Patek Philippe only (Deel 1)

Als merken hun eigen normenstandaard gaan belonen met een ‘seal of approval’ wordt het toch wel heel treurig. Patek had gewoon moeten zeggen dat ze de hoogste standaard horloges maken en dat ze geen zegel nodig hebben om dat te bewijzen. Dat is pas stoer.

Afstappen van Geneva seal, vervolgens de Geneva seal een trap na geven nadat ze er meer dan 100 jaar mooie sier mee hebben gemaakt en dan je eigen zegel oprichten. Man man, wat ben je dan een klein kind ipv het meest prestigieuze merk.

5 likes

Je hebt het over (of meer tegen eigenlijk) Patrk, terwijl je gewoon negeert dat Chopard dat dus ook gewoon doet.
Maar blijkbaar ben je niet bekend met de werkelijke reden waarom ze er afgestapt zijn. En dat is niet alleen omdat het geneva seal niet streng genoeg is. Dat is slechts een reden.

Meervoud dus. Chopard net zo stupid.

Ik ben benieuwd. De communicatie vanuit Patek noemt met name het feit dat de Geneva seal niet beoordeelt op volledig horloge en nauwkeurigheid, maar puur (afwerking) uurwerk. Dit is inmiddels gewijzigd overigens.

Chopard kan gewoonweg niet aan het Geneva seal voldoen simpel vanwege de locatie. Eén van de voorwaarden is dat de productie plaatsvindt in het kanton Genève. Fleurier ligt in Kanton Neuchâtel

De nieuwe Sjopaaaars hebben wel weer een Geneva Seal:

5 likes

Je bent bekend met de AR afdeling van PP? Geneva seal is vrij traditioneel en PP wil gewoon moderne uurwerken maken. Het geneva seal belemmert modernisering van de calibers. Ik ga je niet alles voorschotelen. De rest moet je maar even gaan googlen.

1 like

En toch prijkt er een geneva seal op die LUC uurwerken van Chopard

1 like

Veel uurwerken die ze maken vind ik juist wat ouderwets. Als je kijkt naar specs als gangreserve bijvoorbeeld, blijft caliber 26-330 S C behoorlijk achter bij de concurrentie. Om maar iets te noemen.

Ik vermoed dat Patek het of te duur vond om 60k uurwerken per jaar extern te laten certificeren of de kwaliteit is gewoon niet up to standard. Of allebei.

2 likes

Ze hebben ook calibers met meerdere veertonnen, dus er zijn ook modellen met een langere gangreserve. Een langere gangreserve brengt ook weer uitdagingen met zich mee, zeker icm met gecompliceerde uurwerken. Wat dat betreft is PP gewoon wat traditioneler ingesteld, zoals je wel meer ziet bij merken in het hoogste segment. Die laten zich niet zo makkelijk beïnvloedendoor trends en hebben dat ook niet echt nodig.

We zijn het niet met elkaar eens, en zullen dat ook niet worden denk ik. En dat is ook prima verder. :+1:t2:

1 like

Ik ben trouwens wel heel benieuwd welk horloge jij in deze prijs categorie bezit en van welk merk. Zeker gezien het feit dat je Patek zo erg lijkt te haten ben ik daar erg nieuwsgierig naar.

1 like

Gangreserve 65 uur. :slightly_smiling_face:

1 like

De Jeager-leCoultre Polaris Perpetual Calendar heeft 70 uur gangreserve en 1 veerton…

Dat kan natuurlijk wel, maar dat kan nooit een echt nauwkeurig geheel worden, dus daar zijn zeker concessies gedaan. Of je kan natuurlijk kiezen voor hele geavanceerde oplossingen, maar dat is daar niet het geval denk ik.

1 like

Dan is er niet genoeg capaciteit in de Genève locatie gok ik

Ik vind de discussie hier wel leuk hoor… :smile:
Ik vraag me af hoeveel van de ‘Patek is zijn plek kwijt’ mensen hier daadwerkelijk een Patek in handen gehad hebben of er één bezitten. Van een plaatje iets over esthetiek roepen is toch iets anders dan een loep erop zetten en het overduidelijke verschil in afwerking zien.
Ik ben gek op Vacheron, maar ze halen het niet in vergelijking met Patek, en Vacheron staat weer ver boven andere merken als Chopard

En ik kan me jullie teleurstelling in de andere merken dan al helemaal niet voorstellen…

1. A. Lange heeft maar drie horloges uitgebracht en die zijn allemaal derivative
  2. IWC zie ik één nieuw horloge met een aantal kleuren wijzerplaat
  3. Rolex heeft sinds de Sky-Dweller niets nieuws gedaan
  4. Panerai is het lachertje van de horloge wereld
  5. Omega komt met 5000 verschillende Speedmasters in de hoop dat ze een keer raak schieten en doen dan maar een plastic (sorry, bio-ceramic :rofl:) horloge

Nee, ik zou liever mijn geld uitgeven aan een 6300(a) met daarin over de 20 complicaties …

Patek is zijn leidende plek kwijt :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

5 likes

Ik weet verder niet hoe geografisch het daar geregeld is bij Chopard. Alleen dat de goedkopere uurwerken in een ander gebouw gefabriceerd worden dan de LUC modellen. Wellicht verschilt het zelfs per LUC caliber of ze voorzien zijn van een Geneva seal.

Ik ook. Is vaak zo, hoop kritiek van horen zeggen of napraten. En daarbij hebben veel mensen (jij en ik ook) een voorkeur voor een bepaald merk. Dat kan los staan van afwerking, vorkgeving enz.
Dat staat vaak een objectieve mening in de weg.

2 likes

Ik wilde juist vóór dit stadium van de discussie de handdoek in de ring gooien :grinning_face_with_smiling_eyes: Als je het goed vindt?

Ik haat niets en niemand, en al helemaal geen horlogemerk. Wel klopt het dat ik persoonlijk niet onder de indruk ben van het hedendaagse Patek Philippe, een mening die met de nieuwe releases weer is bevestigd. Dit heeft uiteraard helemaal niets te maken met welke horloges ikzelf al dan niet bezit.

Vintage is overigens een heel ander verhaal. Daar ligt wat mij betreft de kracht van Patek Philippe.

3 likes