ORIS : een kleine introductie, een dikke NA en een battle.

Een nieuw horloge, een mooie vergelijking, en een kort geschiedenislesje in 1 topic gepropt :nerd_face:

Oris…in horlogeland bekend, maar eigenlijk amper op straat. En vraag de gemiddelde horloge-drager naar Oris, en ook zij hebben geen benul waar je het over hebt. Daarom, voor iedereen die het nog niet kent, een klein stukje geschiedenis :

Oris is al oud. Heel oud zelfs, uit 1904, en genoemd naar het bergriviertje iets verderop.
In 1910 al 300 man personeel, in 1920 al zes fabrieken waar echt alles ( inclusief gereedschap ! ) zelf werd geproduceerd, in 1927 een nieuwe El Presidente genaamd J.D LeCoultre ( je weet wel, die van Jaeger…) , en in de jaren 60-70 zaten zij in de top 10 van horloge/klokkenmakers ter wereld, met een jaarlijkse oplage van 1.2 miljoen stuks en bijna 1000 werknemers.
Toen de Grote Quartz Crisis kwam, waarbij ongeveer 60.000 van alle Zwitsers werkzaam in de horlogebranche hun baan verloren, werd ook Oris hard getroffen…als producent van hoogwaardige mechanische uurwerkjes konden ook zij niet op tegen het quartz-geweld, en rond 1980 waren ze op sterven na dood.

Maarrrrrrrr :tada::tada: toen kwam er een wijs besluit, en ondanks alle doemdenkers, stapten zij uit de ASUAG, de voorloper van de Swatch Group. Een bedrijf, zo goed als failliet, stoppen met quartz en onder hun beschermende paraplu vandaan stappen ? Gaat dat wel goed :scream:

Jawel…een aantal jaren later rolde de laatste quartz van de band, en vanaf dat moment ging het langzaam weer bergopwaarts. Nog steeds met slechts een relatief lage oplage van 50.000 per jaar ( vandaar dat je met een Oris eigenlijk best wel iets unieks om je pols hebt, want hoeveel van die 50.000 zullen er in NL verkocht worden ? ), maar ondertussen wel zeer geliefd door de liefhebbers.
Even de bekendste modellen op een rijtje :
De oudste en een van de mooiste …de Big Crown Pointer Date. Al 80 jaar hetzelfde model, en misschien wel de redding van het bedrijf. Met het bekende rode dag-wijzertje-happertje, ontwikkelt in 1938 voor piloten, en nog steeds prachtig om te zien, zoals deze van @anon53002072EV ( zwart, en in een ietwat andere uitvoering ) :
image
of
image

De Calibers 110, 111, 112 etc…
met een gang-reserve van 10 !! dagen ( vind die maar eens :face_with_monocle: , en dan wel voor een prijs onder die van een nieuwe auto ). Een opgerolde veer van 1.5 meter lang zorgt ervoor dat je 240 uur lang kunt kijken naar een bewegend wijzertje van een automaat, gewoon, stomweg stilliggend op de tafel.

De 65 Divers, zoals die van @Klokkengek, gebaseerd op de modellen uit 1965.

image

met gelijk ( heel handig dit :slightly_smiling_face: ) de Complication.

De ProPilot Altimeter. Met `s werelds eerste ingebouwde hoogtemeter. "Jamaar die heb ik toch ook in mijn G-Shock ? " Klopt, maar dit is een automaat…


Knopje open, iets met luchtdruk, en daar gaat het wijzertje :star_struck: Wel een beetje groot…

En dan de duikers. De Regulateur voor het betere duikwerk, de ProDiver tot 1000m, de DepthGauge met een gaatje in het glas ( yep, zoek maar op ) en natuurlijk de Aquis.

Jaja…de Aquis. Sinds zaterdag om de pols. Mooie deal met @pasd gemaakt, mijn 65 Heritage 42 mm tegen zijn blauw/zwarte Aquis Date.

Wat een blok. Bijna 200 gram op de stalen band, maar wat een dikke duiker.

