Oranje lume Steeldive

Ik ben op zoek naar n horloge met iets van zwart en subtiels oranje erin voor op n dagje naar n wellness resort. Nu zijn sauna’s niet bepaald goed voor mechanische uurwerkjes. Vandaar dat ik iets goedkoops zoek maar wel goed waterdicht is, zodat ie erna nog n duik in t zwembad en jacuzzi overleeft.

N oranje Monster heb ik al, maar is me ietsjes te oranje. Personlijk vind ik de 20mm rubberen band toch wat iel.

Enfin, lang gezoek kwam ik de Steeldive Tuna hommage tegen. Het geinige v deze klok is dat ie oranje lume heeft.

Nu ben ik benieuwd of er iemand is met ervaring met dit model én hun gekleurde lume in t bijzonder. Ze hebben t model met rode, blauwe en waar t mij vooral dus om gaat ook met oranje lume.

Mochten jullie trouwens andere suggesties voor n budget duiker met zwarte en subtiel wat oranje elementen, dan hou ik me graag aanbevolen.

5 likes

Als ik een oranje secondewijzer op mijn horloge in het blauw zet, koop je hem dan?

Even zonder grappen; kijk deze video eens. De lol begint om 8:15.

Ik ben niet echt bekend met de oranje lume in het echt maar aan de video en mijn ervaring met andere steeldives kan ik wel zeggen dat het prima is. Lekker veel waar voor je geld ook.

1 like

alpina-seastrong-diver-automatic-300-orange-AL-525LBO4V26-cropped-390x390-1428

2 likes

Bedankt voor de link. Jammer dat de lume zo zwak schijnt (pun :smirk:) te zijn.

Ik heb slechte ogen en zie in de sauna t zandlopertje niet. Dus ik gebruik de duikersring er voor in de plaats. Maar als t te weinig licht geeft kan dat wel eens n issue zijn…

Leuke bijkomstigheid was dat de reviewer t had over de San Martin Black Warrior. Die heeft ook lume op die manier. En verder kwam ik nog hun Orange Tuna en hun Submersible hommage. Ik ga nog even dieper… in duiken :crazy_face:

1 like

Erg mooi, maar boven budget voor n sauna horloge. Mijn ervaring is dat de temperatuur schommelingen (80 graden sauna icm ijskoud dompelbad) niet lekker is voor n horloge. Dus ik zoek echt iets budget, maar wel degelijk.

1 like

Je Monster is ISO 6524 gecerfificeerd dacht ik?

Qua temperatuur schommelingen zou ik die gewoon omdoen. Dan heb je ook geen gedoe met slecht afleesbare lume. Of andere issues.

Ik zou dat geld liever stukslaan aan een hapje en een drankje daar. Ipv een saunahorloge kopen voor een saunabezoek.

Ik heb meerdere horloges in de sauna gedragen. Quartz en automaat. Als de waterdichtheid o.k. is en je hebt een schroefkroon, dan zit je gebeiteld. :+1:

1 like

Wat bezoek jij in godsnaam voor sauna’s? Of is dit een eufemisme voor parenclub danwel darkroom?

De sauna’s die in heb bezocht waren verlicht genoeg om te zien hoe laat het was. :smirk:

Maar als je iets goedkopers zoekt met een oranje accent, waarom niet een Amphibia?

Ik heb zo’n teringhekel aan Chinese hommages van Seiko’s, dan bestel ik liever de halve catalogus van Meranom.

2 likes

Ik heb voor de lockdown inderdaad mn monster als sauna horloge gedragen. En ik ging meermaals per week naar de sauna.
Voor 1 bezoekje zou ik ook niet apart n sauna horloge kopen. Zo n grote WIS ben ik nou ook weer niet (meer?) :wink:

En ik weet niet of t pech was maar dat uurwerk begon mankementen te vertonen dat ie niet meer lekker liep. Ook bij Seiko konden ze t niet achterhalen en hebben t uurwerk vervangen. Waarna hetzelfde euvel begon van afwijkend lopen. Hij was telkens niet meer goed te reguleren na een paar maanden sauna’s.
En nu is t niet, zoals bij de sportschool waar je n keertje even in gaat na het sporten. Maar het is de hele dag de ene sauna in en de andere uit, dompelbad hier, stortbak daar, etc.

2 likes

Misschien zou ik eens kijken naar een quartz dan.

1 like

Ik heb niks in een parenclub te zoeken. Ben single.
En ik weet niet hoe een dark room werkt, maar daar heb je binnen toch geen horloge nodig? Als je foto’s klaar zijn dan verlaat je de kamer toch? :innocent:

Maar de situatie ligt simpeler: ik heb hele slechte ogen. Kan het over sterktes en cilinders gaan hebben, maar waar t op neer komt is dat ik wazig en vervormd zie. Vandaar dat ik graag duikers en grote horloges met forse wijzers draag. En in t donker/schemere helpt goeie lume voor me bij de afleesbaarheid.

