Goh, ongeveer 40% van deze thread is best interessant!
Is het voor de gever leuk om te zien dat de ontvanger een gratis horloge verkoopt? Niet echt. Is het moreel afkeurenswaardig? Dat kun je niet zonder meer zeggen. Zoals The Captain al zei, je kent iemand’s situatie en overwegingen vaak niet. Het zou voor mij hoogstens een reden zijn om in de toekomst twee keer na te denken voordat ik nog iets aan die specifieke persoon geef. Het is - vooral voor jezelf - in het algemeen beter om te geven zonder ‘strings attached’. Anders is het geen gift, maar een investering (in iets immaterieels).
Ik ben inmiddels best benieuwd naar de nieuwe opzet van het verkoopgedeelte. Ik was namelijk net van plan om voor het eerst wat horloges te gaan slijten aan jullie.
Eerder in dit draadje ging het even over vraagprijzen. Dat ging snel op de man, en dat zal ik hier proberen te vermijden, maar ik ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden. Er staat een horloge te koop voor, laten we zeggen, een bepaalde prijs. Die prijs is in lijn met vraagprijzen op Chrono24. Maar als je nu kijkt wat er daadwerkelijk voor betaald wordt op eBay (‘sold items’) dan is dat gemiddeld over zo’n 10 exemplaren in de laatste 3 maanden slechts 50%-60% van die vraagprijs. Nu zou ik de verkoper dat uit kunnen leggen, maar dat vind ik zo’n schooier-actie (“je horloge is minder waard dan je denkt, dus verkoop het maar aan mij voor de helft”). Maar een bod doen zonder dat verhaal, kan weer uitgelegd worden als (extreem) lowballen - ook niet leuk. Wat doen jullie in zo’n geval? Gewoon laten schieten en hopen dat de vraagprijs langzaamaan realistischer wordt?
Als je het horloge daar wil kopen kan je wat mij betreft aangeven dat je bedrag X wil betalen omdat dat de gemiddelde prijs is geweest op platform Y. Misschien komt hier een leuk gesprek op gang waar uiteindelijk een transactie uitrolt. Het kan ook zo zijn dat je zonder omhaal verwezen wordt naar platform Y.
Tja, wat is zinloos? Ik heb iets aan jullie reacties, dus voor mij is het zinvol. En mogelijk ook voor anderen: het gaat toch over omgangsvormen in het verkoopgedeelte, waar een flink deel van dit draadje aan gewijd is. Persoonlijk boeit het me wel een beetje wat een verkoper van je denkt, zeker als het een gerespecteerd lid is, en ik was benieuwd hoe anderen hiermee omgaan.
Vooralsnog krijg je tegengestelde meningen, afwachten versus in gesprek gaan. Heb je m.i. weinig aan.
Waarom maakt het uit of het een gerespecteerd lid is? Zijn die meer gelijk?
En wanneer ben je gerespecteerd lid? Wat is de definitie? En wie bepaalt dat uiteindelijk? Aangezien twee ‘gerespecteerde’ leden recent een levenslange ban kregen maakt de status van het lid weinig uit voor de mods.
Oef, je hebt echt zin in een discussie hè? OK, dat wil ik best faciliteren. Moet alles op dit forum per sé voor iedereen (of op z’n minst voor jou) zinvol zijn? Ik stel prijs op meningen van anderen omtrent een situatie waarin ik twijfelde wat te doen. Jij twijfelt blijkbaar niet in zo’n situatie en/of vind het niet zinvol wat anderen ervan vinden. Dat mag. Maar jij kunt niet bepalen wat voor mij zinvol is.
Wanneer het gaat om of ik iemand respecteer, bepaal ik dat. Wat betreft ‘gerespecteerde leden’: ik doel daarmee op mensen die zichtbaar zijn op het forum dankzij regelmatige bijdragen en met wie ik enige interactie heb. Daar val jij voor mij bijvoorbeeld ook onder.
Voor mij is het enigszins belangrijk is dat zulke mensen me geen lowballer vinden, omdat de kans groot is dat ik in de toekomst zaken met ze doe. Van willekeurige eenmalige gebruikers boeit me dat aanzienlijk minder. Dat lijkt me niet raar.
Hoe moderatoren omgaan met het gebruikersbestand valt buiten mijn invloedssfeer en heeft geen invloed op wat ik van die mensen vind. Ik heb mijn ongenoegen geuit over de verwijdering van die leden. Het zijn nu wat mij betreft ‘gerespecteerde ex-leden’.
Voor mij moeten gerespecteerde leden wel realistische vraagprijzen hebben. Zwaar onderbieden is dan niet nodig.
Iedereen kan te optimistisch zijn met z’n prijzen, dat heb ik ook wel eens gehad. Maar mensen die teveel vragen en vervolgens uppen zonder of met minimale prijsverlaging verliezen snel mijn respect.
Daar heb je een punt. Ik ging er vanuit dat de aanbieder de prijs ‘per ongeluk’ vrij hoog had zitten (ik ken dat wel: soms is iets voor je gevoel gewoon meer waard dan in 't echt) en wilde 'm niet voor het hoofd stoten. Maar het kan ook een strategie zijn en dan is het inderdaad een beetje vervelend.
Ik denk dat ik in dit geval gewoon even afwacht. Misschien heeft 'ie geluk en biedt iemand de vraagprijs. Zo niet, dan doe ik over een tijdje een eerlijk bod waarbij ik uitleg waarom ik het reeël vind. En dan zien we dan wel weer!
Afgelopen jaar heb ik 3x een PB gestuurd naar verkopers om ze er beleefd op te wijzen dat hun vraagprijs voor een gebruikt horloge hoger was dan (vrijwel) nieuw elders, ik had zelf geen interesse in de horloges, maar ging er van uit dat het ‘per ongeluk’ was. 1 persoon reageerde met bedankje en paste snel prijs aan, 1 reageerde nooit en paste geen prijs aan, en 1 reageerde boos en paste geen prijs aan.
Kortom, bij te hoge prijzen reageer ik niet meer, na verloop van tijd komen ze er meestal zelf wel achter…
Overigens; het nieuwe ultra-soepele beleid voor toegang van nieuwelingen op het verkoopforum helpt hier ook niet aan mee…