Oris 65 vs Tudor Blackbay

Ik heb beide gehad en ik vind de Oris echt way cooler. Ik kon maar niet wennen aan die gekke uurwijzer van de Tudor en alleen daarom al zou ik voor de Oris kiezen. Daarnaast vind ik het prijsverschil erg groot en daarom meer value for money voor de Oris. Enige dat de BB in mijn ogen voor heeft is de band en sluiting. Die zijn echt top. Maar de stalen band van de Oris is helemaal ok hoor.

Overigens zou ik ook aan voor de 40mm variant. Zo niet, dan heb je in de 42mm ook verschillende kleurstellingen. De zilveren lijkt me ook cool!

2 likes

Ik heb ze allebei.

BB is hoger in kwaliteit, Oris gewoon cool.
Prijs is × 2, dus ook niet echt 'n vergelijk. Naast elkaar gave aanvullingen.

:sunglasses::yum:

4 likes

Niet eens een eerlijk vergelijk.

Ik kies voor de Tudor, vanwege de betere afwerking en het uurwerk, al staat de snowflake wijzer me tegen.

Qua uiterlijk vind ik de Oris mooier, maar zal niet (meer) voor een Sellita uurwerk kiezen. Slechte ervaringen mee (Sinn met Sellita). Volgens diverse horlogemakers waar ik geweest ben, zijn ze in de praktijk toch het zwakkere kloon-broertje van ETA.
Natuurlijk zal dit door velen hier tegengesproken worden, maar ik persoonlijk ben genezen van Sellita.

Tudor staat bij mij een treetje of 20 hoger op de ladder dan Oris.
Ik heb verder niets tegen Oris hoor. Een mooi merk :+1:t2:

2 likes

tudor vind ik mooier. Sjieker

Is de BB58 al leverbaar?

Al lang

1 like

Helemaal mee eens.

Dus de Oris :slight_smile:

1 like

De Oris, gewoon mooier ontwerp vind ik.

Hier dezelfde situatie! Helemaal mee eens!:+1: De Tudor is echt mooier afgewerkt; niet alleen de eerder genoemde band en kast, maar vooral ook de wijzerplaat en indicen. Daar staat tegenover dat ik hem erg zwaar vind dragen en die dikke urenwijzer
 daar moet je echt van houden. :wink: De Oris draagt prettiger en lichter; althans mijn 40 mm versie. :slightly_smiling_face:

2 likes

Misschien is dit nog een idee? (Omega Planet Ocean 2500D)
image

4 likes

Ik mist de ronde markers :wink:

Omega seamaster

Ben ik de enige die kriebels krijgt van de lelijke wijzers van de Oris?

Ik vind ze niet lelijk. Wel sjiek. Beter dan die snowflake

Geen van beide liever, vooral die van de Oris vind ik een hoog grabbelhorloge-gehalte hebben.

Welke high end horloges heb je zelf dan?

1 like

Het zijn allebei “retro-duikers” daarom kan ik mij de vraag goed voorstellen. Qua uurwerk vind ik het echter niet echt competitie van elkaar. De Black Bay heeft een in-house movement: COSC gecertificeerde chronometer, een 70 uur powerreserve een silicon balance spring etc. Daar tegenover staat het Sellita SW200 uurwerk van de Oris 65. Het zal per persoon verschillen hoe veel je daar om geeft, maar in de veronderstelling dat het niet enkel gaat om looks moet dat voor de meeste mensen hier toch meetellen.

Een ander punt vind ik toch wel dat de Oris maar 100 meter water-resistance heeft. Veel mensen zullen zeggen dat het niet boeit en voor hen zal dat ongetwijfeld kloppen. Maar voor een duikhorloge is dat toch wel karig gegeven het feit dat er steeds meer niet-duikhorloges een waterdichtheid hebben van 100+ meter. Neem bijvoorbeeld de Omega railmaster. Bekend door zijn anti-magnetische kwaliteiten, maar ook gewoon een waterdichtheid van 150 meter zonder dat het een duikhorloge is. Vind ik gek dus. Het is een stap weg van een horloge met een praktische toepassing en een stap richting het modehorloge in mijn ogen. De waardering voor een horloge is voor veel mensen onlosmakelijk verbonden met al het vernuft en de kwaliteit die ze er in hebben weten te proppen. Alles wat dat objectief en meetbaar naar een hoger niveau tilt vergroot die waardering. Hoe veel mensen hier kijken naar hun pols met plezier omdat ze weten wat er allemaal in dat doosje zit en wat het allemaal kan. Maar goed, dat geldt ook weer niet voor iedereen.

Qua ontwerp vind ik ze beiden mooi. Wat betreft de Black Bay zou ik dan eerder gaan voor de Black Bay 58. Die komt qua afmetingen meer in de buurt van de Oris 65. Ik moet wel zeggen dat ik in het echt de Black Bay echt een luxe horloge vind en ik bij de Oris veel minder dat gevoel heb. Tegelijkertijd wordt elk verschil dat ik heb genoemd ook deels (of geheel) goed gemaakt door het prijsverschil.

7 likes

Ok dat zijn goede argumenten. Alleen denk ik niet dat veel mensen in dit segment met dit soort horloges veel duiken nog. Dat zal een handjevol zijn en daarmee zijn het al sieraden en veel minder tools. Al helemaal als je ze retro uitbrengt. Dan is de vorm belangrijker dan de functie denk ik.

Heeft de Tudor niet pas recentelijk een in-house movement en ervoor gewoon een ETA movement?

3 likes

Ja je hebt daar natuurlijk helemaal gelijk in. Het gaat er dus om of de persoon die het aanschaft wel of geen plezier beleeft aan dat soort ‘details’. Er zijn mensen op dit forum die een horloge hebben gekocht puur voor het uurwerk, waarbij de vormgeving van het horloge secundair was. Zo ver kan het dus gaan. Welk gewicht je er aan geeft mag iedereen natuurlijk voor zichzelf invullen. Maar het is wel goed om er in ieder geval van op de hoogte te zijn zodat je de afweging kunt maken.

2 likes

De Oris.

Die heeft geen lelijke wijzers en een slankere kast.

1 like

BB lomp?
Nee hoor.

6 likes