Vlaggen mensen nou mijn post over dat ik panerai dragers paupers vind, die weten niet dat ik zelf al 15 jaar dagelijks een Panerai draag zeker…
Kennelijk misten mensen een knipoog?
Zeker weten.
Ik vind het vooral mooi dat die rotor open is.
Zou graag eens bij die fabriek een kijkje nemen en dan ook bij de afdeling fijn-mechanica.
Die mogelijkheid bieden ze geloof ik wel.
Leuk idee voor een HF uitje
JlC maakt ook gebruik van Valfleurier, een uurwerken producent behorend bij Richemont waar ook JlC onderdeel van uit maakt. Alle Richemont merken kunnen uurwerken inkopen bij Valfleurier. JlC maakt echt niet alle componenten zelf, het enige merk dat dit doet binnen Richemont is bij mijn weten Montblanc met de Villeret collectie. ( productie capaciteit zo’n 250 horloges per jaar )
Ik heb weleens ergens gelezen dat bij de chrono functies patenten van Invicta gebruikt zijn. Wat vormde de basis van de 7750?
Jepppp
Daar hadden ze toch al nooit aan moeten beginnen . Hoe minder complicaties op een PAM, hoe beter! En handwinden moeten ze!!!
Voor. Hij ligt er nu voor service. Misschien maar persoonlijk op komen halen
Zwitserland heeft wel meer gegrepen in WO II.
Maar ik heb het over het failliet van de Engelse en Franse uurwerk-industrie rond 1790-1850, toen werd het Zwitserse geweld al ingezet.
Tussen 1500-1700 waren het Nederlanders en Fransen, vanaf 1700 was Engeland een powerhouse, vanaf +/- 1800 waren het de Zwitsers.
Integendeel. Het is hyper-moderne marketing speak door mensen die de geschiedenis van wat voor manufactuur dan ook niet begrijpen.
Je wilt op een auto Bosch ruitenwissers hebben. Waarom? Omdat Bosch goed is in ruitenwissers. Zo heb ik m’n remmen op de motor ook liever van de Brembo dan van een fabriek van Kawasaki zelf.
Schoenmaker, leest.
Als een bedrijf wat toevallig ook kasten maakt heel erg goed is in uurwerken, soit. Maar als een design-club die goed is in kasten in zee gaat met een tent die de mooiste uurwerkjes maakt? Ook dikke prima.
Maar helaas lopen er teveel “liefhebbers” rond die er op geilen dat je elk onderdeel uit eigen fabriek laat rollen. Liefhebbers die vaak Seiko straal negeren, dat dan wel weer.
Kijk, een horloge van 27 (of was het 17?) K Euro met een ETA 2892 uurwerkje wat nog niet eens top grade is afgewerkt, da’s wel een schandaal. Daar hadden ze een leukere uurwerken-boer op kunnen zoeken.
En dan liegen over het in-house gehalte, dat moet je als bedrijf ook niet willen. Zeg dan gewoon wat je exact verkoopt.
Ik heb dit al een miljard keer aan een ander forumlid uitgelegd:
https://www.vintagewatchstraps.com/waterproof.php
Er zijn al sinds de Londonse wereld-tentoonstelling van 1851 waterdichte horloges op de markt, en je zou kunnen claimen dat Omega het eerste volwaardige duikhorloge op de markt bracht in 1932. Rolex heeft waterdichtheid niet als eerste uitgevonden. Integendeel. Ze hebben wel heel erg gedaan alsof, en dat goed vermarkt. Het lijkt wel een soort Panerai.
Parachrom hairsprings zijn leuk als iets anti-magnetischer vorm die tussen ouderwetse Niravox en Silicium in zit, en Rolex debuteerde dat in 2000 (merk op dat de uurwerken toen nog door Aegler gemaakt werden, dus technisch gezien was dat geen Rolex) in de horloges, maar prompt werden ze lid van een onderzoeksconsortium naar Silicium, wat Ulysse Nardin in 2001 in de Freak debuteerde.
