P1lot One | Flight Update 27.03 (FINAL)

Gantoise Schreef:

Het opwinden van de p1lot one gebeurt toch door de
kroon te draaien in wijzerzin. Dat klopt toch?
Het is mij nog altijd niet duidelijk tot hoe ver
ik mag gaan. Na een aantal keer draaien aan de
kroon in wijzerzin dan draait de kroon een beetje
terug.
Wil dit zeggen “niet meer verder draaien” of moet
je draaien tot wanneer deze niet meer kan?
Deze morgen opgewonden en om 19h00 stil gevallen
:frowning:

Meestal wordt gezegd dat 20 volle draaien voldoen om een Unitas op te winden. Het punt waarop je niet verder kunt winden, is IMO overduidelijk. Dit is mijn mening, laat anderen er maar in komen als ze andere ervaringen hebben. Je kunt natuurlijk ook niet naar mij luisteren, maar het het team vragen :wink:

Gantoise, ik kan met je Skypen morgen overdag? PB me maar met je Skype, dan kan ik je uitleggen hoe ik het doe en kan jij laten zien hoe jij het doet. Idee?

Bonne soirée!

oké motormuis, doe ik
Iedereen bedankt met de nodige info…
A demain

Ik heb daar juist, met wat zweet in de handen, toch maar doorgedraaid tot het einde.
Kan niet meer verder draaien, het is nu duidelijk (tu)
Skypen zal niet meer nodig zijn, denk ik. Hou je op de hoogte…

Oké Gantoise! Normaliter moet 'ie ca. 42 uur gangreserve hebben en de mijne wond ik zondag om 11 uur 's avonds op. Deze heb ik pas dinsdagochtend weer opgewonden en hij liep maar enkele seconden “verkeerd” met de klok op de iPhone. Fantastisch nauwkeurig. Succes en is er iets: laat even weten.

Gr. Hans

motormuis Schreef:

Oké Gantoise! Normaliter moet 'ie ca. 42 uur
gangreserve hebben en de mijne wond ik zondag om
11 uur 's avonds op. Deze heb ik pas
dinsdagochtend weer opgewonden en hij liep maar
enkele seconden “verkeerd” met de klok op de
iPhone. Fantastisch nauwkeurig. Succes en is er
iets: laat even weten.

Gr. Hans

Zo’n iPhone heb ik ook gehad
X(

Sinds afgelopen zondag steeds de P1lot One om gedaan als ik thuis kwam van mijn werk. Uiteraard gewoon even opgedraaid voordat ik het horloge om doe.

Hij loopt erg nauwkeurig.
En de lume is fantastisch ( lijkt wel een Seiko monster :smiley: ) s’ morgens vroeg als het nog donker is, nog steeds goed afleesbaar .

ook ik heb hem al sinds zondagavond om ('s nachts niet :D) en hij bevalt mij perfect. Ik ben dan ook één van de teamleden, maar het is echt waar. De kleur, de uitstraling, de kroon, de band, alles gaat steeds meer “aan mijn pols groeien”.

Ik houd 's nachts wel altijd gewoon mijn horloge om.

Bang dat 'ie gejat wordt?

't is inderdaad zoals Hans ( motormuis ) stelt… met de klok mee opdraaien… heen en weer draaien kan ook overigens… kom ik zo op… :slight_smile:

omdat de P1lot One een grote kroon heeft… 10 mm doorsnede, kun je er best wel een bak kracht mee zetten, neem daarin mee dat ie goed geprofileerd is ( Fliegers moest je ook met handschoenen aan kunnen opwinden ) dat maakt dat je “voorzichtig” moet zijn…

Ik houd zelf de kroon nooit erg strak vast… als ik aan het eind ben, dan slipt de kroon door mijn vingers…

