Opkomende angst voor (ver)koop op dit forum

Haha ja echt gebeurd :joy::joy:

Dus uitschieters naar beide kanten. Wat mij betreft vele maken vaker naar de goede kant!

Dit in de categorie:

Mensen vertrouwen omdat ze toevallig lid zijn van HF is heul erg naĆÆef.

5 likes

Zomaar een ideetje. Op eBay wordt een user met het aantal transacties en een percentage ā€œpositieve reviewsā€ neergezet. Dan heb je in no-time een redelijk algemeen beeld van iemands reputatie en hoef je niet alle topics over de ervaringen door te akkeren. Bovendien zegt het aantal transacties veel over de activiteit.

Zal wel niet direct in deze software kunnen, maar mogelijk is er een module te krijgen of zelfs te bouwen. Zo duur zal het niet zijn (ik zit in de software en dit is geen ā€œrocket scienceā€).

1 like

Kopen en verkopen is ook geen rocket science maar een kwestie van goed opletten en logisch nadenken.

En als je dat niet kan. Of je vind het allemaal te gevaarlijk of ingewikkeld. Ga je gewoon naar een winkel en koop je daar wat. If u can’t stand the heat, stay out of the kitchen enzo.

4 likes

Ja, dat.

2 likes

Ben jij zelf ook niet eens betrapt op het te koop aanbieden van een gratis ontvangen horloge?! Ik herinner me dat nog wel in ieder geval. Hoe erg je situatie financieel ook is, ik vind dat zonder toestemming van degene die je het horloge heeft gegeven immoreel en onjuist…

1 like

Wel goede handel. 0 inkoop. 100% verkoop :santa:

Ik zou het overwegen als jij jouw Daytona zou schenken…

Of nee, eigenlijk nog niet. Die zou ik zelf houden…

2 likes

Ik sluit me aan bij deze heren.

Natuurlijk zijn fatsoenlijke omgangsvormen, een realistische en complete beschrijving en in bepaalde gevallen, nette ā€˜aftersales’ belangrijk, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat een (klein?) deel van de leden hier horloges wil kopen volgens AD- voorwaarden&garantie, maar dan wel met 50% korting…

Een verkoopsysteem wat echt iedereen bevalt, lukt nooit. Denk alleen al aan de verschillende achtergronden en financiƫle mogelijkheden van de forumleden; van 16 tot 86, van notoire flipperaar tot hoarder, van ambtenaar tot ondernemer; grote kans dat ieder een ander verwachtingspatroon heeft.

4 likes

Ik open zo een nieuw topic over een ideetje dat ik heb aangaande de horlogemarkt.

Ja, dat klopt. Het was in een tijd dat ik hoge ziektekosten moest terugbetalen aan de zorgverzekeraar. En ik had moeite om boodschappen te doen. Daarom oordeel ik ook niet, als iemand een door mij aan hem/haar gegeven horloge verkoopt. Als je niet een mijl in iemand anders mocassins hebt gelopen, oordeel dan ook niet.

13 likes

Tja, dat heb ik ook…
Het beste gratis weggegeven…
Gelukkig ben ik nog niet gefrustreerd geraakt door het gedrag van de ontvangers.

1 like

Ik heb tot nu toe 2x een horloge gekocht via HF en 1 x een horloge verkocht via HF en dat waren prima ervaringen , bij mijn eerste horloge wat ik kocht had ik zelfs een aanbetaling gedaan zonder het horloge te zien maar gewoon op puur vertrouwen van wat de verkoper er over vertelde.
Maar ook ik kijk echt wel naar wie er in de subtopics meedoen want anders begin ik er ook echt niet aan .
Veel te bang dat ik genept word of rommel koop

Niet leuk voor je James, maar had je nou echt niks anders kunnen verkopen? Nu gaat het toch ten koste van je reputatie.

Boeiend fenomeen ook: 10 likes voor een oproep om niet te oordelen, waar mensen doorlopend oordelen,…

3 likes

Tja… Is dat wel zo?
Hoe zit dat dan bij alle mensen die ā€˜rommel’ krijgen van een ander en er vervolgens mee op de rommelmarkt gaan venten.

Iemand geeft niet een horloge weg wanneer hij/zij deze als zeer waardevol acht.
Voor degene die het weggeeft is het een waardeloos product. Zeker wanneer deze het niet specifiek weggeeft.
Eenmaal je bezit mag je ermee doen en laten wat jijzelf wil.

Ik trek de lijn nog wat verder. Want tot hoe ver gaat je moreel wanneer je op een rommelmarkt voor 100,- een klokje koopt wat 3000,- waard blijkt te zijn. Ga je dan ook terug naar de verkoper om hem daarop te attenderen ? Of mag het dan wel schaamteloos voor meer verkocht worden omwille van je reputatie?

Handel is handel. Is de prijs 0 ? Dan is dat de prijs. En mag je daarna doen wat je wil.
Is de prijs 100? Dan mag je daarna doen wat je wil.

Makes no difference to me.

4 likes

Ik geloof niet dat jij meent wat je hier schrijft! Ook jij geeft niet alleen waardeloze spullen weg! En uiteraard gebeurt hier niets illegaals! Het is wat mij betreft hoogstens onhandig, ongelukkig of laakbaar.

N.B. Dit is slechts mijn oordeel. Niet te veel waarde aan hechten als je oordeelt dat je het niet ā€œlikedā€

2 likes

Ik geef genoeg weg. Maar toch wel vaak aan mensen binnen de familie / vrienden. Dat noem je dan ook gunnen. Vaak ook omdat die mensen het wat minder hebben dan jij of ik. Daar geef ik graag aan. Zeker wanneer ik het toch niet meer gebruik en het voor mij maar nutteloos ergens ligt of staat. Ik ben van m’n ā€˜rommel’ af en iemand anders is er weer blij mee. Win Win.

Maar heb ik iets, een horloge , waar ik verder in mijn familie / vriendenkringen niemand blij mee kan maken en ik besluit het hier weg te geven aan de gelukkige die als eerste reageert. Dan boeit mij het toch verder niet als die beste man zijn kosten niet kan betalen en zo een paar tientjes probeert te besparen.

We zijn allemaal heel sociaal… Totdat het om geld gaat.
Ik ben een lompe boer. Maar op vele gebieden wellicht socialer dan de gemiddelde NL’er. Dus ik meen het wel degelijk.

Het zou mij echt niets uitmaken. En als de reden geen luxe is. Dan zou ik blij zijn dat het horloge hem alsnog geholpen heeft op een manier wat een horloge normaal niet kan doen. Die geven namelijk alleen tijd aan, en betalen geen rekeningen.

14 likes

Eens. Alle discussie over prijzen is gewoon jaloers gehuil overgoten met een sausje morele superioriteit.

Een verkoper mag gewoon vragen voor z’n horloge wat hij wil. Wat hij er ooit voor betaald heeft of wat anderen de ā€˜juiste’ prijs vinden doet niet ter zake.

6 likes

Ah dan geef je dus dingen weg die voor jou nutteloos zijn, maar wel een bepaalde waarde vertegenwoordigen.Opgehelderd.

Overigens is de intentie waarmee gegeven en ontvangen wordt ook van belang natuurlijk.

3 likes