Patek Philippe only (Deel 2)

Een rotor als die vervangen zou moeten worden word wel apart gefactureerd.

1 like

Dat wist ik niet eerlijk gezegd , wat verandert er dan aan de rotor waarna het na 3 keer een nieuwe as in klinken vervangen moet worden ?

Dan vraag ik me af of Rolex bezitters hier nog niet mee te maken hebben gehad of het voor zichzelf houden als dat is gebeurd?

1 like

Dat vroeg ik mij ook af. Ik hoorde er zoals al gezegd nooit iets over.

1 like

:clap::clap::ok_hand::ok_hand::tada:

1 like

Bij Rolex wordt standaard die rotor as vervangen hoor bij een service. Als deze na 30 jaar niet vervangen is, dan is er weinig onderhoud aan gedaan in al die tijd.

Patek heeft qua constructie aan de rotors niets aagepast hoor. Ook de nieuwe moeten gewoon volledig vervangen worden zei de horlogemaker.
Wat hij wel zei is dat wellicht door de diameter van de lager van de as wellicht deze wat minder gevoelig zou kunnen zijn voor slijtage. Deze lager is wat groter in diameter namelijk. Uiteindelijk slijt die uiteraard ook en zal de rotor vervagen moeten worden.

Dat gat wordt iedere keer net iets groter en daardoor wordt de hele rotor onbruikbaar.
Eigenlijk hetzelfde wat bij wijzers gebeurt als je die vaak genoeg monteert en demoneert, alleen hebben ze daar volgens mij wel gereedschap voor, om die weer mooi passend te maken.

Ik betwijfel je verhaal een klein beetje aangezien je de as klinkt door een speciale pons op de rand van de as te zetten waardoor deze op meerden punten ontweid word geslagen en dan klemt de as in de rotor zelf, mij is nooit te oren gekomen dat het gat groter word na vervagen as. Maar ik kan er naast zitten :pray:

Daar zit je zeker naast. Dat gat lubbert uit. Misschien een keer leuk en leerzaam voor je om een keer met een horlogemaker te gaan praten. Daar leer je dit soort leuke weetjes.
Het Patek service center zit toevallig hier in het dorp, dus daar kreeg ik dat van die rotor te horen. Ik dacht altijd dat die net als Rolex ook een paar keer te gebruiken was.

Dan lijkt het me logischer als het standaard opgenomen zou zijn in de prijs van een service, zodat klanten het niet als iets apart zien bovenop de normale servicekosten?

Ik wil er geen discussie van maken :pray: maar bij het klinken van de as word het metaal van de as geklonken , waarna het gecontroleerd word op de verbinding , of deze knap en sterk genoeg is. Dat dat maar 3 keer zou kunnen is wel heel erg kort door de bocht en eigenlijk ook onmogelijk te controleren :slightly_smiling_face:

Bij Patek is het niet zo dat de rotorlagers altijd versleten zijn na pakweg 5 tot 7 jaar. Ook niet als die dagelijks gedragen is. Dus dan is vervangen van een rotor niet standaard bij een service.
Het ligt er dus vooral aan hoe actief de drager ervan is.

Ik maak er ook geen discussie van. Ik heb het van meerdere horlogemakers die jarenlange ervaring hebben met het merk. Het is helaas gewoon een feit dat die na een paar keer op zijn.
Maakt ook niet uit. Zo duur zijn die rotortjes niet.

Rotor en lagers snap er niks van! gewoon lekker aftikken bij een service :partying_face:
Zit hier ook een rotor met lagers in of is die nep?

2 likes

Update voor mijn trouwe digitale vrienden:

Contact gehad en het horloge krijgt een full service welke onder garantie wordt verholpen en dat is uiteraard een uitstekende service verleend door Steiner.

Echter, op het horloge inmiddels bekend zit natuurlijk schade. Volgens Mark zelfs een stukje van de kroon afgeschaafd wat je met het blote oog niet ziet. Patek zegt zelf ‘zo goed mogelijk’ te kunnen polijsten en dat is natuurlijk een nogal rekkelijk begrip.

De vraag is dus: wat is wijsheid ?

Laat ik het as is? Horloge in ongepolijste staat doch wat schade (valt op de pols nauwelijks op) of laat ik hem door Patek een beetje opknappen ‘zo goed als zij kunnen’?

Merk wel aan mezelf dat ik het hele Patek kopen en beleven inmiddels helemaal kut vind. Baal er van dat ik twee sublieme horloges heb geslachtofferd en er alleen maar ellende voor heb teruggekregen, maargoed we moeten er toch wat mee niet waar?!

Groet.

30 likes

MIsschien een poll ervan maken?

Ik hoop van harte dat het allemaal goed komt. En dat verwacht ik ook eigenlijk wel. Als alles dan goed functioneert kun je deze ellende mogelijk sneller achter je laten dan je nu denkt. In ieder geval ook een pluim voor Steiner.
Succes👊

1 like

Ga je hem dragen? Dan niet laten polijsten.
Ga je hem verkopen en niet dragen? Dan polijsten.

De reguliere Patek koper wil hoe dan ook een horloge zonder krasjes. ( ze zijn gek maar goed het zij zo)

Veel wijsheid bij je beslissing :muscle:

7 likes

Ik zou verkopen met kleine polijst beurt, dit gaat niet meer goed komen. Jammer maar er is gelukkig nog meer te ontdekken in de horloge wereld.

Ik zou hem lekker laten opknappen in die staat waarbij ‘mocht de liefde bedaard zijn’, hij het goed gaat doen in de etalage.

Dan kun je hem wanneer hij terug komt gaan dragen om te kijken hoe hij dan voelt, en anders voor iets nieuws inruilen met een verse service en natuurlijk in “mint” condition :wink:

1 like