Super gaaf! Zou je- nu je toch bezig bent- niet ook een soort demo-knop kunnen maken die het planetarium gewoon laat draaien? En dan met een andere knop weer terug naar de juiste positie. Kun je een show off doen bij visite.
nou ook meteen even nadenken over hoe je al die bezoekers gaat ontvangen, catering, toiletten, valet parking etc…
Leuk idee. Hoewel het dan makkelijker is om gewoon even een anders scriptje in de Arduino in te laden (ik laat een USB kabel in de Arduino zitten, dus aansluiten op de laptop is makkelijk) voor de demo. Ik kan dan gewoon aangeven dat het planetarium # stappen vooruit doet en dan weer # stappen terug. Daarna kan dan het originele script weer worden ingeladen.
Dat is de theorie. Of het in de praktijk ook gaat werken, hangt er nog een beetje van af hoe ik het geheel ga implementeren. Ik zit er aan te denken om veren op alle aangedreven elementen te zetten die er voor zorgen dat ze maar 1 kant kunnen opdraaien. Anders heb je altijd een speling van 1 tand, wat je vooral bij de datum en maanfase niet wilt. Maar goed, of dat nodig is hangt vooral af van hoeveel wrijving ik in het systeem ga hebben. Misschien hoeven de veren dus helemaal niet.
Erg indrukwekkend!
Je kan er ook een museum van maken
Zoals jullie op dit forum hebben kunnen lezen, heeft @Mauzer onlangs een prachtige Van der Klaauw planetarium aangeschaft. De topics die hij hierover schreef, gaven een fantastisch inkijkje in hoe het mechanisme van het planetarium in dit horloge werkt. Kompleet anders dan het grote planetarium waar ik mee bezig ben, maar wel intrigerend en eigenlijk verbazingwekkend simpel. Ik kon het dus niet laten om de 3D printer aan te zwengelen om te kijken of dat ook een beetje werkend te printen is. En dat viel niet tegen. Naast het grote planetarium heb ik nu dus een side project om te kijken of ik er wat leuks mee kan.
Het duurde even omdat het op de telefoon een hoop gepruts was om de gif op het juiste formaat te krijgen, maar we hebben ook bewegend beeld. De ring van Saturnus wordt nu nog meegesleept door Jupiter. Om alles nog soepeler te laten draaien wil ik wat wrijvingsarme tape tussen de verschillende ringen plakken. Maar ook dan heb ik uiteindelijk nog een rem nodig om Saturnus op zijn plek te houden.
En wederom leuk gemaakt!
Het planetarium in polshorloge is door Christiaan van der Klaauw een stuk versimpeld, vanwege de schaal. Daarbij wordt met een hele hoop zaken geen rekening gehouden: maar wel met de basis!
Leuk om te zien hoe je de tandwielen hebt overgenomen. Ik heb ze zelf zitten tellen van niet altijd even scherpe fotos: of dit het precies aantal tanden zijn, weet ik niet.
Maar weer bijzonder leuk om te volgen, ik blijf zeker op de hoogte
Erg tof side projectje . Dit zou echt een top item zijn op een groot bureau of bijv. in een horlogemakers atelier.
Mocht je ambities hebben dit klein formaat je op de markt te brengen, zou je het goed kwijt komen denk ik. Ben benieuwd!
Het zou me niks verbazen als Van der Klaauw een en ander gepatenteerd heeft… Maar een planetarium op buro formaat zou inderdaad erg leuk zijn. Maar goed, voor nu is het nog niet meer dan een setje tandwielen
Leuke updates, dank!
Ik zal de aanvraagprocedure voor een extra stukje erfgoed in Twente maar alvast in gang zetten
Krijg je daalijk busladingen Japanners aan je deur!!
Dat zou ik toejuichen. Entree heffen en continu het paludarium updaten .
Zodra de Chinezen ook komen hoef je niet meer te werken haha
Supergaaf dit. Ongelooflijk. Had deze hele post gemist.
Kan me dat Planetarium nog herinneren van heel lang geleden. Ik weet niet zeker of ik ook de ‘machine’ heb gezien. Maar die kamer staat me nog helder voor ogen.
Om dit zelf te maken … petje af! Wat een klus, wat een uitdaging … maar ook een schitterende aanwinst in je huis hoor, leuk !!
Je doet jezelf echt te kort vind ik, zoveel werk wat er in zit. Maar komt goed, dat planetarium komt er
Het gaat niet snel vanwege drukte op het werk, maar ik pruts lekker door met het plafondplanetarium. De ringen gaan zo langzamerhand aan het plafond. Om de bevestiging van de grote ringen te testen, heb ik de helft van de ring van Saturnus geïnstalleerd. De andere helft blijft nog even op zolder, zodat ik ruimte houd om in het frame te staan om aan het planetarium te werken.
De bevestiging werkt goed dus ik ga nu door met de binnenste ringen. Gister ben ik bezig geweest met de ring van Mercurius. Deze binnenste planeet heeft een andere opzet dan de andere planeten. De binnenste ring draait namelijk in zijn geheel rond, waar bij de andere planeten de plafondplaat stil staat.
Het geheel bestaat uit een centrale as met aan de onderkant het deel van de plafondplaat. Een stuk daarboven zit het tandwiel dat uiteindelijk wordt aangedreven. Om ervoor te zorgen dat het tandwiel goed horizontaal zit, zit hij ingeklemd tussen 2 3D geprinte blokjes. Het tandwiel wordt verder aan de houten as verlijmd, dus de blokjes zijn vooral een initiële fixatie.
Bovenaan de as zitten 2 kogellagers waaraan het geheel uiteindelijk wordt opgehangen. Hierdoor moet het geheel uiteindelijk zonder al te veel wrijving ronddraaien.
Hoe de planeten onder het planetarium er uiteindelijk uit komen te zien is van latere zorg, maar ik heb online 3D bestanden van de planeten gevonden waarin het reliëf van het oppervlak verwerkt is. Vooral voor de aarde geeft dat toch wel een leuk effect. Onderstaande aardbol heeft een diameter van ongeveer 3 centimeter. Ziet er toch best wel leuk uit. Deze is geprint met een standaard nozzle van 400 micrometer. Binnenkort wil ik de print nog een keer overdoen met een nozzle van 200 micrometer, wat nog meer detail zou moeten heven. Daarna zou ik het dan eventueel ook nog met een soort hars kunnen afwerken zodat het oppervlak nog gladder wordt.
Wauw!
Ik blijf het fascinerend vinden
De geruchten doen de ronde dat hier op het forum iemand ronddwaalt die wereldbollen zo glad als een spiegel kan afwerken.
Als je rond middernacht 3x aave roept komt ie tevoorschijn.