Grappig genoeg ligt het EPA Patent voor silicium balansveren ook bij een stel Chinezen:
https://data.epo.org/publication-server/document?iDocId=5855154&iFormat=0
Da’s een patent uit 2019, dus ik neem aan dat iemand prior art gaat aantonen. Maar wie zijn dan de wezenlijke innovators als het op de balans en het echappement aankomt?
- Omega omdat de Daniels’ co-axiale escapement gebruiken
- TAG Heuer met een balansveer van carbon nano-tubes in de Isograph
- Seiko met de Spring Drive electro-magnetische echappementen
- Ulysse Nardin omdat ze silicium uitvonden
- Abraham Breguet omdat hij de balansveer an sich uitvond
- Frederique Constant met hun origami-echappement met een 40 Hz frequentie:
Dat Rolex de Ring Command Bezel “uitgevonden” heeft zou ik niet aan de grote klok hangen, want dat illustreert alleen maar dat ze een wat brakke annual calendar hebben gemaakt die in tegenstelling tot de perpetual calendar in mijn Citizen Chronomaster gewoon jaarlijks gecorrigeerd moet worden op 1 maart.
Da’s geen pluspunt voor Rolex he? Dan nog heeft Rolex de bezel / kastonderdelen als kroon-positie-manipulator ook niet uitgevonden. Denk aan Ressence, maar denk ook aan het eerste horloge met een silicium hairspring, de Ulysse Nardin Freak:
Kortom: Rolex kan ook wel wat hoor, maar om Rolex nou op het schild te heisen als de ultieme innovator in horlogeland, dat gaat mij zeer veel bruggen te ver.
Ik zie 3x hetzelfde horloge
Herkenbaarheid is een fijne eigenschap van Panerai. Moet je het wel mooi vinden. Gelukkig geldt dat voor mij. Deze 3 verschillen overigens wezenlijk van elkaar. Diameter, dial en movement zijn anders. Wel allen handwound. Heerlijk
Ik begrijp je helemaal, maar als ze feitelijk wel het gelijk aan hun kant hebben, dan kan je er toch weinig op afdingen hoor
Niet leuk misschien, maar wel juist
Dan vraag ik me opeens weer af wat voor ‘manufacture’ uurwerk Tudor in de GMT stopt. Rolex uurwerk 3285? Dat zal wel niet gezien de dikte.
Yep!
En alles manufactuur en ‘bang for the Buck!’
Daar is nix op af te dingen
Onder de 15K is het geen ‘manufactuur’?!
Caliber MT5652.
Nou, als ik een VC kocht waar een ETA in bleek te zitten zou ik ook m’n geld terug vragen. Eisen, eerlijk gezegd.
Source dan een JLC uurwerk.
Belangen in iets of niet, het blijft wel een feit dat desbetreffende persoon al enkele schandalen en leugens in de horlogewereld aan het licht heeft gebracht. (Denk oa aan Planet of the Fakes, Panerai’s ‘geschiedenis’, fake/franken vintage Rolex en Panerai’s bij diverse veilinghuizen…)
In de genoemde Fifty Six van Vacheron Constantin van 11 K zit een Valfleurier uurwerk, geen ETA. VC bracht dit horloge op de markt om een jonger publiek te kunnen bedienen. Het uurwerk zou niet voorzien zijn van de Geneva Seal. VC heeft daar de nodige kritiek op gehad. De zogenaamde Geneva Seal heeft betrekking op uurwerken die aan een bepaalde standaard voldoen én afkomstig moeten zijn uit Genève. Heel moeilijk en behoorlijk discutabel. Volgens mij hebben de JLC uurwerken in VC die Geneva Seal wel. Maar ze zijn niet afkomstig uit Genève. JLC heeft voor de identieke uurwerken de Geneva Seal weer niet. Heel moeilijk te volgen allemaal, maar een ETA heeft nooit in VC gezeten.
NB; Rolex, afkomstig uit Genève heeft ook geen Geneva Seal. Dit is een moeilijk te volgen verhaal.
Probeer iets meer leestekens en enters te gebruiken