Time only was het een prima Calatrava geweest ![]()
Sterker. Philipp stern eiste dat de scholieren van de de Geneva school of engineering dit ontwikkelde.
Dus marketing nee. Eigenaar ja.
En die studenten maar laten zweten. ![]()
Bron: bovenstaand artikel.
Minimaal 4 jaar en een beetje, anders had je net zo goed een ander horloge kunnen kopen ![]()
Horloges zijn er om gedragen te worden dus helemaal mee eens. Mensen zeggen vaak dat gecompliceerde of vintage horloges niet elke dag gedragen kunnen worden. Grote onzin als je het mij vraagt.
Geen straf ook. Romana is best erg lekker!
Interesting…
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar het idee vandaan komt dat die Annual Calendar een soort afterthought was die er later nog even op is gezet.
De 5235 vind ik zelf een interessant horloge en ik heb er best veel over gelezen, maar ik heb bovenstaande nooit zo geïnterpreteerd. Ik kom eigenlijk tot een heel andere thesis.
haha, dat durf ik met zekerheid te weerleggen, mede door het feit dat er eentje al bijna drie jaar in de etalage van Martens ligt te verstoffen ![]()
De 5235 is gebaseerd op een oude pendule clock die altijd op het kantoor van Philippe Stern heeft gestaan.
Mijn punt is dat het horloge eigenlijk al af was. Voor mij (persoonlijk) hadden ze die Annual Calendar functie er beter niet opgezet.
Ah op die fiets. puur qua design snap ik je punt ook wel. Zonder die Annual Calendar was het waarschijnlijk een veel puurdere regulator geweest.
Alleen technisch lees ik het eigenlijk precies andersom.
Die 5235 was het eerste horloge met de 31-260, dat uurwerk is juist ontwikkeld als basisiurwerk waar Patek van alles op is gaan bouwen. Voor zover ik weet is de 31-260 ook nooit als simpele time-only gebruikt. Dus dat die Annual Calendar er als aparte laag bovenop zit, voelt voor mij niet echt als “oh shit, we moeten er nog iets bij verzinnen”, maar juist als hoe dat hele uurwerk bedoeld was.
Mijn eigen thesis is eigenlijk dat Patek die 5235 bewust een beetje als proefkonijn heeft gebruikt.
Dat ding is best left field, vloog een beetje onder de radar en die eerste 31-260’s hadden ook genoeg productie/kinderziekte gedoe. Dan is zo’n 5235 eigenlijk best een lekkere plek om zo’n compleet nieuw basisuurwerk eerst een paar jaar in productie te krijgen, alle ellende eruit te halen en het helemaal uit te ontwikkelen voordat je het in de grotere/populairdere lijnen gaat lepelen.
En als je kijkt wat ze daarna met die 31-260 hebben gedaan, vind ik dat eigenlijk best logisch. 5236, 5326, 5224 etc. Allemaal varianten op diezelfde basis.
Doet me ook een beetje denken aan wat ze met de CH 29-535 deden. Hun eerste inhouse handopwind chrono-uurwerk, eerst in die vrij obscure dames chrono, daarna pas in de 5170 en vervolgens als basis voor de 5270 perpetual calendar.
Kan natuurlijk niet bewijzen dat dit bij de 5235 letterlijk het plan was, maar ik vind dat eerlijk gezegd een stuk aannemelijker dan dat die Annual Calendar er op het laatste moment nog even op is geschroefd omdat ze niet wisten wat ze met dat horloge aan moesten.
Mooi dit soort inzichten. Mijn verhaal is eerder subjectief en van jou objectief, maar evengoed interessant om het vanuit verschillende invalshoeken te bekijken.
It’s complicated ![]()
Maar die Alpine die op het toneel verscheen lijkt me wel fun.
Nou fijn dat hij in goede handen is gebleven. En een Alpine lijkt me een prima trade-off