Patek Philippe only (Deel 1)

Wel stil hier.

Kom eens door Patek liefhebbers! Niet alles hoeft onder de radar :sweat_smile:

29 likes

Klopt hoeft niet onder de radar te blijven,
maar als je iets post is het toch meerendeel negatieve reacties…

1 like

Is het Patek dragend volk zo haatdragend?

5 likes

Hier toch niet? :sweat_smile:

1 like

:joy:

1 like

Vooral merendeel frustratie dat ze het met zo’n skere Patek moeten doen en net langs de laatste Seiko LE hebben gegrepen waarschijnlijk.

2 likes

Over het algemeen op het horlogeforum….

Daar zit maar één ding op

4 likes

Echt ja? Ik liep hierboven een beetje te dollen, maar over het algemeen heb ik op HF juist het tegenovergestelde. Nog één van de weinige plekken op het internet waar het nog enigszins beschaafd is.

5 likes

zeker nooit op rolex only gezeten.
bekijk de laatste week eens even hoe het er daar aan toe gaat…

2 likes

42 likes

Ik vind de meeste modellen die hier op het forum tentoongesteld worden best heel smaakvol en bij de mooie pateks horen. Dat zijn dan sowieso dadelijk van de mooiste horloges die verkrijgbaar zijn. Patek is niet voor niets de grote naam die het is.

Ze maken veel referenties die me helemaal niet aanspreken ook. Dat stoort me volstrekt niet, en doet geen afbreuk aan de schoonheid van wat me wel aanspreekt.

Wat me wel stoort is de huidige prijzenpolitiek, al is dat voor mezelf persoonlijk weinig relevant. Het lijkt alsof je momenteel de naam Patek betaalt, waar je vroeger het hoogtepunt van horlogerie en vakmanschap kocht. Je krijgt nu gevoelsmatig veel minder waar voor je geld dan 20 jaar terug. In mijn beleving was Patek vroeger gewijd aan de kunst, waar het nu meer een gemaximaliseerde geldmachine lijkt. Dat doet afbreuk aan het merk in mijn hoofd.

6 likes

Nee daar kom ik inderdaad niet, gluur af en toe in Explorer only want dat is de enige Rolex die mij kan bekoren. Misschien daarom dat ik een ander beeld heb :sweat_smile:

1 like

Ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt. Ik sprak een tijdje terug de horlogemaker van Patek hier en die zei dat toen hij begon Patek maar iets van 3500 horloges per jaar maakte. Dat zijn er nu al volgens mij 70000 ofzo.
Dat zie je terug in de uurwerken. Het Lemania uurwerk is eruit gegaan. Dar was erg complex en moeilijk om af te werken. Daar konden weinig mensen aan werken door de complexiteit. Nieuwere chrono’s zijn minder complex en makkelijker af te werken. Bijna alle uurwerken zijn vernieuwd en hebben vaak minder onderdelen en bruggen hebben nauwelijks of geen scherpe hoeken meer. Dat maakt afwerking makkelijker.
Dus ja, het heeft niet meer de allure die sommige kleinere independents wel hebben, maar de afwerking zelf is natuurlijk wel gelijk gebleven. Uiteraard zit er nog wel verschil in afwerking tussen de echte complexe uurwerken, zoals tourbillons en repeaters. Dat is wat de ze bij het servicecenter ook wel konden bevestigen. Maar goed, dat is iets wat altijd al zo was.
Ik denk dat als Patek nu nog steeds zou werken als kleine independents nu doen, dat ze veel onbereikbaarder zouden zijn. Niet alleen vanwege de hogere prijs, maar er zouden er gewoon veel minder gemaakt kunnen worden.

2 likes

Ik ben wel heel zeker dat ze voor hun huidige prijzen met ruime winstmarge de oude ‘kwaliteit’ (what’s in a name) zouden kunnen produceren (in kleinere aantallen inderdaad)
Ik zou ze als firma hoger aanschrijven.

Wat ik associeerde met de naam Patek Philippe is voor mij verwaterd door winstbejag.

Er zijn andere firma’s die die plaats ingenomen hebben (en de lat zelfs hoger gelegd hebben).

Wat geen afbreuk doet aan de machtig mooie dingen die Patek nog steeds maakt als ze daar zin in hebben.

En voor die machtig mooie dingen hoef je wat mij betreft niet per se super hoog in het gamma te zoeken.

Ik vind lange in dit opzicht lijken op de oude patek zoals je die beschrijft

3 likes

Bij Patek moet ik zelf meteen aan kalenders denken als complicatie.
Deze 5145 is toch wel fraai en mooi in proportie.
In rosegoud helemaal af naar mijn smaak:

5 likes

Met de opmerking dat Patek Philippe SA een zelfstandige onderneming is en Lange Ühren GmbH onderdeel van Compagnie Financière Richemont SA.
Dit heeft onvermijdelijk gevolgen voor de bedrijfsvoering en -strategie.

2 likes

Op welke firma’s/ merken doel je dan @Hubertje ?