En wat een prachtig licht bollend saffier, perfect doorlopend met schuin aflopende bezel…



Mag je die twee vergelijken? Tja, eigenlijk niet…maar goed, allebei Oris en duikers, dus waarom ook niet.
De 65 is natuurlijk veel verfijnder, eleganter, kan op leer en eigenlijk ook mooier. Het glas is schitterend, de wijzers, de markers…:star_struck:
De Aquis is gewoon een dikke patser. Maar ook dikke patsers kunnen mooi zijn…de sunburst van de wijzerplaat, de totaal andere wijzers die mij echt verrassen, die band waar je pull ups aan kunt doen, maar zeker het glas icm de rustige bezel.

De lugs zijn bij de 65 prachtig. Lang, strak, vlijmscherp. Dus mooier.


Bij de Aquis zijn de lugs euh…als de tanden van een hillbilly redneck. Korte stompies dus.

De band van de 65 is smal, fijntjes en was heel even wennen, maar wel echt een topper :

Die van de Aquis is als een rupsband van een tank.


En bij dit model, iets hoekiger. De nieuwe is veel ronder.
En je kan ermee spelen :tada:


De achterkant is voor de Aquis :


Niet dat ik daar naar kijk, maar die van de 65 is gewoon saai.

Het glas wint de 65 natuurlijk…onovertroffen :

Maar wat ik al eerder zei, het glas van de Aquis loopt perfect door op de bezel, en dat is een hele dikke plus.

De kast is ook die van de 65, want de kast van de Aquis is gewoon een ronde, dikke schijf staal.


Niks mis mee, maar mooi? Ach :joy: als je van dikke ronde schijven staal houdt, prima.

Het uurwerk is voor allebei dezelfde dikke VW Golf diesel : betrouwbaar, overal in elke garage te repareren, loopt altijd, en onderdelen genoeg te verkrijgen. En, net als @pasd , interesseert mij dit geen hol…die zichtbare rode rotor is leuk, maar echt : i dont care. Wel belangrijk, allebei handopwinders en automaat. Makkelijk, in de avond even opwinden en op tijd zetten , dan ligt ie in de ochtend al gelijk klaar.

De kroon is van de 65 ook weer wat fijner, het draait allemaal net iets soepeler en zachter, maar totaal niet relevant voor de rest. Bij de Aquis zit er dan uiteraard weer twee beschermende blokken omheen.

En waarom deze ruil? De lange lugs staken bij mij toch net iets te veel uit, en ik was voorzichtiger…de Aquis heeft nu binnen 48 uur meer meegemaakt dan de 65 in 7 maanden. Door het glas, en door de band droeg ik hem toch minder op bepaalde plekken ( daar was de skx007 voor ).


En ik hou van dikke stalen banden, klaar. Het mag allemaal wat meer aanwezig zijn, heerlijk dit :sunglasses:
De Aquis zit perfect, oogt zeker niet te groot met zijn 43 mm, en is alles absoluut waard. Uiteraard oogt alles groot op een foto van dichtbij gemaakt ( daarom zijn dickpics zo populair :shushing_face: ), maar om de pols valt het mee.

Conclusie : wil je een betrouwbare, dikke vette Zwitserse duiker die nog enigzins normaal te betalen is (zeker qua onderhoud ) ? Koop een Oris Aquis.
Wil je een wat beschaafder, maar toch opvallend model ? Koop een 65.

Alle Oris-dragers hier, ik heb wat fotootjes gepikt ivm met copyright-geouwehoer, dus bedankt :+1:t4: ook al heb ik niks vantevoren gevraagd.
Maarten @OrisBoutiqueAmsterdam bedankt voor het passen van het een en ander, je ziet het : de keuze is gemaakt. Heel even nog de twijfel voor de grijze Reliëf, maar nee…toch maar niet.

89 likes

Gefeliciteerd met je aanwinst, al ben ik meer van de 65 die je net weg deed. Of de pointer date.

Neemt niet weg dat het een grappig merk is. Ik zou zelf ook nog wel een Dexter Gordon Limited willen hebben.

