloges hebben de uurwerkring bevestigd door kastplaatjes.
Ik zou er eens een berekening aan kunnen wagen als ik me een keer verveel, maar de versnellingen bij een val op een stenen vloer zijn enorm, denk aan zomaar 100 G of meer. En dan weegt een uurwerkje van 20 gram ineens meer dan 2 kg. het zou zomaar kunnen dat die pootjes dat niet kunnen hebben.
Het is ook erg afhankelijk van de constructie, en kwaliteit materiaal.
Bij vintage komt het relatief weinig voor, de poten zijn vaak erg dik en de wijzerplaat meestal niet veel groter dan het uurwerk.
Bij Omega komt het ook niet vaak voor maar bijvoorbeeld bij Tag Heuer als die gestuiterd is dan is het vaak foute boel.
Die gebruiken een zware en veel grotere wijzerplaat dan het uurwerk en hele dunne pootjes.
De bevestiging aan de wijzerplaat is erg dun, de rest van het pootje wat in het uurwerk zit is dan wel weer dikker.
Dit in combinatie met een kleiner uurwerk is natuurlijk de zwakste schakel.
In dit geval als de wijzerplaat wordt vast geklemd door de lunette zal de wijzerplaat niet bewegen, maar het uurwerk in de kast wel bij een flinke klap met dit als gevolg.
Wel best heer, ik ben voldoende wijzerplaten tegen gekomen met afgebroken pinnen.
Dan moet ik hierbij even opmerken dat jij jezelf hier tegenspreekt.
Als kastplaatjes worden gebruikt zoals je dat aangeeft, dan is het uurwerk immers geborgd en komt het nog geen mm. van haar plaats.
Wel, dat jij je irriteert aan stelligheid is een ding, ik doe dat eveneens maar dan omdat ik hier veel ondeskundige onzin lees.
Bij de meeste merken is dan het uurwerk ook met een ring in het huis geborgd om verschuiving te voorkomen.
Bij JLC ben ik nog niet anders tegen gekomen. Echter wel bij sommige oude horloges die ik in handen krijg, waar dan de ring bijvoorbeeld wel is weggelaten, om wat voor reden dan ook.
Zonder uitspraken te willen doen of het wel of niet kan, de eigenaar geeft aan dat het horloge nooit gevallen is en er is uitwendig geen schade…wat is nu de oorzaak van de geconstateerde problemen (heeft er iemand ondeskundig iets mee gedaan of is er iets gebeurd nadat het horloge ter reparatie is aangeboden?)en hoe op te lossen?
Dat is wel een vraag inderdaad. Die is ook al gesteld maar het servicepunt ontkent dat het bij hun is gebeurd. Dan kan je hoog of laag springen, maar ik denk dat ze hierbij blijven.
Wel, mijn indruk is simpel, als de eigenaar het niet heeft laten vallen en er resp. geen schade is aan de kast, dan heeft iemand anders er mee gerotzooid.
Het zal niet de eerste keer zijn dat er door personeel in winkels of andere personen die denken dat ze er verstand van hebben aan uurwerken wordt geknutseld en de zaak vernielen.
Dat ze er daarvoor niet uit willen komen is evident.
Daarbij komt ook nog dat als het een nieuw horloge is er garantie op moet zijn.
Ik heb nu niet direct een hoge pet op van de kennis van het personeel achter de balie van bijvoorbeeld de bijenkorf.