Passie VS Praalzucht

Mooie zin! :slight_smile:

1 like

Kan je hier een aantal voorbeelden van geven aub?

Ik draag alleen maar Rolex zodat iedereen kan zien dat ik een duur horloge heb. Het hele jaar rijd ik in mijn dikke BMW met het raam open, armje uit het raam en muziek op 10. In de zomer op mijn Bayliner draag is zelf 2 Rolexen, gewoon omdat het kan…

Niets mis mee toch?

6 likes

En zo hoort het…

2 likes

Waarom kiezen?

De Rolex is wellicht het horloge dat voor de buitenstaander past in de “praalzucht” categorie
Maar volgens mij ontkom je niet aan dit merk als je een passie hebt voor (manufacture) horloges

Heb echter net zo veel/weinig passie en/of praalzucht voor/met mijn Brathwait, 1st Staudt Praeludium & Grand Seiko
Wellicht vind ik zelfs het verhaal achter deze drie horloges nog leuker
Dus eigenlijk heb ik de minste “praalzucht” met mijn Rolex en wellicht het meest met de "Staudt"
Dat laatste simpelweg omdat ik het Yvo gun om van zijn tweede passie ook zijn beroep te kunnen maken
Doe dus veel aan mond-tot-mond reclkame voor dit merk en de ondernemer :wink:

Laat ik mijn Breitling Crosswind en mijn Vintage Speedy Mark II even achterwege in de vergelijking
De Breitling was het trouw cadeau dat ik van mijn vrouw heb gekregen
De Mark II is een cadeau voor mijn zoon (I/II) als hij 18 of 21 wordt
Ik heb een tweede (II/II) cadeau gedaan aan mijn broer voor zijn 40-ste verjaardag
Dit zodat hij op termijn ook aan zijn zoon een vintage Speedy cadeau kan doen

Dat zijn horloges waar ik een echte emotionele band mee heb (ontwikkeld)

2 likes

Flinke cadeautjes :slight_smile:

1 like

Je hebt het verdiend en gespaard, laat socioculturele vooroordelen je draaggenot niet nadelig beïnvloeden.

Zeker waar idd! Als het eerlijk is verdient is het super leuk :slight_smile:

Had je nu echt verwacht dat hierop anders dan sociaal wenselijke antwoorden zouden komen? :wink:
Natuurlijk is het voor allemaal passie!
"Ik koop mijn horloges om anderen de ogen uit te steken, net als mijn auto’s en motorfietsen, trouwens"
Volgens mij is een kenmerk van een patser dat ie het zelf niet eens door heeft.

1 like

Zo herkenbaar met de meesten hier. Aanschaffen wat je leuk vind, niet hoeven pronken, maar het wel kunnen waarderen wanneer een mede liefhebber je klokje opmerkt.

Gisteren toevallig iemand met een cartier ballon bleu in het wild gezien. Prachtig horloge, zonder dat ie t imho praalzuchtig droeg.

Ik bedoel hiermee dat je bijvoorbeeld aan een 70-jaren horloge of een 30-jaren horloge de stijl en vormgeving uit die periode terugziet.

ik moet de eerste Bayliner nog tegenkomen waar helemaal nix mis mee is !! :wink:

2 likes

Waar zit de DISlike-knop?? Ik vind deze in het wit toch mooier…

Grt. Marco

Voor mij persoonlijk heeft het te maken met 80% passie en 20%praalzucht :stuck_out_tongue: Ik ben al jaren geinteresserd in horloges en de techniek erachter. Ik vind het prachtig dat een horloge door een handopwinder of automatisch uurwerk zo nauwkeurig de tijd kan weergeven. Ook ben ik van mening dat het (naast een simpel armbandje) het enige echte sieraad van de man is.

Ik geef ook eerlijk toe dat ik van mooie spullen en kleren hou en af en toe best merkengeil ben.

Ik heb geen bijzondere horloges in bezit maar ben er wel hard voor aan het sparen. Dit zal beter gaan als ik in juli afstudeer en hopelijk snel ga werken. Ik betrap mezelf erop dat ik ga kijken naar merken zoals Rolex, Omega en Breitling. Waarom weet ik eigenlijk niet, soms denk ik dat het gewoon door de naam komt.

Want waarom kies je voor een Sub en niet voor een Aquis. Echt niet alleen voor het betere uurwerk en de afwerking, dat geloof ik gewoon niet. Denk dat er heel veel horlogeliefhebbers zijn die naast hun passie gewoon houden van mooie spullen.

100% passie hier.

Da’s net zo flauw als Passie en Adriaan. :grin:

Ik ben trouwens ook merkeng#$%l. :smile: Heb net een oud, gereviseerd cassettedeck gekocht - dat moest wel met alle geweld een Nakamichi zijn. Op eBay reflecteert dit gedrag zich in de prijzen van deze fameuze ouwe Jappen (de meeste courante Naks zijn van tussen plm. '80 en '93).

Enne - mijn budget laat geen enorme horloge-spenderingen toe, maar het liefst draag ik toch een van de Omega’s. :wink:

Stond vorige week op de A16 in de file naast deze bak…lijkt wel een zelfbouwkit…Porsche Magnum :confused:

1 like

Dit vind ik erg herkenbaar. Ik heb mijn hele leven ook veel gespaard, en verdien niet slecht. Toch vind ik het ergens een beetje ‘absurd’ om een horloge van duizenden euro’s te dragen. Ik ben er zeker niet principieel op tegen. Ergens is er misschien een stemmet je dat zegt: dat geld kan je beter voor iets anders gebruiken. Terwijl een waardevast horloge, zoals een Rolex, zo weer inwisselbaar is voor cash. En dan nog, het bedrag van een Rolex kan ik ook wel missen, dan is er zeker geen man overboord. En toch…
Misschien is het een kwestie van gewenning. Eerst een horloge van 500 euro, dan 1000, dan 2500, dan 5000.

4 likes

Ik geloof je wel hoor, maar op zich vind ik dit vind ik erg vreemd.
Zo’n uitzondelijke prestatie is dat toch niet? In vergelijking met bv een erg mooi huis, of een dure wagen - is het bedrag van een Rolex toch relatief klein? Waarom dan die trots over een horloge? Begrijp me niet verkeerd, ik wil je niet aanvallen, en je mag best trots zijn op je Rolex, maar ik kan die trots precies niet plaatsen/herkennen.

1 like

Een mooi huis biedt veel ruimte, privacy, gezelligheid en ziet er goed uit, een dure auto kan snel rijden, ligt goed op de weg, zit comfortabel, is veilig en ziet er goed uit, en een Audemars Piquet ziet er ook goed uit maar houdt slechter de tijd dan een Hema-quartzhorloge. M.a.w. het voor jezelf verantwoorden van een dure klok is moeilijker dan bij andere utilities. Zo zie ik het.

2 likes