Patek Philippe only (Deel 2)

It’s complicated :sweat_smile:

Maar die Alpine die op het toneel verscheen lijkt me wel fun.

2 likes

Nee @Bwatched had er 1. :sweat_smile:

2 likes

Nou fijn dat hij in goede handen is gebleven. En een Alpine lijkt me een prima trade-off

1 like

17 likes

20 likes

Smaken verschillen maar deze blijft voor mij de nr 1 chronograph :slight_smile:

16 likes

Heel mooi!

Inderdaad. Die sub dials helemaal naar binnen en cijfers afgekapt. Brede rand/bezel. Ik vind het hele design niks. Ze hebben veel mooiere chronografen naar mijn smaak.

2 likes

Ik vond dit zo’n mislukt design vroeger. Ik vind het nu echt fantastisch mooi

3 likes

ik vind het niet de mooiste chrono die er is, maar zeker een van de mooiere. Ik snap de kritiek van de brede bezel en de subdials die dicht op elkaar zitten, maar toch zie ik een mooi gebalanceerd horloges. Is het heel verfijnd? Nee, maar het heeft zeker karakter. Smaken verschillen inderdaad: gelukkig maar.

3 likes

Smaken verschillen zeker :slightly_smiling_face: en als verzamelobject snap ik de aantrekkingskracht van de 5070 absoluut. Historisch interessant, karaktervol, laatste Lemania chrono, etc.

Maar voor mij zit daar ook precies het onderscheid tussen interessant en mooi. Qua ontwerp vind ik de verhoudingen gewoon niet kloppen. Allereerst vind ik afgepakte cijfers een ontwerp doodzonde, de 42mm kast is groot ten opzichte van het relatief kleine uurwerk, waardoor de subdials erg naar het midden staan. Vervolgens zijn er met de brede getrapte bezel en de verschillende schalen allerlei trucs toegepast om dat visueel weer in balans te brengen.

Dat is knap gedaan, maar voor mij blijft het een oplossing voor een probleem dat het ontwerp zelf heeft gecreëerd. Daardoor vind ik hem eerder bijzonder en karaktervol dan werkelijk mooi.

Ik ben dol op chrono’s en er zijn honderden prachtige ontwerpen te vinden, maar de 5070 is daar, als je het mij vraagt, simpelweg geen van.

8 likes

Het moge duidelijk zijn dat er mensen zijn die de 5070 prachtig vinden en sommige mensen ze niet zo prachtig vinden.

Persoonlijk snap ik historische gezien de 5070 volledig. Maar verhoudingsgewijs hebben ze een blunder begaan. Maar dat waren wel meer horloge merken in die tijd.

Kamp 5170 hier in elk geval.

Oh en als je het over de mooiste chrono van Patek hebt, zijn vriend en vijand het eens.

De tasty tondi.

7 likes

Doe mij toch maar een 1579

En modern de 3670

8 likes

uit die 4 bovenstaande die ongetwijfeld weer zo een formaat voor een 13 jarig meisje hebben :rofl: :rofl: … kies ik nog steeds de 5070PT.

Voor mij zijn de stalen 130’ers onder de allermooiste chrono’s ooit gemaakt.

Niet perse dé mooiste. Maar wel mooi. Heel mooi!

7 likes

De 1579 is 36mm. Dat is groot voor vintage, zeker met die uitstekende lugs. De 3670 is een 37mm tonneau/cushion kast dus gaat eerder als 39 dragen. Dat zijn beide perfecte afmetingen voor een nette chronograaf. Die 5070 is een vliegende schotel

3 likes

Een beetje off-topic, maar als we het toch over chrono’s hebben: veel beter dan een strakke PN wordt het wat mij betreft niet. :slightly_smiling_face:

6 likes

De humor ook. :upside_down_face:

Heb je compensatiedrang dat je kleinere horloges eng vindt?

Kleiner:

Veel te groot:

6 likes

ben fier op mijn volle 7-8 cm ! :wink:

Dan zou je kleinere horloges ook gewoon kunnen dragen.
Maar ik snap de onzekerheid.