3 likes

Heb je goed gedaan man, prachtig .
Daar ga je plezier aan beleven.
Feliciteert .

Ook super alle info, ik wist dat totaal niet.
Ik koop wat ik mooi vind en Oris doet het goed om mij elke keer weer te kietelen. Meer wist ik dan ook niet van het merk of uurwerk.
Omslingeren, genieten en shinen , daar gaat het om voor mij. Het verhaal eromheen is leuk uiteraard maar niet van belang bij aanschaf.

Mooie pointer date heb je gepost trouwens, wauw.

3 likes

Wat een heerlijk stukje om te lezen. Met nog lekkerder foto’s geïllustreerd.

Hopelijk kan ik binnenkort de vergelijking zelf maken, met een Aquis al in bezit en de 65 hopelijk binnenkort door mn vrouw en zoon uit de VS meegebracht. Ik kan niet wachten…

2 likes

Mooi geschreven man! Normaal hou ik mijn aandacht er niet bij, bij dit soort verhalen maar nu wel👍🏻

Oris heb ik altijd mooi gevonden. Heb zelf een pointer date 29mm voor mijn vriendin gekocht 2 weken terug. Mooi horloge en zie het heren model ook nog wel zitten of een mooie chronoris, maar dan wel de chrono die ze niet meer maken…:scream:

Geniet van je aanwinst. Toppertje

2 likes

ff tellen: jij hebt er 1, ik heb er een stuk of 5, enne die heeft er…

:joy:

2 likes

:joy::joy::joy::joy:

Goed verhaal en knappe aanwinst! Aquis is en blijft een mooie duiker met een eigen smoel.

2 likes

Bedankt voor het verhaal en heel veel plezier met die prachtige Aquis. Genieten!

2 likes

Bedankt voor het delen, beide erg mooi!
Veel draagplezier.

2 likes

Heerlijk geschreven, veel plezier met de Aquis. De 65 heb ik nu al weer 3 dagen om. :grin:
De rest is de lade niet meer uitgeweest :+1:

9 likes

Leuk geschreven en nogmaals proficiat met je Aquis! Prachtig … leuke ruil binnen HF :muscle:

2 likes

Leuk topic! En een mooie dikke patser om de pols. :smile:

2 likes

Mooi horloge! Veel draagplezier!

En bedankt voor je uitgebreide verhaal, de Oris historie was me tot vandaag onbekend :+1:

2 likes

Prachtig verhaal, dat is echt genieten :+1:t2: En het doet mij extra beseffen wat voor iets moois van een heel mooi merk ik een paar weken geleden heb gekocht, top! :heart_eyes: Nu nog een Aquis erbij… die Tungsten in t blauwe gedeelte… maar dan eerst ff wat kwijt raken… pff, Oris…:grin:


5 likes

Toffe aanwinst! Mooie ruil heb je gemaakt :grin:

2 likes

Gefeliciteerd met je NA :+1:.

Veel plezier ermee man, klinkt weloverwogen :+1:

2 likes

Lekker verhaal, goede visuals en schitterende horloges :sunglasses:
Veel draagplezier! :clap:

2 likes

Inspirerend en pakkend beschreven.
Daarbij mooie plaatjes :ok_hand:t2:.
Naast de Aquis ben ik nu voor mijn nieuwe grail aan het sparen.
65 keer raden wat dat wordt.

4 likes

Mooi leesvoer. Knaller van een horloge :ok_hand::facepunch:
Thanks!

2 likes

Ik denk de meeste mensen hier, inclusief mijn vrouw.
Maar je kan nog zo n mooie jas hebben, als ie 2 maten te groot is, gaat het je toch irriteren. Maar goed, de Aquis heeft mij echt verrast door de kwaliteit :ok_hand:t4:

:man_facepalming:t4: met wat jij hebt liggen ?

Yep…Ik die van jou :laughing: wat ik normaal nooit doe

Ja die van jou is ook wel wat :face_with_monocle: prachtig ding man. Dat was die je moest opknappen toch ?

3 likes