Op zoek naar een chronograaf rond de 400 euro

Ziet er niet verkeerd uit. Alleen zag ik ook dit.

1 like

Ik gooi er even een klassieker en forumfavoriet in. Blijft een fraai apparaat.

5 likes

Dez\e heb ik gekocht. Draag 'm meerdere keren in de week. Heb er verschillende bandjes voor. Heerlijk horloge, nog steeds erg blij mee. Dit is echt een aanrader en inderdaad meerdere in het blauw!

1 like

Als je onder de €400 wilt blijven, zou ik ook zeker eens naar vintage Seiko chronografen kijken. Daar is voor dat bedrag best wat leuks te vinden.

Bijvoorbeeld:

• Seiko 6139-8020
  • Seiko 6139-7080
  • Seiko 6139-6015

Vooral de 6139’s zijn leuke horloges vind ik. Automatisch, jaren 70 en echte vintage chronografen. Voor een mooi exemplaar moet je soms iets zoeken, maar rond de €300-400 zijn ze zeker te vinden.

2 likes

Even €100, erbij en je hebt een voor €500,- 2 stuks, een witte en een zwarte panda. Kan je ze mooi afwisselen.

4 likes

Certina DS Podium Chrono GMT COSC:

Quartz COSC, dus uiterst nauwkeurig.

De mijne kostte destijds € 449,- dus momenteel moet zo eentje wel rond de € 400,- te koop zijn.

Grappig dat je dat zo poneert. Alsof quartz geen techniek is.

Ik begon mijn chronografen-carrière met het weg flikkeren van een mechanische chronograaf omdat hij steeds stuk ging van de dingen die ik deed. Toen heb ik een quartz chronograaf gekocht die na 18 jaar nog steeds in bezit is. Een tijd lang droeg ik alleen quartz, puur omdat de techniek superieur is, en ik als techneut niet gezien wilde worden met een anachronisme om de pols.

Ergens in 2015 meldde ik me bij dit forum aan nadat ik een Seiko 5 en een SARB033 had gekocht. In de jaren erna heb ik zo’n 80 horloges gekocht en weer geflipperd, en ben ik nu op een punt aangekomen dat ik automaten, handopwinders, quartz, en high-accuracy quartz in huis heb. Ik moet nog weer een keer een Spring Drive kopen, want dat is een gemis.

In de tussentijd heb ik mechanische chronografen van Hanhart, Yema, Seagull, Farer, en Excelsior Park gehad. En de nodige Breitlings, Rolexen, El Primero’s, Sinn’s, en andere chronografen vast gehouden, tot Breguet aan toe. Vandaag heb ik alleen nog quartz chronografen. Twee stuks. Van Seiko. Omdat de techniek gewoon volledig onverwoestbaar is, en omdat ze niet te dik zijn.

Soit, als ik ooit een Breitling B01 Racing chronograaf uit 2025 tegen het lijf loop voor een goede tweedehands prijs wil ik nog wel een keer wat doen omdat het ontwerp goed is. Maar de notie dat quartz op wat voor manier voor een ankergang onder doet werp ik verre van me.

9 likes

Want dat kunnen die mechanische inderdaad zijn. Zie bijv. deze Ingersoll 4600GR Wells Fargo: 100 gram schoon aan de haak.

Ingersoll type 4600GR Wells Fargo - 3

Ik heb zelf deze ooit gehad. In titanium, met sweeping seconds hand, lijkt dan daardoor op mechanisch ipv quartz horloge. 38mm, perfecte maat. En bestaat ook een mogelijkheid voor titanium band van Boldr.
Boldr Rally

2 likes

quartz is massaproductie wat overal in zit. Mechanisch is werkelijk met de hand vervaardigd en bij een chronograaf of manufacture werk zit er flink wat techniek in om de boel te laten werken zoals het hoort. Wanneer je een mechanisch horloge wil dat perfect op tijd loopt kan je best een chronometer aanschaffen, deze hebben een correctheid van zo’n +2/-2sec./24u dus dat is perfect!
Maar als u echt staat op een quartz dan is dit zeker niet af te keuren. Weet dat zelfs Rolex en Patek Philippe ook quartz horloges hebben, dus hier is zeker niks mis mee. Maar voor mezelf zou ik dus nooit naar een quartz nemen maar eerder zal uitwijken naar Zwitserse techniek waar veel denkwerk en handen arbeid in zit! Dat is van kind af aan al een eigen keuze (denk ik) dat ik mezelf toen al heb opgelegd!

image

Het is eerder gezegd, maar als je een mooie stijlvolle wil, deze!

5 likes

Want bij automatische horloges zitten arbeiders goedkeurend Jawohl te roepen, met een loupe tussen de ogen? En het uurmakerssetje die van grootvader geërfd werd, wordt dagelijks bij de broodtrommel gevoegd alvorens de barre voettocht naar het atelier in Genève wordt gedaan.

3 likes

:rofl:

Met alle respect, dat vind ik een heerlijk naïeve kijk op dingen. Verreweg de meeste mechanische uurwerken rollen ook van een geautomatiseerde band af. Ik denk dat je de 10.000 Euro ver achter je moet laten als je echt serieuze hoeveelheden handwerk wilt zien, zeker met betrekking tot finishing en zo.