Sauna’s heb je er in alle vormen en maten. Van die panaroma dingen waar je uitzicht hebt op een meer ofzo, maar ook soort v grotten, IR sauna’s, stoommachines, etc. Ze zijn natuurlijk nooit pikdonker, maar sommige zijn dus flink verduisterd, zodat je lekker ontspannen in t donker kunt liggen relaxen.
En voor mij is daar bij goeie lume dus handig.

Lenzen is niet fijn, omdat je af en toe ook even een dutje doet/lig te zonnen. En n bril wordt gloeiend heet in de sauna.
Geinig om te zien hoe de ‘amateur’ en newby meiden die er mooi uit willen zien, opeens overhaast de sauna uitgaan om hun ketting af te doen. Of nog vaker oorbellen :laughing:

En betreft Amphibia, zoals ik al zei, als je n mooie weet hou ik me graag aanbevolen. Maar tot nu toe is mijn ervaring met Russische horloges dat hun lume tegen valt.
Bovendien ben ik geen liefhebber v snorkelaars, tanks, vliegtuigjes enzo op de wijzerplaat…

Daar ben ik dan weer net te veel WIS voor :wink:

Maar snap wat je bedoelt. Veel praktischer. Nu moest ik em elke keer weer opwinden, de tijd instellen, en de datum verzetten. Dat is ook niet erg prettig voor de schroefkroon :grimacing:
(Zo n brommende watchwinder vind ik weer niks)

Ik overweeg daarom ook een Submersible hommage met zo n brug om de kroon dicht te houden zonder te schroeven.
Ik zag dat San Martin n mooie in 44mm heeft. Aangepast oranje wijzer(s) er op is ook n optie.
Alleen zit er n PT5000 wat em wat duur maakt. Als iemand er eentje weet met n NH35 of ander budget automaat weet, dan hou ik me graag aanbevolen.

Excuses, als jij sauna zegt komt de Scandinaviër in mij naar boven drijven… Want in mijn ogen is een sauna een geel verlichte kamer die bekleed is met vurenhout, met een bak aan de muur die heet wordt en waar stenen op liggen, met een houten emmer water, compleet met een houten pollepel.

Daar zitten mensen dan een paar minuten in alvorens ze een koud bad of een homp sneeuw in springen. Unisex.

Al het andere noem ik een badhuis of stoombad. :blush:

Breek me de bek niet open, ik ben ook een blind paard in de sauna, maar ofschoon ook wazig zie heb ik nooit lume nodig gehad in de Finse en Zweedse sauna’s die ik frequenteerde.

Zelf deze besteld:

image

De 150367. Da’s kastvorm 150, kleur 367.

1 like

LOL dat is natuurlijk de oer sauna :laughing:

Tegenwoordig noemen ze alles sauna. Tot zo een infrarood zweethokje die niet boven de 60 graden uitkomt :sweat_smile:
Zoutstenen grot sauna, luisterboek sauna, bioscoop sauna, en zelfs een soort LOTR achtige dwerg huis (of hoe die figuren ook alweer heten) sauna, rozengeur sauna, echt van alles verzinnen ze…

Hmmmm… Homp sneeuw… Sommige hebben zo een soort vriescel waar je achteraf in kunt. Ook lekker. Of een heuze sneeuwmachine waar sneeuwvlokjes van bovenaf je langzaam afkoelen. Ik ben niet zo een temperatuur shock liefhebber.

Nou ja, zonder lume gaat het met moeite ook wel. Maar dan wel goed contrast. Een oranje monster met lichte wijzers vind ik echt moeilijk te onderscheiden. En vrees dat t met de zwarte kast en de donker oranje lume vd Steeldive ook niet geweldig zal zijn. Mn zwarte shrouded Monster was wel top afleesbaar. Maar moet sowieso op 10 cm van mn neus zijn, anders zie ik niks. Dus lume helpt wat dat betreft.

En die 150367 vind ik mooi. Hoewel de minuten wijzer me wat iel is. Ik heb graag beetje maat Monster dikke wijzers. Helemaal in t donker is dat dunne lume streepje niet te zien.
Enneh… Het enige oranje aan dit horloge zal de weerkaatsing zijn van het gele licht op je vurenhouten saunamuur :upside_down_face:

1 like

Heb de sprong gewaagd met de Steeldive Orange Tuna. Moet best wennen aan die rare kast met mini pootjes. Hij draagt daardoor wel lekker klein.
Ook moet ik er n ander bandje op doen vanwege de hitte in de sauna.
Nauwkeurigheid is ongeveer -3 s/d. Ik hoop dat t nog in de + gaat, maar anders laat t ik t voor n sauna horloge maar zo. Ik draag om toch alleen die dag en moet em de volgende keer weer instellen.

