Ik snap wat je zegt, maar ik droom al jaren van een Patek PCC of een Datograph. Voor mij zou louter de chrono-complicatie een sporthorloge worden ala Daytona!
Eerlijk gezegd vind ik de Datograph maar niets… ook weer als je hem om de pols doet.
de afwerking en opbouw van het mouvement is subliem daarover geen discussie
Maar op de pols is het precies een kubus, dat ding had veel groter moeten zijn of veel dunner !
Op de pols komt het gewoon lomp over, die verhoudingen kloppen totaal niet. Van mij mag een horloge (12,8?) mm dik zijn, zelfs 14 en 15 kunnen voor mij maar dan moet de kast ook 42-43-44 mm breed zijn
Dat is inderdaad een gaaf ding. Al is de datograph niet als dun horloge bedoelt.
Met betrekking tot de Patek discussie denk ik dat het niet alleen om de zeldzaam gaat of de waarde, maar om de historische significantie. Moderne Patek chrono’s zijn toch veel minder speciaal als je nadenkt wat ze betekenen in de huidige tijd en helemaal t.o.v. de competitie. In de pre-quartz periode waren Patek chronografen nog echts bijzonders.
Waarom de Datograph ook zo bijzonder is omdat het in tegenstelling tot de competitie met een echt eigen uurwerkconstructie kwam en voor het eerst de zeer hoog afgewerkte chrono’s tot een nieuwe categorie verhief.