Dat de kroon iets terugdraait als je em loslaat… dat klopt…

Onder het grote tandwiel zit de veerton… Links naast dat tandwiel zit het “palletje” dat er voor zorgt dat de gespannen veer alleen kan aflopen via het uurwerk… en daar doet ie dan iets van 42 uur over…
dat palletje draait om een schroefje… dus eerst moet de boel een stukje draaien voor dat palletje achter het volgende tandje valt op het rad op de veerton… als je het horloge opwindt, en je laat de kroon los, dan wil de veerton eigenlijk weer ontwinden via het opwindrad, en dan draait ie iets terug voordat de pal weer in een tandkuil valt en vergrendelt… dat is het terugdraaien van de kroon… door de grote diameter van de kroon valt dat bij dit horloge meer op dan bij andere horloges met een kleinere kroon, maar het is een gewone eigenschap van het Unitas Kaliber.
je kunt dat blokkeren van het opwindmechaniek ook met een ander vormgegeven pal doen, zoals bijvoorbeeld een verende pal (zoals bij oudere uurwerken wel gedaan werd, maar dat heeft weer als nadeel dat de wrijving op de tanden weer groter is… en daardoor het rad harder zal slijten… de Pal op een Unitas kaliber is gunstiger vormgegeven voor de levensduur van het rad… als gevolg heeft het mechaniek een iets grotere “vrije slag” met het terugdraaien van de kroon als gevolg… lig ik niet wakker van. integendeel zelfs… Ik vind het mooi zo…
Doordat de blokkeerpal draait is het niet slechts 1 palletje wat de veerkracht moet tegenhouden… maar de platte kant van de pal ligt tegen 3 tanden van het rad aan… zodat de belasting minimaal is… en toch zit het zo muurvast… zoals de bedoeling is…

wat het “heen en weer” draaien betreft… in het opwindmechaniek zit een zogenaamd “Koppelrad” dit is het rad wat aan de ene kant een tandwiel heeft om de wijzers te verstellen als je het uurwerk op tijd moet zetten, en aan de andere kant zit een “slipkoppeling” schuine tandjes die in schuine tandjes vallen in het rad dat de draaibeweging overgeeft aan het stel opwindraderen.
Door die schuine tandjes werkt dit mechaniekje slechts in één richting… als je tegen de klok indraait… dan drukken de schuine tandjes de 2 raderen uit elkaar… je hoort dan ook het ratelen van de over elkaar schuivende tandjes… echter het opwindmechaniek staat dan stil… als dit er niet in zou zitten kun je de kroon simpelweg NIET de andere kant op draaien… zou je een keer “klem” komen te zitten met je horloge, en de kroon zou de verkeerde kant op draaien… dan zet je een beste bak kracht op het opwind mechaniek…wordt ie niet beter van… daarom deze “slipkoppeling” hierdoor kun je het horloge dus ook opwinden door de kroon heen en weer te draaien… zie het als een “Ratelsleutel”, dat mechaniek is vergelijkbaar… met een ratel kun je een moer ook los of vastdraaien door de sleutel heen en weer te bewegen…
(mijn Vostok Komandirskie, met de welbekende wiebelkroon wind ik ook altijd "heen en weer op. zo gaat dat het makkelijkste met dat horloge)

't is weer een lang technisch verhaal geworden… dus jullie hebben weer wat te lezen… mochten er vragen zijn… zal ik kijken of ik één en ander kan verduidelijke met wat meer plaatjes… (:smiley:

Verduidelijken met wat meer pLaatjes of met wat meer pRaatjes, Jan? :smiley:

motormuis Schreef:

Bang dat 'ie gejat wordt?

Nee hoor. Ik hou altijd gewoon mijn horloge om 's nachts.
(geen plaats meer op het nachtkastje. Daar liggen er al meer :smiley: )

Dat maakt jouw nachtkastje duurder dan je bankstel. Gok ik.

Ik heb goedkope horloges.:wink:

Maar misschien wel een oude, afgetrapte, waardeloze tweezitsbank :slight_smile:

Valt mee. Anderhalf jaar oud.
Maar ik moet toegeven dat ik niet hecht aan spullen in huis. De schuur is belangrijker. Ik denk dat Arie Kabaalstra dat ook wel heeft.

Mijn “schuur” is mijn “tempel” net als mijn Atelier… in mijn woonkamer is één meubelstuk dat me zeer dierbaar is… en dat is mijn zelfgebouwde Rietveld leunstoel… en daar ga ik me zo eens in zetten, met een pot bier… :slight_smile:

Leuk project! Maar ik vraag mij af of er netjes BTW is afgedragen? Lees een hele hoop, maar dat niet?