Betreft de lume, das beetje n dubbel verhaal. Net als in t YouTube filmpje gezegd wordt licht t flink op na exposure in de zon. Maar na een half uurtje is de gloed een stuk zwakker dan bij groene lume. Echter blijf ik meestal niet n half uur in n sauna zitten. Hooguit in de bio sauna’s. Lekker dutje doen :upside_down_face:

En hoewel de lume erg zwak is vergeleken met groene of blauwe lume, blijft het wel gloeien. Dus met n verduisterde slaapkamer, kom ik de nacht er de nacht wel mee door.

Enfin, nu es kijken wanneer ik weer es naar n wellness resort kan…

1 like

Leuk, ik blijf dit topic nog even volgen!

1 like

T zal nog wel es ff kunnen duren voordat ik n update heb, omdat ik niet weet wanneer ik veilig kan gaan. Ik heb mn prikken nog niet gehad. Maar aangezien dat nog n poos kan duren, twijfel ik om misschien t risico te nemen. Vooral omdat je er meestal best goed afstand kunt houden v anderen en er veel dingen (zwembad, jacuzzi’s, ligweides, terrassen, etc.) buiten zijn.

Maar ik zal zeker laten weten hoe de ervaring er mee was en of ie t heeft overleefd :grimacing:

1 like

Overigens hij is er ook met blauwe, rooie en zwarte lume, mocht oranje niet je kleur zijn.

1 like

Zo, intussen 2 keer mee naar de sauna geweest. En…
Hij heeft t overleefd! Van de hete Finse sauna :hot_face: tot het kouwe dompelbad aan toe :cold_face:

En de lume werkt prima op n mooie zomerse dag. Iets minder op n wat grauwere dag als eergisteren, maar het gaat.
En toegegeven, wat @Fate_Amenable_To_Change al opmerkte. In veel gevallen is t niet noodzakelijk, doch zeker wel prettiger met lume. In de praktijk scheelt het ook met corona dat t veel rustiger is in de resorts. Daardoor kun je makkelijk n plekje met wat meer licht kiezen.
Zo was er eergisteren een plekje waar het spotje kapot was. Heb dat plekje even uitgeprobeerd, want op n drukke dag met beetje pech lig je daar. En dan is t voor mij met veel moeite nog net af te lezen.
Dus lume vind ik zeker wel fijn.

Nu is oranje (en ik denk ook rood en misschien ook dat blauwe) niet ideaal voor de lichtgevendheid tov c3 of dat bgw9. En zonder lichtgevendheid is oranje op zwart ook niet ideaal contrasterend.

En hoewel ook de bezel lume heeft zijn de cijfertjes best klein, waardoor ik moeite heb met aflezen.
Ik heb gemerkt dat ik de lume bezel a la IWC Aquatimer en Steinhart Ocean 2 t prettigst vind met die dikke staaf voor 15 minuten. Veel makkelijker te zien dan die priegelige cijfertjes, puntjes en streepjes op de Steeldive.
Als iemand een steinhart ocean two orange weet, dan hou ik me graag aanbevolen!

De rubberen band is stevig. Alleen jammer dat de blank stalen gesp zo afsteekt tegen t voornamelijk zwarte horloge. Toegegeven, de uren en minuten wijzers zijn geborsteld blank staal en ook t achterdeksel is niet voorzien v PVD, maar toch steekt t voor mijn gevoel te veel uit bij de algemene look.
Bovendien mag de kunststof rubberen band vanwege de week stoffen niet mee in de sauna. Deze stoffen zijn er om de kunststof soepel te maken/houden, maar komen bij hoge temperaturen als giftige dampen vrij. Niet prettig in n afgesloten hutje waar t 80 graden ofzo is :skull_and_crossbones:
Vandaar dat slippers en plastic flesjes water ook buiten de sauna moeten blijven.
Dus ondanks dat ik t bandje er speciaal bij had gekocht samen met n blank stalen shroud, vind ik de zwarte look toch mooier hier en gaan ze daarom de pelican doos weer in.

De metalen band staat stoer bij deze kast. En ondanks de push pins ipv geschroefde pins, voelt alles degelijk aan. En ergens ook wel begrijpelijk in deze prijsklasse.
Met de massieve metalen band wordt t horloge n heel stuk zwaarder. Weet even de cijfers niet, maar gevoelsmatig ongeveer t dubbele.
Maar ook dit bandje moest plaats maken, omdat in de natte gedeeltes van de resorts heb je soms ook met tegels en rotsen te maken die krassen op de coating kan veroorzaken. En als ik ergens allergisch voor ben, is t dat wel :unamused:

Dus v te voren had ik, ondanks dat ik er n zooi bandjes bij heb gekocht, toch beetje al t idee dat n ouwe zwarte siliconen bandje met oranje stiksels v Rob er weer op zou gaat. Ook de grote rally holes passen wel bij t ontwerp vd Tuna kast.
(Ben nog op zoek naar siliconen slippers, maar dat is weer n ander verhaal…)

Al met al ben ik meer tevreden met dit horloge dan ik had gedacht :relaxed:

Wel wil ik er nog n andere wijzerplaat op. Hierover zal ik nog n apart topic voor opzetten, om te vragen of er iemand is die dit kan.

1 like