Tsja, is Panerai nu echt een façade? Is in-house een formeel gedefinieerde, beschermde term zoals “Swiss made”?
Dit lijkt me gewoon een sluwe marketing truc. Gebakken lucht, iets waar hobbyisten over het algemeen (of het nu om horloges, fotografie, wielrenfietsen, elektronica, audio, … gaat) erg gevoelig voor zijn en maar wat graag in mee gaan. Gelikte styling, hoge prijzen en het moet functioneel in de buurt komen van wat er beloofd wordt. Dan verzamelt er zich 9 van de 10 keer vanzelf een schare fans omheen die de rest doen.
Positieve van dit verhaal is dat Panerai’s mogelijk een stuk betaalbaarder worden in de toekomst. Het blijven instantaan herkenbare, mooie horloges.
Ik vind persoonlijk dit verhaal over het uurwerk niet zo schokkend. Het marketinggebrabbel over het eSteel, dat is eigenlijk het enige wat ik echt heel storend vind van Panerai. Op sommige Wijzerplaten staat het zelfs vermeld
De hele notie van in-house vind ik achterhaald. Tenzij je over een haute horology uurwerk praat is het sowieso allemaal massaproductie. Who cares wie dat doet? Ik wet dat het eigen caliberontwerp ook 90% van de tijd outsourced is.
Maar serieus, ik ben een beetje opgeschoven in jouw richting als het gaat om de waarde van een ‘manufacture’. Ik vind het gevoelsmatig nog steeds waarde toevoegen als het echt zo is. Als een uurwerk en de rest uit één koker komen, zowel qua ontwerp als qua productie.
Tegelijk kan ik genieten van horloges met een mooi uurwerk van een ander (denk aan Vaucher bijvoorbeeld).
Maar de discussie wat nu in-house is en wat niet is op z’n minst diffuus. En een Eta is prima voor wat het is. Maar een echte manufacture zoals JLC raakt bij mij nog steeds een romantische snaar.
Gerecycled staal?? Dat is pas echt bullshit. Ik denk dat als Panerai 1 euro per geproduceerd horloge zou doneren aan stichting Dikke Bomen dat een grote impact heeft dan dit.
Ik blijf het grappig vinden dat zo veel mensen zeggen dat de herkomst van een movement niet van belang is, voor mij wel namelijk, om een paar redenen:
Als je iets verkoopt als een in-house dan moet je het ook daadwerkelijk in-house gemaakt hebben. Het afdoen als een marketingstunt is me te makkelijk. Bell and Ross zijn dik in problemen gekomen om precies dit
Het belang van een in-house movement is niet de locatie waar iets gemaakt wordt, het is de heritage waarop geleund wordt en die op deze manier niet opgebouwd wordt. Vakmanschap claimen die er niet is
En natuurlijk de prijs rechtvaardiging, een uurwerk van 600 euro in een horloge stoppen en dan 10K vragen is natuurlijk bizar. De afwerking van de uurwerken zijn ook niet goed genoeg om de prijs te rechtvaardigen
Ja Rolex maakt ook horloges die niet top-notch zijn afgewerkt, ja Rolex heeft ook lang niet alles onder één dag gehad maar Rolex is een top innovator door de decennia heen met oa. de Ring Command bezel, Parachrome hairspring, waterdichtheid, robuustheid enz enz
Panerai is een leuke advertentie maar inhoud heeft het voor mij niet
Haha ja! In hun aankondiging zeiden ze dat het een engineering Marvel was dat ze dit konden produceren met dezelfde eigenschappen als „regulier staal“ . Some Guys, gotta love those bulshitters
Denk dat dit wel degelijk hun imago en daarmee merk kan schaden. T is imho ook n tikkeltje anders dan met de pam318-gate. Daar gingen ze de fout in met 1 model.
Hier draait t om n groot deel van (misschien zelfs al) hun P kaliber uurwerken die dus niet in house zijn.
Anders zou Tissot ook kunnen stellen dat ze in house uurwerken hebben, omdat ze uit hun Swatch groep komen.
Volkomen eens; “het is de heritage waarop geleund wordt”. Je koopt naar mijn mening ook een verhaal -emotie- als je in het topsegment een horloge koopt. Feitelijk heeft Panerai geen verhaal, waardoor deze discussie, over de op zich goede uurwerken die ze hebben, een beetje uit zijn verband wordt getrokken. Als Panerai naast de reguliere modellen ook nog gedeeltelijk haute horlogerie zou zijn, zou deze “inhouse” discussie ze minder zwaar worden aangerekend. Maar de vinger is wel op de zere plek gelegd omdat “in house” dus niet betekent dat Panerai -en natuurlijk vele anderen, zelf in eigen huis hun uurwerken fabriceren.
Het bewijs voor deze opinie wordt geleverd door Vacheron Constantin; in de Fifty Six zit eenzelfde uurwerk als in de getoonde Panerai. Maar Vacheron Constantin krijgt de wind niet van voren omdat ze een enorme geschiedenis met haute horlogerie hebben.
Niks van aantrekken! Je hebt een schitterend horloge en er zullen altijd fans voor blijven. Maar dat Panerai rare bokkensprongen maakt mag je ook gerust erkennen.
En Oris heb ik gehad.