Het is geenszins mijn intentie om TS ervan te overtuigen om een Yema aan te schaffen hoor
De Speedgraf en Flygraf waren wat hoog voor de maat. Ik heb spijt van de verkoop van de Speedgraf, die was erg leuk. De Superman heb ik (nog) al kon die het veld wel eens gaan ruimen voor een Kurono Tokyo, maar dat kan ook zo maar de Baltic worden.
De reden dat ik de neiging heb om tool watches weg te doen is omdat ik merk dat ik vrijwel altijd naar de nettere horloges grijp. Mijn optimale vrijetijdshorloge is dan ook een Grand Seiko quartz, de Shunbun, de Santos, de Nomos, en ga zo maar verder.
Evengoed, los van het feit dat ik weinig meer met tooly horloges heb is de Yema wel één van de leukere omdat hij glimt.
Mijn Seiko SPB317 gaat echter heel erg niet weg, ik ben aan dat ding echt verknocht. Daarom zou mijn tip aan TS zijn om gewoon zo’n ding te scoren met wat single pass en tropic bandjes er bij:
Eerlijk is eerlijk, ik heb twee horloges gekocht voor rond de 1800, één nieuw en één tweedehands, en die zou ik ook zo aan kunnen raden als optimaal vrijetijdsspul:
@Benoptijd, is doorsparen voor zoiets geen optie? Ik besef dat het lullig klinkt om een GS quartz als beater te pakken, maar ze zijn super robuust.
Yema gestemd maar zou Squale, Sinn of Seiko als alternatief overwegen
Grappig, ik vind Christopher Wards juist ‘chinees’ aandoen, doet me altijd denken aan ‘Daniel Wellington’, en het logo en de wijzers versterken dat beeld.
Ook Yema gestemd overigens.
Om je opties verder te verbreden: Casio Oceanus. Bijna onmogelijk om meer waar voor je geld te krijgen, een radio gestuurd model loopt altijd perfect op tijd als je 'm oppakt…
Out of the box
Is een Second Hour Sattelberg of Mandala niet ook wat voor jouw? Met de hardening blijven die mooi ook en kosten minder. Als divers mogen, dan zou ik ook een Tusenö Sjellback overwegen, maar voor sports is de Windseeker ook mooi. Als je toch iets meer gekleed wil, dan raad ik uit eigen ervaring the Pitzmann II aan, hoewel met import dat misschien te duur wordt.
Ik begrijp overigens goed. Wat je bedoelt. Ik heb een goedkope Citizen Chandler beater. A trusty number. Maar het verschil in kwaliteit met gemiddelde micros is heel erg merkbaar, zichtbaar en voelbaar. Ik draag het alleen in gevoelige situaties, maar zou eigenlijk een sporty-field horloge nodig hebben met betere credentials waar ik ook echt blij van wordt naast mijn meer dress georiënteerde verzameling. Dat gezegd, kan je ook stellen dat met het hebben van de collectie ik misschien gewoon moet dragen wat ik heb en niet bang moet zijn voor schade. Immers daar dient die goedkope klok voor: kapot? Weinig verloren en zeker functioneel in de tussentijd. Als Hz een zonnenuurwerk in hun horloge zou stoppen dan is dat wellicht een goede kandidaat. Maar kan ook zijn dat ik vervolgens nog steeds zou gaan storen aan de kwaliteitsverschillen.
Zelf zou ik ook in de richting gaan van de Baltic. Of eventueel een Traska Summiteer… heeft een hoge hardheidsgraad en dus ideaal als GADA.
Ik ben dan toch wel erg benieuwd wat je bedoeld met dat de wijzers je chinees aandoen. Je kan de vorm/naamgeving mooi of niet mooi vinden, maar deze snap ik niet zo goed. Wat bedoel je daarmee?
Daarnaast begrijp ik @GerardNijenbrinks heel goed wat hij bedoeld. Ik heb Hamiltons en CW’s en de CW’s zijn duidelijk een aantal stappen hoger in afwerking en kwaliteit dan de Hamiltons in mijn optiek.
