Op zoek naar een mooi Zwitsers automatisch horloge uit 1978 advies welkom!

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een Zwitsers automatisch horloge uit 1978, mijn geboortejaar. Helaas was 1978 natuurlijk geen topjaar voor de Zwitserse horloge-industrie, mede door de opkomst van quartz en digitale horloges. Het lijkt daardoor alsof er relatief weinig écht mooie automatische modellen uit dat jaar zijn uitgebracht.

Toch vraag ik me af: kijk ik er misschien overheen? Mis ik een bijzonder of ondergewaardeerd model uit 1978?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met tips of suggesties.

3 likes

Heb je hier iets aan:

2 likes

Helaas maar 2 modellen uit 1978 die totaal niet in mijn smaak valt. Maar dankjewel voor de advies!

Budget? Wil je introductie van het model in dat jaar of de daadwerkelijke productie van het horloge?
Voorbeelden van wat je smaak wel is?

Heuer 844 kan volgens mij, die is uit 1978/1979 depending on the source…

En natuurlijk genoeg rolex, omega en seikos uit die tijd, al dan niet ana-digi, quartz etc.

9 likes

Je kunt ook safe kiezen voor een re-issue van bijvoorbeeld Timex

2 likes

1978 was een goed jaar. :wink:

Rado al overwogen?
Voor zover ik weet heb ik horloges uit 77 én 79, maar niet uit mijn geboortejaar, maar bij sommigen is het bouwjaar niet te herleiden. De mooiere horloges zijn toch vaak van begin jaren '70, dus laat ik het los.

Deze Seiko high-beat staat te koop, via een gewaardeerd Hf forumlid (met dezelfde smaak);
Seiko via Forumlid
Een leuk (tiidelijk?) alternatief voor een Zwitserse automaat, deze handwinder.

Neem vooral je tijd om de juiste te vinden. Dat is een leuke zoektocht.

1 like

Kijk eens in catalogi en reclame uit dat jaar. Maar voor automaten geen topperiode zoals je zelf al schreef - automaten waren toen budgetmodellen tov de veel duurdere quartz horloges. Heb hetzelfde probleem, ben van '80 en nog niets mooi gevonden ;-).

Het enige horloge uit 1978 dat ik heb is deze speedmaster mk IV en die zijn nog wel te vinden

7 likes

Niet altijd meldt de verkoper de datum, op kwaliteits banden uit die tijd van Gay Freres kan je het productiejaar vinden. Het horloge zal ook wel uit dat jaar zijn als er niet aan geknutseld is. Deze Roamer is uit 1971, ik verwacht niet dat de geïntegreerde band er aan geknutseld is.

4 likes

Als je ècht een uniek horloge uit die tijd wilt… DM me dan.

Enige Shark 1 met de OEM NSA bracelet ter wereld
(…maar kenners hier menen dat je dat niet kan zeggen want hoe kun je dat nou weten…)
Supercaliber FL1153 met datumsnelverzet

The automatic mechanism is a joint development of Doxa, Eberhard, Favre-Leuba, Girard-Perregaux, and Zodiac.
Other data: balance staff: U2922 / U2839 collet 0.5 / 0.6mm stem: W2837 mainspring / battery: Zf774, 1.25 x 10.0 x 0.11 x 320mm balance staff ronda: 5207 (11,5) stem ronda: 1516 (11,5)
Ranfft mentioned about this caliber: There are variants with this quantity of jewels 17, 21

5 likes

Prachtige stukken. Heb het later in de 80s een stuk moeilijker.

Al eens gezocht op Chrono24 op horloges van bouwjaar 1978? >1000 stuks om doorheen te grasduinen :slightly_smiling_face:

1 like

Tof ding. Heb je die van @SybrenAnne gekocht? :stuck_out_tongue:

2 likes

Zou zeggen dat een Omega te doen moet zijn

Wat is je budget?

Ik zou deze eis laten vallen. Marketinggeneuzel om onverkoopbare horloges aan de man te brengen

Rolex Datejust zou ik zeggen.

5 likes

Waarom geen quartz uit die periode? Daar zitten echt pracht exemplaren bij. De vroege quartz uurwerken zijn deels mechanisch, goed te servicen en lopen uitstekend.

(Gezien je forumnaam zal ik je niet wijzen op de magnifieke Seiko Grand en King quartz horloges uit die periode :wink:)

En anders staan hier mogelijk nog wat ideeën:

1 like

De IWC compass, specifiek mechanisch uitgebracht tegen de quartz stroom in:
https://www.iwc.com/es/es/articles/journal/iwc-porsche-design-compass-watch.html

De eerste Cartier Santos:

3 likes

Dit zou eigenlijk de mooiste optie zijn. Echter werk ik in Amsterdam en helaas voel ik me niet veilig om met een Rolex te lopen in Amsterdam.

1 like

Dat is heel jammer.

1 like