Oogloupes, welke gebruiken we, en waarom?

Ik gebruik 4x voor het herstelwerk, 12x als controle loup en daarnaast een electro microscoop.

Heb nog een 6.5 onderweg, gewoon om eens te testen.

Maar ben eerste jaars in de opleiding. Dus mogelijk dat dit nog veranderd

2 likes

Ik heb een tijd geleden een setje Eschenbach oogloepen, 3 - 5 - 10 - 15 gekocht.
3 en 5 voor het normale werk en de andere voor het controleren van raderen en lagersteentjes.

Ik had van die goedkope loepjes, maar ik merk dat deze ten eerste veel beter zitten en ten tweede weinig tot geen vertekening hebben (aan de randen). Zeker als je lang door een loepje tuurt is dat wel veel prettiger.
Daarbij gebruik ik een hoofdveer, dan hoef ik die loep niet de hele tijd in mijn oogkas geklemd te houden.

5 likes

Altijd Aplanatisch kopen, dubbele lens, eel minder vertekening aan de rand, most iets meer, maar als je eenmaal door deze gekeken hebt wil je echt niet meer terug naar de enkele lens uitvoeringen.

4 likes

Ik kan niet met een oogloupe werken. Je zit veel te dicht op het onderdeel waar je op aan het werken bent. Buiten dat vind ik het erg vermoeiend om uren door een loupe te kijken.

Ik zou voor microscopen gaan!

17 likes

Techy

1 like

Microscopen zijn handig, maar niet noodzakelijkerwijs de beste oplossing…
Hoe dicht je op je werk zit, hangt af van de sterkte van je Oogloupe.

als ik met een Triebniet aan het werk bent, dan prop ik net zo lief een Oogloupe tegen mijn porem, zelfde geld voor het draaiwerk… 'k heb mijn draaibank gewoon zo hoog staan dat ik niet als Quasimodo erachter hoef te zitten… Ergonomie is belangrijk.

Bovendien, en dat was een deel van de initiële vraag:

Microscopen zijn duur… of… ze kosten in elk geval substantieel meer dan een Oogloupe…
Als je alles met 1 microscoop zou willen doen, moet je op elke machine een statief hebben…
Wat is een Oogloupe dan een gemak… 't ding kan gewoon in de zak van je labjas, of met een veer op je hoofd…

5x voor het overgrote deel. Ik heb ooit een 12x als controle loupe gekocht maar doe alles wat ik met de 5x niet kan zien met mijn microscoop. Je moet anders zo dichtbij gaan hangen en met de microscoop is het veel relaxer werken (zeker als je uren moet maken). Je ziet ook veel meer. Overigens boor ik in mijn loupjes rondom gaten zodat ze niet beslaan (zoals sommige fabrikanten ook doen). Ik zou in het begin niet te veel uitgeven. Kijk gewoon wat prettig is dan kun je later nog altijd upgraden.

2 likes

De loupe is helaas retour gestuurd, het was niet comfortabel en kon er niet aan wennen om deze vast te houden met het oog.
Is zoiets als dit ook goed?

Zo ja is het beter dat 4500k of 6500k licht kies voor het bezichtigen van mijn horloges?

't is waar je jezelf comfortabel mee voelt,

Ik kan uren aaneen werken met een Oogloup vast op mijn gezicht., dat wil zeggen… ik haal em er wel ens af, maar over het algemeen kan ik prima werken met zo’n loupe op mijn porem, er zijn genoeg horlogemakers die zweren bij een Loupe met een hoofdband, of met een klemmetje op een bril, als ze brildragend zijn.

Als het puur voor het bewonderen van de kleine details is, dan zal een handloupe ook voldoen, ik ken ook genoeg natuurliefhebbers die met zo’n “Vouwloupe” in hun zak lopen:

Voor fotografie doeleinden gebruikte ik vaak een “Dradenteller”

image om scherp te stellen op de vergroter, of om foto’s eens van heel dichtbij te bekijken

1 like

Dankjewel voor de uitleg, zo een vouwloupe ziet er wel nog interessant uit.
Is een vouwloupe met licht handig of neem ik het best één zonder licht?

