Het is alweer een tijdje geleden dat ik deze hier gepost heb.
Klopt, graag vaker.
Enne, vergeet je de achterkant niet?
Ja die is heel mooi. Vooral die kast en kastpoten.
In het plastic.
Weet jij misschien waarom patek geen geblauwde schroeven gebruikt?
Je hebt deze vraag een paar dagen geleden ook al gesteld…
Daarom vroeg ik het aan andere patekbezitter🙂
Wat ik terug kan vinden is dat Patek geblauwd staal gebruikt, daar het staal van de schroeven vanaf zaagt en deze polijst. Dit laatste werkt ook tegen corrosie en schijnt een wettelijke vereiste te zijn om de Geneva Seal te mogen hanteren…
Zie artikel 3; https://en.m.wikipedia.org/wiki/Geneva_Seal
Patek hanteert toch geen geneva seal meer sinds 2009?
Dat klopt, maar de Patek Seal is vooral een strengere variant. Dus je neemt de oude set regels, legt de balk nog een flinke stap hoger en dat is voortaan jouw norm.
Nogmaals,
Geblauwde schroefjes zijn, afwerkingstechnisch, inferieur aan black polish.
Waarom zou Patek daarvoor kiezen dan?
Goedkoper?
Emotie?
Traditie?
Verkoopt beter?
Technisch beter?
Patek vindt blijkbaar van niet…
Geblauwd vs Black Polish? Het blauwen kan je chemisch doen (minuutje of minder werk), of met temperatuur (vooral opletten, kost paar minuten) en je afwerking maakt niet veel uit. Black polish daarentegen is lastig, tijdrovend (meerdere stappen en iedere stap moet gecontroleerd worden) en ieder foutje zie je… als je goedkoop wilt, is de keuze eenvoudig. Zelfs Chinese kloon-uurwerken hebben geblauwde schroeven.
Even een oproep aan Thierry Stern:
Vorig jaar werd de Patek Philippe Calatrava 5196 uit de catalogus verwijderd. Een jaar daarvoor werd de 5296 uit de boeken gehaald.
Ref. 5196r
Ref. 5296g
Er is dus op dit moment geen “96” referentie beschikbaar is, dat is eeuwig zonde wat de ref. 96 is een van de mooiste en meest iconische horloges ooit gemaakt.
Referentie 96 werd geïntroduceerd in 1932 en markeerde de geboorte van de Calatrava-collectie.
Het ontwerp van de referentie 96 werd sterk beïnvloed door het Bauhaus-principe, een kunstbeweging die zich richtte op het combineren van functionaliteit en esthetiek. Het minimalistische ontwerp van de referentie 96 werd al snel synoniem met de Patek Philippe Calatrava en legde de basis voor toekomstige modellen in de collectie.
Het ontstaan van de referentie 96 valt samen met een cruciaal moment in de geschiedenis van Patek Philippe. In 1932 werden de gebroeders Stern, die tot dan toe voornamelijk wijzerplaten voor het bedrijf hadden geproduceerd, de nieuwe eigenaren van Patek Philippe. Onder hun leiding werd de referentie 96 ontwikkeld en gelanceerd, waarmee een nieuw tijdperk begon voor het luxemerk. Met het Bauhaus design was de ref. 96 niet alleen een trendbreuk voor Patek, het was een van de ontwerpen die de aan de bakermat stonden van de moderne polshorloges.
ref. 96 was uitgerust met het kaliber 12-120 van LeCoultre. Een betrouwbaar no-nonsense kaliber met een typische layout, dit kaliber is de laatste 90 jaar verder doorontwikkeld en ligt aan de basis van oa cal. 215 dat nog steeds wordt gebruikt.
Cal. 12-120
Cal. 215
Na ref. 96, is de meest iconische Calatrava waarschijnlijk de ref. 565.
De 565 was het sportievere broertje van de ref. 96 en werd voor het eerst geïntroduceerd in de jaren '40. Wat de referentie 565 onderscheidt van andere modellen in de Calatrava-lijn, is de zeldzame en unieke waterdichte kast van Francois Borgel. FB is een bekende Zwitserse fabrikant van kasten en waren een van de eerste die waterdichte kasten met een schroefconstructie breed in de markt aanboden. (Check hier voor meer info: https://www.acollectedman.com/blogs/journal/borgel-casemaker)
De 565 is wat mij betreft één van de aller, aller mooiste horloges ooit gemaakt. Kijk nou toch eens:
Nu staat W&W voor de deur, dus please Patek , kom met een een opvolger van de iconische .96
Maak het de 6196 met de volgende specs:
- Max 38mm
- Lichte plaat met small seconde (en een variant met een sector dial)
- Handopwinder (cal. 30-255 PS)
- Opgelegde markers
Alvast bedankt!
Heel cool!
Door @whisky is Hentschel op mijn radar verschenen, ik blijf het echt prachtige horloges vinden (Althans, op het scherm. heb er nog nooit eentje IRL gezien). Ik vind het name de klassik kast erg mooi.
IWC kan het met een perpetual ook.