Patek Philippe only (Deel 2)

Overigens,

Op de foto’s zijn verschillende uurwerken te zien.
Zijn deze beide van de 5070 van jou?

Kan me daar wel in vinden, handwerk is uiteraard vaak minder consistent dan machinewerk.

Van bv. Artisans de Génève schrik je ook hoe inconsistent de afwerking is.

Sommige zijn van een R andere van een P

Ik zou de afwerking echt niet matig of rommelig noemen, waarschijnlijk geeft lichtinval en/of reflectie wel een vertekend beeld.
Ik bekeek er meerdere met een loupe en ze zijn echt goed.
100% perfect? Nee, maar dat is net de charme van handwerk,

Ik zal ter vergelijking een aantal foto’s plaatsen van een Breguet splitsecond chrono. Zelfde basis maar dan een mega uograde door er een split van te maken.
Iets waar Vacheron zich blijkbaar niet aan waagde. Patek wel maar dan in hun top versie 5004.

Als je naar de hand guilloché kijkt met een loupe zal je zelfs sporadisch een onregelmatigheid zien…. Die de guilloché met laser en het is perfect… maar willen we dat ?

12 likes

Interessante discussie om te volgen, en ook leuk om te zien dat iedereen persoonlijke voorkeuren heeft.

De ‘level of finishing’ is natuurlijk iets om naar te kijken, maar ik ben persoonlijk niet de persoon die met een loupe naar z’n uurwerk kijkt.

Voor mij is de movement architecture misschien nog belangrijker en in dat opzicht gaat er voor mij niks boven een Lange chronograaf. Het design van het uurwerk spreekt mij meer aan dan Patek, LF of FP Journe.

7 likes

Doe maar lekker voort zo, ik smul wél van loupefoto’s en dit is best een smakelijk topic.

1 like

Prachtige foto’s. Als een Omega liefhebber ben ik fan van het Lemania 2310 caliber wat Omega heeft omgedoopt tot caliber 321. Te herkennen aan het hoefijzer als intermediate bridge. Ik heb voor u een link naar een uitgebreid artikel over het Lemania 2310 (en 2320) uurwerk. De afgeleiden van Omega, Patek, VC, Brequet en Roger Dubuis komen ook aan bod in het artikel.

Ik zeg het er maar bij voorbaat bij: artikel niet zelf geschreven, foto’s zijn niet van mijn horloges. Ik heb wel een 321, geen CH 27-70. :wink: Bedankt voor de interessante conversatie, prettige avond heren.

2 likes

en

gaan volledig langs me heen, ik zeg het eerlijk.
Horloges zijn in mijn ogen mooi of niet.

Technische zaken zijn leuk en interessant maar altijd achteraf, na aankoop.
Zo heb ik (een van de zeer weinige, ook leuk) een Amerikaanse automatic, twee varianten eigenlijk, die heel ingenieus bidirectionaal opwinden maar als de veer bijna opgewonden is overschakelt op unidirectionaal.

Mn 6119 heeft twee veertonnen, bleek achteraf, en een stop second die zijn voorganger niet had. Niet echt noodzakelijk bij een subseconde maar prima.
Lekkere gangreserve ook, maar het voor mij sterke punt was vooral de kastvullende 31 millimeter diameter van het caliber waardoor het er aan de achterkant mooi gevuld uitziet en de subseconde aan de voorzijde mooi gepositioneerd is.
Zoals gezegd, mooi of niet mooi, verder kom ik eigenlijk niet…

Neemt niet weg dat ik de discussies en vergelijkingen alhier uiterst interessant vind en met grote aandacht tot me neem.
Met name de bijdragen van @Bwatched zijn subliem!

Kijk, dit is mijn wereld.
Mooi gevulde kast. :blush:
(Als je het weet zie je de twee veertonnen zitten. Er schijnt ook een extra tandwiel in de trein te zitten begreep ik achteraf)
En inderdaad, bij nader inzien, Bwatched had het al eens gezegd, geen inner angles.
Low budget caliber, vandaar.

Hier een technische animatie, maar nogmaals, allemaal achteraf ‘ontdekt’.

6 likes

image

1 like

Alles relatief natuurlijk maar uiterst eenvoudig in vergelijk met de hier besproken calibers…

2 likes

Hij zal naar alle waarschijnlijkheid niet meer in dit topic terugkeren.

3 likes

Echt jammer Niels. :frowning:
Zo zie je ze zelden…

3 likes

Achja.

Afscheid en door, ik snap het wel.

4 likes

Als het prachthorloge een mooie APK en service krijgt is het klaar voor de toekomst.
Die onzichtbare krasjes komen toch wel op goud.
Zou zelf eerder afscheid nemen van de verkopende partij…

Dat is aan @anon2179421EV zelf om te besluiten.
Hij heeft de ervaringen en gevoelens bij het horloge en de betrokken partijen.

3 likes

Echt?
Dus ik hoef geen poll te maken zodat hij weet wat te doen?

Je mag altijd, daarvoor dient dit forum :rofl::stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

Je kan het weer gaan opruien, maar zoals hij aangaf: ze lezen mee, het wordt netjes opgelost.

Daar is alles toch mee gezegd?!

Ik zou ook afscheid nemen. De lol is er toch al vanaf, en er zijn 1000en mooie horloges te koop.

2 likes

Ook waar. Meer horloges dan kerken. :wink:

Niet persé. Heb het vaak gehad met kwetsbare vintage. Hield zo’n ding ermee op, tijdje weg naar een vakman en eenmaal weer om de pols vervolgens een ‘bijna als nieuw’-beleving.
Andere prijsklasse dat wel.

Nou ja, water onder de brug, ik zoek even een plaatje van mn allesie om de week vrolijk te beginnen…

3 likes

Kwetsbare vintage heeft weinig te maken met het kopen van Grail materiaal.
Je verwacht, en kan ook verwachten, dat je voor 40-50-60K met een ‘nieuw’ horloge, gewoon een bullitproof horloge ontvangt, waar je goed van kan genieten. De ouwe rommel van een ander, is een ander verhaal. Daarom koop ik die rommel ook niet. :sweat_smile: (No offence naar de liefhebbers, iedereen zijn eigen hobby, en manier van hobby beleven)

En zeker als dat in de eerste weken van dragen / amper dragen gebeurd.
Let wel, het blijven kunstwerkjes, waar veel handmatig aan wordt gewerkt natuurlijk, dat deel hoort wat mij betreft ook bij de charme.

Ik snap JPM wel.
Maar het belangrijkste is; Het is goed opgelost. Ik zou er dan ook zo blind een horloge kopen.
Buy the seller, uiteindelijk. Blijkt maar weer.

4 likes

Tis vooral zuur voor JPM, dat zo’n knaller toch besmet is geraakt.