Patek Philippe only (Deel 2)

De prijzen zijn waanzin natuurlijk.

Maar puur esthetisch, is een goede PN ongeëvenaard. Daar kan oprecht geen Heuer of UG tegenop.

In het echt zien = meteen geloven.

En ja, de mythische zweem rondom de Daytona helpt zeker mee in de schoonheidsbeving.

3 likes

Mag er zeker zijn maar doe dan zonder enige twijfel maar de 5970. Ja liever dan de 1518 of zelfs 2499 als we GEEN rekening houden met waarde en zeldzaamheid.

5970 → 2499 → 5270 → 1518 … toch voor mij

Niks mis met een 5270. Net iets te groot maar verder prima.

10 likes

Ik mis de 3970 eerste serie.

De linker.

9 likes

damn … idd de 3970 vergeten

Doe dan zo
5970 → 2499 → 3970 → 5270 → 1518
(maar de 3970 voor d looks voor de 5270, zou ik hem echt moeten kopen en dragen dan zou het eerder de 5270 zijn wegens het formaat )

1 like

5970 is de bom. Zeker zwarte plaat/platina. Maar mat zwarte plaat en platina is de 3970 ooooook top.

Vind de two tone dial van de eerste serie gewoon prachtig.

Overigens de 2499 komt bij mij voor beide. Qua looks.

Maar @Tokyo soms is less more. Zodoende dat alleen een chrono ook thuis kan horen in een collectie.

1 like

Ik snap wat je zegt, maar ik droom al jaren van een Patek PCC of een Datograph. Voor mij zou louter de chrono-complicatie een sporthorloge worden ala Daytona!

1 like

Eerlijk gezegd vind ik de Datograph maar niets… ook weer als je hem om de pols doet.
de afwerking en opbouw van het mouvement is subliem daarover geen discussie
Maar op de pols is het precies een kubus, dat ding had veel groter moeten zijn of veel dunner !

Op de pols komt het gewoon lomp over, die verhoudingen kloppen totaal niet. Van mij mag een horloge (12,8?) mm dik zijn, zelfs 14 en 15 kunnen voor mij maar dan moet de kast ook 42-43-44 mm breed zijn

2 likes

Als je nou datograph wijzigt in 5070 weet je hoe ik er over denk. :sweat_smile:

1 like

Keuzes keuzes. Welke Daytona zou je willen?

En als je dan toch droomt: maakt niet uit welke je kiest.

Er is overigens 1 datograph die met kop en schouder boven alle datographs uitsteekt.

Man wat zou ik die graag willen, daar droom ik ook wel eens van. Maar ja zie die maar eens te vinden.

De darth vader. :sunglasses:

12 likes

Modern vind ik de ghost op OF wel leuk, en vintage een panda PN maar dat is een beetje een open deur.

1 like

Dat is inderdaad een gaaf ding. Al is de datograph niet als dun horloge bedoelt.
Met betrekking tot de Patek discussie denk ik dat het niet alleen om de zeldzaam gaat of de waarde, maar om de historische significantie. Moderne Patek chrono’s zijn toch veel minder speciaal als je nadenkt wat ze betekenen in de huidige tijd en helemaal t.o.v. de competitie. In de pre-quartz periode waren Patek chronografen nog echts bijzonders.

Waarom de Datograph ook zo bijzonder is omdat het in tegenstelling tot de competitie met een echt eigen uurwerkconstructie kwam en voor het eerst de zeer hoog afgewerkte chrono’s tot een nieuwe categorie verhief.

1 like

Hier allemaal na te lezen. :wink:

2 likes

Geweldige battle. :+1:

Prachtige battle. Ik zou zeggen dat Patek duidelijk wint van Lange met de Perpetuals maar in de moderne tijd dat Lange wint qua chrono’s.

1 like

Ik ben het daar niet mee eens. De Duffour-Datograph PCC tourbillion is wat mij betreft de moeder aller PCC.

Draagcomfort is subjectief navenant de polsmaat dus dat moet niet echt een pijler zijn.

Dat gezegd hebbende heeft u met uw collectie natuurlijk meer recht van spreken dan ik, dat begrijp ik heel goed.

Nope de grootte of waarde van een collectie geeft absoluut NIEMAND meer recht van spreken!

1 like

Nee dat klopt maar het ervaren van een horloge is wel iets anders en geeft wel een beter beeld dan het beoordelen n.a.v. een plaatje.

2 likes

Is er een ideale verhouding kast / plaat / subdials?
Of is dat uiteindelijk een ontwerpkeuze en dus smaakkeuze?

Is het niet juist leuk en onderscheidend die dingen anders te spacen dan alle anderen?

1 like