Patek Philippe only (Deel 1)

Briljante Patek! Geweldig! Geniet er van

1 like

Congrats maestro. Het werd ook eens tijd voor een Patek. Wat zal dat geel mooi staan bij die gouden manen wapperend in de wind. Heerlijk.

2 likes

Mooi gesproken hoor. Hulde.
En knap staaltje in 36mm :heart_eyes:

1 like

Prachtig! Ben (nog) niet zo into Patek maar dit is wel schittermagisch.

1 like

Gouw het hè :joy:

1 like

Haha dank beste Chet.

Helaas ben ik nu wel verpest :joy:

5 likes

Er zijn wat mij betreft 2 stukken die je nooit weg doet. De 5513 en de 817.

Eens zien hoe gauw dit een upgrade krijgt in vintagePatek… :man_facepalming: :wave:

1 like

Niet. De 5513 blijft sowiso. Net zo klassiek als deze Patek.

En waarom zou ik die 817 wegdoen?

Nee hoor. Als, dan gaat eerder het moderne spul eruit. Dat kun je namelijk weer makkelijk terugkopen. :grin:

Ik dacht dat ìk verdorie hardcore aan de Grappa zat

1 like

30 likes

Heerlijk!!

Gefeliciteerd met deze NA :heart_eyes:

1 like

Er zijn echt wel goede aftermarket banden te vinden die prettiger dragen dan (sommige) originele Patek banden.
Toevallig vandaag 2 nieuwe banden binnengekomen.

7 likes

Wat is de maat van de banden van je nieuwe aanwinst @Brick? Is dat 18x14? Of 18x16?

1 like

Vandaag weer iets bijzonders.

Patek naar een bedrijf voor reparatie, liep +12 en zit nog in de garantie duss… hoppa.
Na een tijdje het horloge terug gekregen, niets veranderd, nog steeds +12, weer terug
Na een tijdje het horloge terug gekregen,
JA wel iets veranderd. Het horloge loopt nu +8 seconden, dat is winst… wat jammer is dat het ding ook de volgende waardes had:

• beat error 4.4 ms (mag 0.0 tot 0.8 zijn)
  • amplitude 235 (mag tussen 275 en 320 zijn)
  • en dus nog +8

Deze waardes zijn door twee horlogemakers geverifieerd, niet alleen gekke pietje hier met zijn Ali Express WatchGrapher ! Wel grappig is dat as het horloge ondersteboven wel goed liep met acceptabele getallen.

Ding maar weer terug gestuurd en wat denk je, nu een mail met een verzoek tot verduidelijking wan het ding loopt goed… WTF !

Ik heb weinig vertrouwen meer dat ze het gaan maken, maar we wachten het af.

@stefanketelaars jij enig idee wat dit soort getallen kan veroorzaken ? De horlogemaker die ik sprak dacht aan een vergeten veertje aan het escapement (of zo, weet niet meer helemaal wat hij vertelde)

9 likes

Toch blijft dit erg onbevredigend. Ik kan er gewoon niet bij waarom men niet in staat is om zo’n topstuk beter te reguleren. Ik hoop er het beste van. Sterkte.

2 likes

problemen met beat error en amplitude kan echt heel veel oorzaken hebben. Ik ben geen horloge hersteller maar een horloge maker, dus kan alleen praten vanuit ervaringen met nieuwe uurwerken.

Een verlaagde beat error in mijn gevallen kan veel oorzaken hebben, maar 9 van de 10 keer is dat energie wat verloren gaat bij tandwielen die te stak tussen de lager stenen zitten (in het geval van gebruikte uurwerken kan dat ook slijtage zijn in de assen van je tandwielen/dikke olie door ouderdom) of oude of vieze olie in je chatons (lagerstenen van je balans). Hoe dan ook is een beat error van 235 extreem laag indien een gangbare beat error voor dat uurwerk inderdaad tussen de 270 en 320 ligt.

Beat error problemen die verschillen van uurwerk meting boven en onder komt door je balans. Dat kan zijn dat er vuil in je chaton zit, balans tap versleten of krom door een val (waardoor je variatie boven en onder krijgt). Balansveer die ergens tegenaan komt, veer die schuin ademt waardoor deze ergens tegenaan komt.

9 likes

Is het antwoord. Buckle is 14.

Heb nu een 16mm buckle incoming omdat banden met 18-16 makkelijker verkrijgbaar zijn dan 18-14.

Overigens zijn de pushpins van volgoud. Ook die van de buckle.
De versleten originele band kreeg ik erbij, en daar zaten ze nog in :+1:

1 like

Om de pols vandaag :smiling_face_with_three_hearts:

33 likes