Oude Breitling echt of nep?

Ik heb zéér grote twijfels bij deze.

Schrift op de wijzerplaat klopt m.i. niet, op de kastbodem idem. Die dubbele gravure heb ik bij een originele nog nooit gezien.

Uurwerk is van een type dat niet bij Breitling hoort, althans totaal niet gebruikelijk is.

Ik zou 'm terugbrengen.

8 likes

Kun je het meer onderbouwen🤣

1 like

Yep:

Ga 30 jaar lang je verdiepen in oude horloges, dan heb je veel gezien. Dit hoort niet bij wat je met die database verwacht.

8 likes

Hey, ik ben TS niet, ik heb het niet gekocht en kon dus geen voorafgaand onderzoek doen. Ik vraag me trouwens af waar je de kennis op zou kunnen doen om dit soort dingen te leren, anders dan op dit forum. In de horlogeboeken zie ik dit soort informatie nooit. Hoogstens kun je via boeken en internet heel veel horloges ‘zien’, maar of je daar nu deskundig door wordt…

Overigens vind ik het een mooi horloge. Jammer dat er ten onrechte Breitling op staat.

Ik begrijp dat mensen zonder scrupules een oud ‘gewoon’ horloge meer waarde proberen te geven door er een merk op te vermelden dat er niet op hoort. Jammer van het oorspronkelijke horloge.

Toch heb ik er moeite mee het hele horloge dan als nep te bestempelen. Een kennis heeft ooit voor de gein na een bezoek aan het Tatra-museum in Tsjechië een Tatra sticker over het merkteken van zijn Opel pick-up geplakt (overigens een geval van badge-engineering van een Mitsubishi of zo). Werd de auto daardoor nep? Ik stel voor voor dit soort gevallen de term " impersonator" te geven, iemand die zich uitgeeft voor een persoon die hij niet is.

1 like

Eens!

Hommage bedoel je? :grimacing:

Het maakt je in elk geval niet dommer.
Ik heb 30/40 gb aan horlogegerelateerde data en meer dan 5 meter boeken/catalogi (ook van veilingen).

Wat helpt is bezoekjes brengen aan beurzen. Je leert de modellen kennen, de look and feel die bij vintage en bij bepaalde merken hoort.

5 likes

Hommage heeft niet het merkteken van het geïmiteerde merk.

1 like

Dat mag, ik deel uw mening alleen niet.
En dat is het mooie aan dit forum.

U uw mening en een ander de zijne.
Als we dan ook meningen meningen laten en ze niet een ander opleggen zou het een mooiere wereld zijn.

2 likes

Nee, een hommage is in mijn beleving een nieuw geproduceerde replica die zoveel mogelijk op een origineel lijkt, maar waar dan een andere naam dan het origineel op wordt gezet.

Hier is sprake van een origineel (of mogelijk van een samenraapsel van onderdelen) wat helemaal niet op een origineel hoeft te lijken, maar waar pas later in het leven van het horloge door een fraudeur een naam van een duur merk op is gezet.

1 like

Meningen mag van mij, wie ben ik om anders te vinden, maar een hele stellige stelling met grote gevolgen (namelijk of iets nep is en je daar misschien veel te veel voor hebt betaald) mag wat mij betreft met argumenten onderbouwd worden. Let wel, ik vraag niet om bronvermelding uit de literatuur of zo, maar om datgene wat mensen laat melden dat iets nep is.

Volgens mij gaf ik een onderbouwde mening…

En ik las net het bericht van @HorloG: 100% met hem eens.

5 likes

@Nobler
Vrij forum hè dus als iemand met een oneliner reageert “het is een nepper” kunt u uw conclusie toch trekken?
Als mensen dat leuk vinden vind ik het best en stoor ik me daar niet aan.

Interessanter zijn de onderbouwde reacties, maar die schifting is zo zelf gemaakt toch?

Kortom leven en laten leven en zelf kiezen welke info u wel en niet gebruikt.

Ik denk trouwens zonder enige inhoudelijke kennis en zin om het te beargumenteren dat het een nepper is.

BAM

3 likes

Ik reageerde niet op jou, maar op @sj44k. Jij gaf zeker een onderbouwing voor je stelling en daarom twijfel ik ook niet aan je conclusie. Een voorganger van je in het topic gaf ook een met argumenten onderbouwd standpunt. In het begin van het topic was er echter iemand die heel stellig beweerde dat het nep was, zonder daar enig argument voor te geven. Dat stuit mij tegen de borst, ook al heb ik het topic niet gestart. Daar leren we niets van. Van jouw onderbouwing wel. Dank daarvoor.

1 like

Van 30 reacties, discussie en een topic van een ander overnemen leren we ook niets.

3 likes

Je zit nu echt in mijn irritatiezone. Heb geen zin om mezelf te bewijzen voor je. Maar ik heb in elk geval meer horloges in handen gehad als twintiger dan jij als senior. Dat ik iets schrijf in jouw ogen als oneliner is voor mij lekker makkelijk op de zaterdagochtend. Ik sta erachter wat ik roep gezien de ervaring die ik heb met horloges. En mijn eigen netwerk weet dat ook. Zit eigenlijk zelden op hf door mensen zoals jij.

4 likes

Laat het los joh gewoon negeren en genieten van de mensen die het wel onderbouwen.

Jongens er is niks aan de hand toch?

#doeslief

4 likes

Geen ruzie maken jongens😉
Bedankt voor jullie kennis en antwoorden.
Ik ga maar zo snel mogelijk proberen de koop ongedaan te maken😣
Op het gebied van horloges ga ik maar even niet meer op mijn gevoel af.
Ik had eerst het forum moeten raadplegen maar was bang dat hij dan verkocht zou zijn.
Weer wat geleerd!

10 likes

8 likes

Succes met de afhandeling!