Opbergen automaat

Beste,

Sinds enige tijd ben ik lid van dit forum en lees ik met plezier mee op dit forum.

Mijn horloge collectie is nog niet zo groot, maar ik merk dat ik veel plezier beleef aan het lezen en bekijken van al het moois hier op het forum!

Als techneut kon een smartwatch (Fossil explorist gen 4) voor mij niet uitblijven en dit werd dan ook mijn eerste serieuze horloge sinds lange tijd. Sinds twee weken ben ik ook ik het bezit van een automatisch horloge (Tag Heuer Calibre 5) die ik met regelmaat afwissel met mijn smartwatch. :slight_smile:

Nu vroeg ik mij af… Hoe het beste om te gaan met het automatisch horloge op het moment dat ik hem niet draag? En dan bedoel ik, is het goed om hem in een winder te leggen, of is opwinden op het moment dat ik hem weer wil gaan dragen net zo goed/slecht?

Daarnaast vroeg ik mij af, sluiten jullie je horloge netjes af in een bakje/doosje als je hem een poosje niet draagt? Zelf ligt hij op het moment dat ik hem niet draag op mijn nachtkastje, waarschijnlijk niet ideaal.

Groetjes

Daar is best wel wat over gezegd, even zoeken :+1:

2 likes

Zijn er ook achter gekomen dat automaat winders energie zuinig zijn en dat je geen ruzie krijgt met je vriendin of vrouw over de energierekening.

https://www.horlogeforum.nl/t/zijn-automaatopwinders-energiezuinig/185906/160

4 likes

Tot dat topic heb ik geen toegang

Mooie aanwinst die Tag. Maar die kun je gerust wegleggen hoor.
Althans, dat doe ik.
En dan gewoon een paar slagen geven en gelijk zetten, dan dragen :+1:

1 like

Om m’n horloge niet te beschadigen leg ik hem 's nachts op een zakdoek op het nachtkastje. Als hij 's morgens achterloopt wind ik hem op.

Hallo Victor,

Winders ben ik geen voorstander van.
Waarom zou je een horloge laten lopen als je het niet draagt?
Als je een automaat een tijd niet draagt stop hem dan in de
originele box.
En hou het horloge ( met of zonder box ) zo ver mogelijk uit de
buurt van elektrische apparatuur.
Bijvoorbeeld een elektrische wekker, laptop, hifi en zeker speakers.
Dit is om magnetisatie van het horloge te voorkomen.

Als je de automaat weer opstart wind hem dan slechts 10 slagen op en zet
hem dan gelijk.
De rest aan gangreserve bouwt het horloge zelf weer op.
Een aantal automatische uurwerken vinden handmatig opwinden
minder leuk omdat ze hier eigenlijk niet op gebouwd zijn.
Bijvoorbeeld de ETA 2824.
Dus bij opstarten minimaal opwinden, de rest doet de automaat zelf.

2 likes

Dat is wat ik bedoel :+1:
En even opletten met het datumverzet dat je dat niet tussen 10 en 2 uur doet :wink:

2 likes

Ook heel belangrijk :+1:

Ik neem de marge nog wat ruimer.
Als ik de dag/datum instel zet ik de wijzers op 18.30 uur.
En de dag en datum op de vorige dag uiteraard :wink:
Dan met de wijzers de datum/dag flippen.
Dan weet je zeker dat je niks in het uurwerk gaat afbreken.

5 likes

Bedankt voor je antwoord.
Super! Hier heb ik iets aan. Mijn Tag beschikt over zo’n ETA 2824(2), dus goed om te weten dat 10 windingen voldoende is :slight_smile:.
Voor het verzetten van de datum houd ik tussen 18:00 en 06:00 uur aan als window om dit niet te doen, dan zit ik altijd goed volgens mij. :slight_smile:

4 likes

:+1:

Ik bewaar mijn horloge ook in originele box. Zeker niet in winder. Als je het niet draagt gewoon tot stilstand laten komen, scheelt weer wat mechanische bewegingen en dus uitstel tot service. En dat scheelt weer even kosten.

3 likes

Een onderwerp waar al heel veel over geschreven is, met voor- en tegenstanders van watchwinders.

