Pasvorm vs. Specificaties: Hoe horloges écht aan de pols voelen

Die Bulova staat zeker niet verkeerd (nou ja wie ben ik). Maar lijkt me toch eerder een uitzondering. Is dan goed ontworpen als toolwatch als die nog lekker zit op de gemiddelde pols.

Ik bedoel met mn bericht dat shinen nu in de mode is.

1 like

Een goed zij-aanzicht van het horloge geeft mij meestal de informatie die je mist in de pure specs van de omvang. Daarnaast is gewicht (meestal te vatten in kast/band-materiaal) ook een belangrijke voor de draagbaarheid.

1 like

Oeps, je foto nogmaals rustig bekeken en de kleuren komen terug! Dus je zal m ook zeker boven water dragen. Jou pols is wat dikker dan gemiddeld denk ik :blush:?

1 like

Afgelopen zondag bij de GTG waren sommigen verrast dat mijn “kleine” CWC G10 op de pols helemaal niet zo klein draagt/is, heel anders dan wat de specs zeggen.

2 likes

50 jaar oud draag hem alleen boven water.
En ja ben helemaal wat dikker dan gemiddeld.
Draag hem niet vaak hoor :slightly_smiling_face:

1 like

Goed voorbeeld van mijn zij-aanzichten idee:

Na deze foto’s zou ik ook hard wegrennen van die Tudor (maar voor mensen met grote polsen kan het juist omgekeerd zijn)

3 likes

In termen of iets goed gaat passe is uiteindelijk lug-to-lug op papier en praktijk toch wel belangrijk. Dat hangt wel samen met inclinatie en indien stalen band of integrated ook de constructie en articulatie daarvan. Hoe groot het vervolgens oogt heeft dan weer veel te maken met kleur, concentrische sectoren op de wijzerplaat, en zeker ook interne diameter en de verhouding kast tot wijzerplaat. In het geval van de kast oogt een relatief verticale opbouw veel sneller groot en wat lomp dan iets dat netjes is ingeslepen, afgeslankt, of gradueel is opgebouwd. Dus, ja, papier zegt wel degelijk wat, maar is slechts een gids. Is ook wel logisch, want de meeste mensen hebben toch een range waarin ze redelijk makkelijk horloges kunnen dragen. Horloges van 41 en 42mm diameter kunnen mij passen, maar zijn ontegenzeggelijk groot en afhankelijk van kastopbouw en lugs soms ook te groot. Daarboven wordt het toch algauw komisch. Daaronder zit ik vaak veilig. Daarentegen, met een lug to lug die niet significant naar beneden wijst van meer dan 47mm, weet ik dat er overhang zal zijn. Dan kan je natuurlijk nog zeggen: och, deert me niet, maar met zo’n maat kan je wel redelijk redeneren. Dan heb je natuurlijk ook nog té klein en daar ken ik het antwoord niet. Immers, als lugs naar beneden wijzen kan je je storen dat als het té compact wordt ze je pols ‘in’ wijzen of steken.

1 like

Ik heb 19,5 cm polsen en mijn Sinn 356 is ook een dikkerd, maar door de kast vorm vond ik de Tudor echt een blok.

1 like

Erg herkenbaar. Zo vind ik de Santos medium groter dragen dan de 35mm doet vermoeden. Ook veel NOMOS horloges hebben dat door de zeer smalle bezel.

Heb je toevallig de Omega Globemaster al eens om gedaan. Dat is voor mij dus zo’n horloge dat mij positief verrast heeft. Als ik geen Seamaster zou hebben dan zou ik die zeker een keer aan mijn collectie toevoegen.

Vooral de blauwe vind ik erg tof.

8 likes

Eens. Heb dat met veel chronos. Zodra het bij de 14 a 15mm komt en het zakt niet in je pols dan vind ik t helemaal niets.

Geef mij maar een handwinder ipv valjoux 7750.

2 likes

Wow die polaris lijkt gigantisch hier i.v.m. de OP!

2 likes

Door de camera lens lijkt die Polaris daar ook een stuk groter.

2 likes

Dat dacht ik dus ook… Alleen merk ik dus dat de vorm van de lugs dus ook eenngroot verschil kan maken net als het zij profiel…. Zo ben ik heel benieuwd hoe bv de zenith Defy skyline op de pols valt. Want de iwc valt bv ook wel heel mooi op de pols. (Althans op die van mij).

2 likes

Wellicht bij de een meer ingezoomd dan bij de ander. Geeft snel een vertekend beeld

3 likes

Zo lijkt die op wel het mooiste om de pols te zitten.

2 likes

Mijn Aquascaphe 41mm draagt mooier/beter dan mijn Khaki Field 38mm, terwijl de aquascaphe kwa diameter en dikte toch echt een stuk forser is, alleen de lug to lug is nagenoeg hetzelfde.

2 likes

Ah ok, dat wist ik niet. Ik ben zelf niet zo’n type die met zijn horloge te koop loopt.
Hoewel de Lunar Pilot echt wel “aanwezig” is op je pols is er werkelijk nog nooit iemand in mijn omgeving (vooral op werk) die het horloge opgemerkt heeft. Dat valt een beetje onder de algemene trend dat 99% van de burgerbevolking geen horloge draagt of zo’n (al dan niet nep) smartwatch om heeft.

1 like

Niet negatief bedoeld maar de Hamilton heeft wel erg lange lugs. De Nomos Club heeft dat ook. Beide heel mooie horloges maar ik vind het vreemd staan.

1 like

Totaal niet negatief, ben het volledig met je eens :wink:

2 likes

Oud maar nuttig draadje over dit onderwerp:

En een link naar de ultimate size guide:

2 likes