Volgens mij is buiten het feit of je CW’s mooi vindt of niet een breed gedragen mening dat de afwerking van CW voor de prijs top is verder. De vergelijking van CW met DW is denk ik alleen dat het een Engelse naam is. Ik mag toch hopen dat je daarnaast hier verder geen vergelijking in maakt toch?
Zat ik ook meteen aan te denken.
Maar heb op de Yema gestemd omdat ik denk dat een (desk)diver goed naast je mooie Chronomaster past. Maar als je hiervoor kiest zou je ook de Oris 65 of een Baltic Aquascaphe kunnen kiezen.
Heerlijke argumentatie voor (of in dit geval tegen) een horloge. Kunnen we wat mee!
Wat dacht je van de Rozen gmt Fortitude nighthawk?
https://www.rzewatches.com/collections/pilot-watches/products/fortitude-gmt-nighthawk
Begin jij nu ook al sarcasme is lastig te begrijpen in een leesbare vorm.
Ik weet niet of ik dat kan beamen. Natuurlijk hangt het van de Hamilton af. Zo heb ik een ETA 2892 gebaseerde Navy Pioneer gehad, en die was fantastisch afgewerkt, daar zaten van de mooiste hitte-geblauwde wijzers in die ik ooit in de verzameling had.
Aan de andere kant was de aller goedkoopste Khaki field van 38mm nog steeds prima afgewerkt, maar met een glaasje wat veel te veel spiegelde. De saffiertjes kunnen dus kut zijn, bij Hamilton, maar de kasten en wijzers zijn in mijn optiek prima.
Daar is niks mis mee, en het is gewoon een fijne field watch.
Dan door naar Christopher Ward. Ik probeerde ooit een limited edition van hun te kopen, maar die heb ik linea recta terug gestuurd.
Ja, het saffier was vele malen beter, maar plat en niet bijster charmant. Ja, er waren meer facetten op de kast, maar hij was te hoog voor de diameter, en op één of andere manier kon de geometrie me niet bekoren.
Ja, de wijzers waren an sich goed afgewerkt, maar ze waren ook blocky, gimmicky en niet bijster verfijnd te noemen. Tot slot kon ik niet over de satéprikker van een secondewijzer heen stappen, en vond ik het logo maar matigjes van stijl, zo in het handje.
Die Chris Ward tegen die Hamilton is de perfecte illustratie van het feit dat meer niet per se beter is. Als jij me dus vraagt of ik liever die Hamilton van 500 pietermannen terug zou krijgen of die Chris Ward van 800, zal ik altijd, maar dan ook altijd de Hamilton nemen.
Omdat ze leuk zijn.
Maar voor hetzelfde geld de beste keus? Ik heb een klap onder list betaald voor mijn Seiko SPB317, en dat is toch echt de blijver van die drie opties.
Ze citeren ook nogal selectief. Je zegt nog zo: Het is allemaal heel erg persoonlijk, doe wat je wilt.
Moest er smakelijk om lachen. Soms zijn de reacties wel heel erg serieus (en zuur). We hebben het hier over f-ing horloges…
De asymmetrie in het CW logo maakt me onrustig.
Om maar te zwijgen van het feit dat de Zwitserse vlag er in staat. Ik vind Zwitserland saai en naargeestig. Dat ligt weliswaar niet aan het land zelf, maar OK.
Even zoeken naar een versie met het vorige logo… Maarja dan krijg je weer de reden die je wel eens hoort dat men niet de naam van een andere man om de pols wil dragen
Je zou dan maar een Vacheron Constantin hebben. Dan heb je 2 mannen om de pols!
Is een leuke vintage iets voor je?
Binnen jouw budget zijn er hele fraaie horloges beschikbaar.
Moet wel je smaak zijn, maar wellicht een leuke Omega of andere vintage?
Hier zomaar wat ideeën.