Ik zie het zo: Als jij 's avonds uit je werk komt en je auto voor de deur parkeert, laat je de motor dan stationair draaien tot je de volgende dag weer naar je baas mag? :wink:

3 likes

Omdat sommigen het verstellen van een horloge gewoon irritant vinden. Stel TS wisselt om de twee dagen, wat net buiten de gangreserve van het horloge is. Dan betwijfel ik of telkens aan de kroon zitten beter/slechter is dan die ene dag op de winder. Draag je iets weken niet, dan is hem stil laten vallen de beste optie.

2 likes

@Temporis

Ja, dat is zo.

Om de paar dagen wisselen is moeilijk bij veel automaten.
Dan kan je idd een winder overwegen.

Zelf wissel ik niet zo veel, om de twee weken of nog langer.
Dus ik heb van die korte wissels geen last :grin:

2 likes

Haha nu moet ik zeggen dat het wel redelijk klopt dat ik om de twee dagen wissel.

De reden is eigenlijk dat ik nu enkel naast mijn Tag een smartwatch in mijn collectie heb die ± twee dagen mee gaat. Zodra deze leeg is wissel ik weer naar mijn Tag.

Het idee is wel om mijn collectie in de toekomst uit te breiden zodat ik meer kan afwisselen :slight_smile:

1 like

Twee automaten is heel goed te doen in een week.

Je heb de smart, je hebt de Tag…nu nog een mooie diver automatic :wink::+1:
Of een luxe quartz, die dingen lopen altijd maar door.

1 like

Een luxe quartz lijkt mij inderdaad ook wel wat! Heb me er nog niet heel erg in verdiept maar ben wel aan paar mooie Grand Seiko’s tegen gekomen. Het liefst wil ik er iets bij met een blue dial, dat vind ik echt prachtig! :slight_smile:

1 like

Ik blijf dit een grappige woordkeuze vinden. Ik heb een verzameling die ik geen collectie noem, omdat een collectie in mijn hoofd veel groter en doordachter moet zijn. Bij collecties denk ik aan musea, aan mensen die als curator een doorwrocht inkoopbeleid hebben en aan een zeker thema.

Dit is geenszins een reflectie op jou als persoon, het is gewoon iets wat me op dit forum opvalt. Iedereen met meer dan twee horloges heeft het over een collectie. :slight_smile: Als amateurverzamelaar besef ik dat ik noch het budget, noch de kennis heb om mezelf een collectie aan te meten. :slight_smile: :slight_smile:

Maar goed. Je vraag.

Hier zijn al hele boekwerken over volgeschreven op WUS, HF, allerlei andere fora en in de horlogepers. Uit al die discussies heb ik de volgende mening over gehouden:

• Draag je horloges periodiek.
  • Laat ze gewoon stil vallen en wind ze op wanneer je ze omdoet

Als je horloges echt lange tijd stil legt kan de olie eventueel aankoeken, dus na zeer lange periodes van onbruik is soms een beurt nodig waarbij schoonmaken en smeren van belang zijn.

Aan de andere kant slijt een horloge wanneer het 24x7 loopt.

In mijn hoofd is het niet anders dan met een voertuig: Dagelijks veel kilometers draaien zorgt voor slijtage en voor de noodzaak tot onderhoud, terwijl jarenlang stil staan een hele kunst is. Je moet dan zorgen dat je benzine in de tank niet vergaat (of dat ie zelfs droog staat), je moet voor het aanslingeren je vloeistoffen controleren en vervangen, je moet zorgen dat de accu op spanning is of zelfs de accu vervangen als hij lang leeg is geweest, etc etc etc.

Periodiek een rondje draaien is de gulden middenweg tussen slijtage door gebruik of vergaan door onbruik.

Ik heb nog nooit een argument gezien wat dat weerlegt.

Ach, wij van WC eend houden wel van WC eend.

Maar ook hier geldt: Je hebt dan weliswaar een quartz met een service interval van 50 jaar, maar de batterij moet zeker niet lange tijd in de kast zitten als ie leeg is en de pakkingen rond kroon, glas en kastdeksel moeten regelmatig nagekeken, gesmeerd en vervangen worden.

Het blijft een machine die onderhoud nodig heeft.

Wablief?!! :hushed: