Oude timex

Heb hier een jaren '70 Timex. Beetje een raar ding. Beetje beach/surfer dude horloge. Was toen zelfs voor Timex normen een budget horloge. Opwindbaar en goed werkend. Maar ik zou Bill niet zijn, als ik niet met iets met mooie/opvallende/schreeuwerige kleuren kwam. Maar goed, de horloge kast is van wit kunststof. Nu zou ik hem naar oorspronkelijk wit willen hebben. Een tandenborstel met sopje gaat wel lukken. Polijsten van het glas ook. Maar zou het haalbaar zijn hem witter te krijgen… Spiritus, wasbenzine, chloor?

Trouwens hier een grappig stukje achtergrond van het horloge uit mijn kinderjaren.

8 likes

Leuke Timex!

Je kan wellicht proberen de kast te behandelen met waterstofperoxide. Zo kan men vergeeld speelgoed ook weer wit maken. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar Google en YouTube staat er vol mee.

Bron

1 like

Ik dacht zelf aan een beetje glassex op een doekje.
Krijg ik veel mee schoon

1 like

Ik ben geen expert maar ik heb een Swatch Jeelyfish uit 1985 die helemaal is verkleurd. Zo gelaten en ik noem het gewoon patina :blush:

2 likes

Retro brighting, ik ken het van weer de originele kleur terug krijgen van mijn oude commodore 64 en Amiga :wink:

Zoek even goed door mijn ervaring is dat UV licht alleen ook al heul veul doet.

Ik denk dat ik ergens de orange versie heb liggen.
Morgen eens even rondneuzen in de collectie.

2 likes

Zou ik gaaf vinden om te zien. Als je verzameling hem niet mist als hij zou gaan verhuizen😉! Vraag me echt af waar dat rondje met vierkantje voor is.
IMG_20220128_174243|561x500

Is dat een schroefdeksel voor een batterij?

Het is een handwinder

Misschien gewoon om hem te openen. Of onderhoudsluik?:face_with_hand_over_mouth:

Denk idd om te openen. Zie geen schroefjes…

Dit is de oorspronkelijke kleur en daarna de huidige

Screenshot_2022-01-29-01-43-51-62_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6

2 likes

Ik denk dat de kast niet te openen is via de achterzijde en dat je door dat gaatje de stem uit het uurwerk kunt krijgen om hem er vervolgens aan de voorzijde uit te halen. Dat lijkt me gezien de positie het meest logisch.

Verder wel een grappig ding als je er de juiste band bij weet te vinden.

2 likes

Denk dat deze wel kan

IMG_20220129_021252 Screenshot_2022-01-29-01-43-51-62_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6

1 like

Ziet er weer fris uit

Ik denk dat die te blauw is. De dial heeft meer groen lijkt het.

Was dat maar waar, die is ter referentie. Dat is de oorspronkelijke kleur

2 likes

Gevonden.

Dat wit schroefje is idd om de stem er uit te halen. Zoals iemand al opgemerkt had.

Ik heb mijne in dundee Schotland gekocht. Ik ben daar ook bij de gebouwen geweest waar timex vroeger was. Een van mijn beste vrienden is van dundee, en sinds ik op zijn trouw verscheen met kilt en zonder ondergoed ben ik redelijk goed opgenomen in zijn vriendenkring vanwie heel veel familie destijds in de timex fabriek werkte. Ik ben bezig met informatie en gadgets los te krijgen die de werknemers daar kregen.
De Orange versie die ik heb is een dames model, vermoed ik aan de grote en bandwijdte te zien.

Timex was ook niet de enige die met die vormgeving naar buiten kwam er was ook het Zwitserse continental die nog een stapje verder gingen en met glasvezel kasten werkten en
en ruhla onder hun submerk karex (zie foto’s)

6 likes

En even het mysterie van het wit schroefje.

2 likes