Wat vind u trouwens van de loupes die ik had doorgestuurd op de foto’s?

Licht kan handig zijn… 't bezwaar wat ik er persoonlijk tegen heb… is dat je er wel een batterijtje in moet hebben…

Wat ik van die getoonde Loupes vindt?.. ik ken ze verder niet… als de optische kwaliteit goed is, kun je je er geen buil aan vallen lijkt me.

Zoals gezegd…

image

Hier zweer ik bij, omdat ze “Handsfree” zijn, en dat is in mijn werk:

wel zo fijn…
Ik heb hier overigens wel extra licht bij, ik heb een klein “Mag-Lite” achtig zaklampje, waarvan de clip in een Meetstatief past, dat meetstatief heeft een magnetische voet, en zo kan ik dat zaklampje op een handige plek op de machine zetten, en heb ik goed zicht als ik aan het instellen ben…
ik was hier bezig met het instellen van de draaibank voor het maken van Wijzernaafjes…

en die zijn klein!

6 likes

Dankjewel voor de info!
laatste vraag, is natuurlijk licht(4500k) of wit licht(6500k) beter voor het bekijken van horloges?

1 like

Bedoel je zoiets Arie?

Kijk daar is nu die veer voor waardoor je hem niet hoeft vast te klemmen.
Ik zou het met veer proberen. Je hebt 2 handen nodig en klooien met een statief vind ik geen optie. Het staat in de weg of erger nog het kan een keer omvallen als je net aan een uurwerken bezig bent.

1 like

't is maar net waar je de Loupe voor gebruikt… om je horloges te bewonderen, of om er aan te werken…

Ik gebruik ze voor dat laatste, en dan wil ik mijn handen vrij hebben… als het echt klein wordt, dan werk ik onder de Microscoop, voor het algemene werk gebruik ik een Oogloupe.
't vereist wat oefening om dat ding tegen je bolletje vast te houden, maar zoals gezegd, dat heb ik inmiddels wel onder de knie…

't getoonde meetstatief is van een ander type… dan wat ik gebruik

deze werken veel fijner…
'k gebruik ze ook voor het filmen, ik heb adaptertjes die ik onder mijn camera’s schroef, en in een statief kan klemmen met een pennetje ø8 mm

1 like

Voor mij is het puur alleen om mijn horloges te bewonderen.

Even een update, ik heb ondertussen een paar verschillende oogloupes uitgeprobeerd maar nog geen enkele gevonden waarbij ik de loupe niet bijna direct op het glas moet houden waardoor er kans is om krassen te maken.

Bestaan er oogloupes waarbij je deze minstens 2cm van het horloge kan houden en nog steeds scherp kan zien?

Ja… allemaal… Dat wil zeggen… ik heb er diverse… en er is er niet een bij die ik minder dan 2 cm van mijn onderwerp moet houden om een goed beeld te krijgen…

hoe sterker de Loupe, hoe dichterbij je moet komen.
Zelf gebruik ik doorgaans een “nummertje 4”, 2½ keer vergroting, daarmee zit ik op een centimeter of 10 afstand… wel zo fijn als ik 'm gebruik bij de draaibank… anders krijg ik van die striemen op mijn gezicht van de klauwplaat…


(Ok… hier had ik de spantang op mijn draaibank… dat scheelt…die’s kleiner )

1 like

Hier klopt iets niet, werk veel met de 1½ van Asco. Is een vergroting van 6,7x

Zit dan nog steeds 3 cm van het te bekijken onderwerp. Dus hoe kan het dat u op het product zit? Wel juist gebruikt? Zie het vaker dat klanten de loupe op de kop willen houden om iets te bekijken.

2 likes

Ik heb x10 en x12 gebruikt bij verschillende merken, dus als ik ik bv x6 of x8 gebruik zal ik deze verder weg kunnen houden?