haha, dat durf ik met zekerheid te weerleggen, mede door het feit dat er eentje al bijna drie jaar in de etalage van Martens ligt te verstoffen ![]()
De 5235 is gebaseerd op een oude pendule clock die altijd op het kantoor van Philippe Stern heeft gestaan.
Mijn punt is dat het horloge eigenlijk al af was. Voor mij (persoonlijk) hadden ze die Annual Calendar functie er beter niet opgezet.
Ah op die fiets. puur qua design snap ik je punt ook wel. Zonder die Annual Calendar was het waarschijnlijk een veel puurdere regulator geweest.
Alleen technisch lees ik het eigenlijk precies andersom.
Die 5235 was het eerste horloge met de 31-260, dat uurwerk is juist ontwikkeld als basisiurwerk waar Patek van alles op is gaan bouwen. Voor zover ik weet is de 31-260 ook nooit als simpele time-only gebruikt. Dus dat die Annual Calendar er als aparte laag bovenop zit, voelt voor mij niet echt als “oh shit, we moeten er nog iets bij verzinnen”, maar juist als hoe dat hele uurwerk bedoeld was.
Mijn eigen thesis is eigenlijk dat Patek die 5235 bewust een beetje als proefkonijn heeft gebruikt.
Dat ding is best left field, vloog een beetje onder de radar en die eerste 31-260’s hadden ook genoeg productie/kinderziekte gedoe. Dan is zo’n 5235 eigenlijk best een lekkere plek om zo’n compleet nieuw basisuurwerk eerst een paar jaar in productie te krijgen, alle ellende eruit te halen en het helemaal uit te ontwikkelen voordat je het in de grotere/populairdere lijnen gaat lepelen.
En als je kijkt wat ze daarna met die 31-260 hebben gedaan, vind ik dat eigenlijk best logisch. 5236, 5326, 5224 etc. Allemaal varianten op diezelfde basis.
Doet me ook een beetje denken aan wat ze met de CH 29-535 deden. Hun eerste inhouse handopwind chrono-uurwerk, eerst in die vrij obscure dames chrono, daarna pas in de 5170 en vervolgens als basis voor de 5270 perpetual calendar.
Kan natuurlijk niet bewijzen dat dit bij de 5235 letterlijk het plan was, maar ik vind dat eerlijk gezegd een stuk aannemelijker dan dat die Annual Calendar er op het laatste moment nog even op is geschroefd omdat ze niet wisten wat ze met dat horloge aan moesten.
Mooi dit soort inzichten. Mijn verhaal is eerder subjectief en van jou objectief, maar evengoed interessant om het vanuit verschillende invalshoeken te bekijken.
It’s complicated ![]()
Maar die Alpine die op het toneel verscheen lijkt me wel fun.
Nou fijn dat hij in goede handen is gebleven. En een Alpine lijkt me een prima trade-off
Heel mooi!
Inderdaad. Die sub dials helemaal naar binnen en cijfers afgekapt. Brede rand/bezel. Ik vind het hele design niks. Ze hebben veel mooiere chronografen naar mijn smaak.
Ik vond dit zo’n mislukt design vroeger. Ik vind het nu echt fantastisch mooi
ik vind het niet de mooiste chrono die er is, maar zeker een van de mooiere. Ik snap de kritiek van de brede bezel en de subdials die dicht op elkaar zitten, maar toch zie ik een mooi gebalanceerd horloges. Is het heel verfijnd? Nee, maar het heeft zeker karakter. Smaken verschillen inderdaad: gelukkig maar.
Smaken verschillen zeker
en als verzamelobject snap ik de aantrekkingskracht van de 5070 absoluut. Historisch interessant, karaktervol, laatste Lemania chrono, etc.
Maar voor mij zit daar ook precies het onderscheid tussen interessant en mooi. Qua ontwerp vind ik de verhoudingen gewoon niet kloppen. Allereerst vind ik afgepakte cijfers een ontwerp doodzonde, de 42mm kast is groot ten opzichte van het relatief kleine uurwerk, waardoor de subdials erg naar het midden staan. Vervolgens zijn er met de brede getrapte bezel en de verschillende schalen allerlei trucs toegepast om dat visueel weer in balans te brengen.
Dat is knap gedaan, maar voor mij blijft het een oplossing voor een probleem dat het ontwerp zelf heeft gecreëerd. Daardoor vind ik hem eerder bijzonder en karaktervol dan werkelijk mooi.
Ik ben dol op chrono’s en er zijn honderden prachtige ontwerpen te vinden, maar de 5070 is daar, als je het mij vraagt, simpelweg geen van.
Het moge duidelijk zijn dat er mensen zijn die de 5070 prachtig vinden en sommige mensen ze niet zo prachtig vinden.
Persoonlijk snap ik historische gezien de 5070 volledig. Maar verhoudingsgewijs hebben ze een blunder begaan. Maar dat waren wel meer horloge merken in die tijd.
Kamp 5170 hier in elk geval.
Oh en als je het over de mooiste chrono van Patek hebt, zijn vriend en vijand het eens.
De tasty tondi.