Patek Philippe only (Deel 2)

De 5205 zit dan in een illuster rijtje, samen met de 5331, 5208 en 5308. Kan zo even niet nog meer Pateks bedenken met open worked lugs.

2 likes

De 3738 op leer mag door voor een dresswatch. De 5738 is voor mij veel te groot, ik zou hem met een mooi t-shirt of polo dragen. Maar dan toch nog altijd liever de 3738 :smiling_face:

2 likes

Haha tuurlijk maken ze die. De 6119 is dat ook net als een Elipse en alles wat glimt.

De term dresswatches is niet zo mijn ding. Wij mensen maken dat er van. :wink:

2 likes

In een woord?

Prachtig! :fire:

1 like

10 jaar terug aan de straatstenen niet te slijten.

2 likes

Het is net een tank van Cartier. Die waren 10
jaar geleden ook niet populair :smiley:

8 likes

Ik weet zeker dat dit echt niet mijn ding is.
Kreeg er overgrootmoeders-vibes van.

2 likes

Je hebt een punt

2 likes

Ik heb bij een handelaar in Amsterdam gewerkt. Tussen ongeveer 2018 en 2021 hadden we er zo een in geelgoud te koop voor 7.5-8k met diezelfde band. Ik denk dat de goudwaarde nu al rond de 5-6k ligt. Er heeft 3 jaar lang niemand naar dat horloge gekeken of om gevraagd. Aan de straatstenen niet kwijt te raken tot er uiteindelijk toch een koper voor kwam.

Dit was in de periode dat we 16610’s en 16600’s met containerschepen deze kant op lieten komen om ze voor 11k in de vitrine te leggen, als ze daarvoor niet al verkocht werden.

3 likes

Ja de wereld veranderd zo nu en dan.

Stalen rolexen zijn nu niet meer zo gewild. Een gouden Cartier daarentegen … :sweat_smile:

Naar mijn idee is de hype rondom de Ellipse voornamelijk veroorzaakt door één persoon: John Reardon. Waar een 3738 jarenlang een horloge was van 7-8k, ging hij naar 10k en toen in no-time naar 25k met uitschieters naar boven.

Iets soortgelijks is gebeurd met FP Journe. Dat bedrijf achter Tim Mosso heeft in korte tijd Journe horloges
agressief opgekocht. Ik kan me nog herinneren dat ik bij AWCO ben gaan kijken voor een Octo. Destijds voor een prijs van ongeveer 28k, dat horloge doet nu 175 - 200k.

Don’t follow the hype guys, create your own

4 likes

Het is niet alleen de grootte van de plaat maar vooral ook de plaatsing van de registers. Ik heb de 5070 nooit kunnen waarderen omdat de registers m.i. véél te ver in het midden staan. Doet mij altijd aan George W. Bush denken, zijn ogen stonden ook te dicht bij elkaar

De 5070 is overigens niet de enige die aan dit manco lijdt. De GP 1966 Chrono heeft er last van en zelfs sommige modellen met de El Primero

2 likes

Nou, ik vind de prijzen nog steeds niet mals. 5 digit DJ’s zie ik regelmatig boven de 7 gaan bij de bekende handelaren. En een 5 digit sub is bij grijze handelaren nog steeds duurder dan een gloednieuwe Santos of Speedmaster.

Is redelijk buiten bereik geraakt, maar zijn ook wel zeldzamer. Zeker in draagbare mannenmaten. Ik heb het idee dat de groep mensen die ze verzamelt en die prijzen neertelt ook relatief klein is.

1 like

Denk dat dit ook wel echt met andere factoren te maken heeft wat betreft de grotere interesse in independents, waaraan FP Journe toch echt aan de voorgrond staat.

Ik zat toevallig vandaag een podcast te luisteren met Roy Davidoff en was ook wel interessant om te horen hoe hij ziet dat zijn klanten naar deze merken stappen (noemde ook specifiek Journe) ipv de veel producerende merken. Omdat het origineel is, niet massa geproduceerd, uniek maar toch nieuw dus geen problemen met originaliteit of nood om kennis van vintage op te bouwen om iets unieks te kopen, etc.

Even on topic weer, dit zag je vorig jaar wel constant bij vintage Cartier voorbij komen. Alle bekende handelaren die ineens eindeloos veel van specifieke modellen hadden liggen toen zij er video’s tegelijkertijd over gingen maken.

1 like

You think or you know :face_with_monocle:??

1 like

Uhm

:wink:

Als je de horlogemarkt al langer volgt, dan is het interessant om te zien hoe hypes elkaar opvolgen. Een rijtje dat ik heb waargenomen:

• Panerai
  • horloge moet een manufactuur zijn
  • horloge moet een complicatie hebben (waaronder een grote tourbillon hype)
  • stalen Rolex
  • vintage horloges
  • stalen sporthorloges met geïntegreerde band
  • Indies
  • Cartier
  • Stone dials
  • Shaped cases
  • neo-vintage
  • smaller diameter
    (En ik heb er vast een paar gemist)

Weet dat er in de wereld van hypes maar twee constanten zijn: Rolex en Patek Philippe.

6 likes

Het grote verschil voor mij is dat je bij die Ellipse heus wel keuze en nuances heb (materiaal, band, automaat/handwinder), maar veel minder dan bij Journe waarbij je eindeloos veel uurwerken, complicaties, kleuren, materialen, special/limited/boutique editions, etc hebt. Vrijwel élke Journe behalve de CB is ‘bijzonder’. Bij de Ellipse zijn er maar weinig bijzonder, behalve gem set of stone dials

1 like

Vrij volledig en herkenbaar rijtje. Ik mis nog de grootste hype ‘integrated bracelet sports watches’.

Je kan Patek stabiel of hype noemen, maar los van die integrated sports watches en de échte high rollers (grand complication, rare hand crafts) schrijft al het nieuwe spul gewoon flink af.

3 likes

Je hebt helemaal gelijk. Mijn punt ging meer over hype vorming. Overigens heb ik een Octo door mijn handen laten gaan… magistraal horloge.

Ook een Chronometre Souverain… dat horloge is evenveel waard als de list prijs. Marktprijs is absurd voor wat je krijgt.

4 likes