Alle onderdelen van een mechanisch uurwerk tot die 10.000 ballen zijn sowieso machine-finished, ook bevels en zo. Dat zie je ook als je macro foto’s neemt van veel mid-range uurwerken, daar zie je de sporen van tooling nog goed zitten. Het is zelfs zo dat een Kenissi uurwerk in een Tudor of Breitling ook gewoon vervangen wordt bij service. Het vervangen oude uurwerk wordt misschien nog eens gereviseerd en hergebruikt, maar de romantische beelden van horlogemakers die bij kaarslicht aan een houten bank zitten zijn gewoon marketing.

Als je het budget op maximaal 400 ballen zet heb je de keuze tussen een mechanisch Chinees uurwerkje of een quartz. Niks tegen China, maar bij dat budget “doet hij het tot hij het niet meer doet”, zeg maar, want zo verschrikkelijk veel zorg zit er op dat prijsniveau gewoon niet in. Dat kan ook gewoon niet.

De ankergang is sinds Thomas Mudge 'm in 1755 uitvond nooit noemenswaardig aangepast. Tuurlijk, als je meer dan 6800 voor een Omega neer telt heb je een Co-axiaal echappement, en boven de 10.000 heb je een Grand Seiko dual impulse escapement of een Rolex Dynapulse escapement, maar 99,999 van alle 100.000 mechanisch horloges hebben gewoon een ordinaire ankergang waar al in geen 280 jaar over nagedacht is, als ik mag chargeren.

Quartz, daarentegen, daar is in de afgelopen 125 jaar zo knijterhard over nagedacht dat het ronduit raar is dat je het argument zo achteloos poneert. Ik ga die hele geschiedenis hier niet nog een keer herkauwen, maar verwijs je graag naar het topic wat ik daar over geschreven heb:

Van de Curie broers tot aan Bell Labs, tot aan Zwitserse conglomeraten waar Patek Philippe, Longines en Omega aan deelnamen, tot we tenslotte in Japan uitkomen… er is heel, heel erg veel denkwerk in quartz gestoken.

Dat je van mechanische horloges houdt, prima. Ik juich dat toe, en vind ze zelf ook heel erg cool.

Verlies daarbij niet uit het oog dat een goedkoop mechanisch uurwerk zoals een Powermatic, Miyota, SII of Sellita minder menselijke interventie heeft genoten dan de gemiddelde 8J of 9F quartzen van een Grand Seiko of Credor, om van F. P. Journe maar te zwijgen.

Het gaat me er dan ook niet om om je te overtuigen dat quartz beter is voor jou, maar de notie dat het één zaligmakend en artisanaal is terwijl het andere massa-geproduceerde prullen zijn werp ik verre van me omwille van het feit dat je @RintjeJ daarmee gewoon mis-informatie zit te geven.

7 likes

het is de kunst om iets te laten bewegen zonder een batterij te gebruiken, dat is hetgene wat mij als kind al erg aantrok en nog steeds.

Ik vind deze toch ook nog steeds leuk. Iets meer kleir, leuke mecaquartz. Wel wat duurder door de inklaringskosten.
Brew chrono

Ah scherp! Dat is jammer zeg.

1 like

Ik wilde je plaatjes van een paar Undone’s laten zien, had ze zelfs al gedownload maar het forum laat ze me niet oploaden vanwege het formaat. Dus kijk vooral zelf even: Undone.

Ik heb vakantie en ik ben nog luier dan gewoonlijk #sorrynotsorry.

De heen- én terugweg bergop en dagelijks tegen beren vechten met blote handen!

2 likes

Ik wilde m’n vingers hier niet aan branden maar als jij er ook over begint… Ik ben op een moment bewust geworden van de verschillen in layout/positie van de subdials op een chronograaf en sindsdien staat mijn ouwe trouwe Tissot PRC200 een treetje lager in mijn achting. @RintjeJ , die PR100 die je noemt heeft precies die layout; vergelijk dat eens met bijvoorbeeld de Seiko’s die hier voorgesteld worden, en bepaal waar jouw voorkeur ligt, want dat is een essentieel ding bij chrono’s.

Dan nog wat; de Tissot heeft met de subdials een wezenlijk andere functie dan de Seiko speedtimers of dat andere model, want de Seiko’s “verspillen” een subdial aan een 24-uurs weergave waar je nou echt geen reet aan hebt. Dus, check de chrono-functies :wink:

Dat is zeker een kunst, maar zodra die kunst voor minder dan €400 wordt verkocht kunnen we ons afvragen of het wel een horloge van degelijke kwaliteit is of echt enkel kunst… Terwijl je voor €400 gewoon een solide presterende quartz chronograaf scoort.

dat klopt! Maar die keuze maakt ieder voor zich. Toen ik mijn eerste horloge kreeg was dat een Pontiac met 3 sterretjes :yum: :yum: Jezus, dat was iets als kind! Maar door de jaren heen ga je steeds verder en helaas dus ook duurder. De verschillen in afwerking en gebruikte materialen zie je natuurlijk wel maar het gat in je beurs ook uiteraard! Ach, een super leuke hobby en je maakt het zo duur als je zelf wil.