Kijk! Dit illustreert exact mijn punt. Op deze foto is te zien dat de handmatige finish écht te wensen over laat.
Ik heb best een tijd gezocht naar dé perfecte manual chrono, en in die zoektocht kom je grofweg drie smaken tegen:
1. een Lemania 2310-variant (oude Pateks, VC CdV of Breguet),
2. een nieuw Patek-kaliber,
3. een manual chrono van Lange (1815 Chrono of Dato).
Online is het bijna een soort religie om die nieuwe Patek-calibers weg te zetten vanwege de “short cuts” in manual finishing, terwijl de oude Lemania-werkjes dan automatisch als “veel beter” worden bestempeld. Maar toen ik zelf m’n mening ging vormen, en vooral: toen ik die horloges in het echt ging bekijken kwam ik tot een andere conclusie:
Wat mij namelijk opviel: de manual finishing op de oude Lemania’s oogt vaak verrassend rommelig. De anglage is niet altijd gelijkmatig, de inner angles zijn vaak echt het minimale, en de totale afwerking mist consistentie. En dan is de vraag eerlijk: wil ik dan een (in de basis) standaard uurwerkarchitectuur die je in de verte ook in een oud Speedmaster-achtig verhaal herkent, maar dan met een matige en wisselende handmatige finish?
Als ik dat leg naast de nieuwe Patek-calibers, dan zie ik juist het omgekeerde: technisch zijn ze vernuftiger, en ja, de basis is machinaal gedaan, maar de laatste puntjes worden netjes met de hand gezet. Minder “romantisch”, absoluut, maar wel strakker, consistenter en in de praktijk gewoon beter uitgevoerd.
En als je écht een niveau hoger wil qua afwerking, dan ben je aangewezen op independents, de afwerking van LF of Gröne is echt andere koek (en overigens ook in de basis CNC).
Lange zit voor mij een beetje in het midden: een hele mooie handmatige afwerking én een slimme in-house architectuur, maar doorgaans wel wat dikker, en het mist soms net dat stukje heritage dat je bij de klassiekers wél voelt.
Als je even op het forum zoekt: ik heb hierover meerdere topics gemaakt met behoorlijk wat beeldmateriaal, waarin ik die verschillen naast elkaar zet.
Dus, hoewel het natuurlijk verleidelijk is om de populaire mening na te praten dan het vroeger altijd beter was, is het voor mij persoonlijk heel duidelijk:
De nieuwe Patek calibers, iedere dag van de week!