Wat de heer Stern zegt is volgens mij niet gelogen. Patek heeft heel duidelijk een doelgroep voor ogen en dat zijn niet de mensen in de comments van Fratello denk ik.
De kans is klein dat ik ooit een Patek kan dragen, maar ook ik vind dit ding veel te groot en niet mooi om te zien. Puur een mening, maar is die minder valide omdat ik geen Patek heb? Vind het een beetje een zwakte bod. Zou je als CEO van Patek boven moeten staan vind ik. Laat mensen lekker vinden wat ze vinden en sta voor je ontwerp.
Bah…
Ik geef het horloge overigens het voordeel van de twijfel, totdat ik het een keer in het echt zie. (Maar die mening telt ook niet denk ik.)
Precies, hij laat zich met een dergelijke uitspraak echt enorm kennen! De interviewer pakt ‘m beslist stevig aan maar vermoedelijk heeft de familie Stern ook wat vaker te maken met slijmballen en zijn ze hier dus niet zo goed in….
De man geeft eerlijke en realistische antwoorden.
Helaas komt dat over als arrogant.
Kijk even hier op HF of onderstaande uitspraak conform de realiteit is.
Die Haters sind zu einem Grossteil Leute, die nie eine Patek hatten und nie eine haben werden
Conclusie kan alleen maar zijn dat de beste man gelijk heeft.
Moet ook denken aan alle stront die bijvoorbeeld een Brunmontagne over zich heen kreeg en krijgt.
Allemaal geschreeuw vanaf de zijlijn door nono’s die vermoedelijk niet in staat zijn zelf een fietsband te plakken.
Dié zijn pas arrogant!
Een creatie van een ander de grond in trappen gewoon vanaf een foto…. Knap hoor.
Een waarheid als een koe, maar dat neemt niet weg dat het sommigen tegen de borst stuit, en anderen vinden het juist weer mooi.
Net als bij die uitspraak hierboven, je kunt het niet iedereen naar de zin maken, anders loop je het risico dat je design 13 in een dozijn is. En durven is ook iets waard.
Ik voel me aangesproken en blijf tegelijkertijd het gevoel houden dat ik nog steeds het recht heb op een mening en deze ook mag uiten.
Mijn twee linkerhanden (of moet ik zeggen rechterhanden, want ik ben links ) staan mijn oordeelsvorming over esthetiek niet direct in de weg, lijkt me.
Het komt, bij mij althans, geregeld voor dat een mening gevormd met behulp van een foto niet klopt als het horloge eenmaal om de pols zit.
Dit kan overigens zowel positief als negatief uitpakken.
Mooi wordt lelijk en lelijk wordt IRL plotsklaps mooi.
Het valt op dat slechts een enkeling geen uitspraak wil doen voordat het origineel vastgehouden is.
En jazeker, heb me positief uitgesproken, vanaf render en vanaf foto, dus ook schuldig aan dit fenomeen.
Mijn voorspelling, ongezien, is ook nog eens dat dit horloge commercieel een groot succes wordt.
Maar dat succes komt natuurlijk, aldus kenners die zelf geen Patek hebben en er ook nooit een zullen hebben ‘omdat er Patek op de plaat staat’.
Nou mag iedereen vinden en zeggen wat die wil, zij die van horloges houden en ook de beste man van PP.
Persoonlijk vind ik het niet de beste uitspraak en geef ik de voorkeur aan een wat vriendelijkere reactie.
Zolang discussies netjes blijven vind ik verschillende meningen en reacties ook wel leuk en geen enkel probleem als iemand het horloge niet mooi vindt.
EDIT: sorry @tompj reageerde op de quote en niet perse naar jou
Het past m.i. ook totaal niet bij het merk. Maar misschien, omdat ik zo iemand ben die er nooit een zal kunnen dragen, snap ik de merkbeleving niet helemaal.
Dat het succesvol zal worden, ach wellicht. Of dat aan het merkje ligt, dat zullen we niet zo snel kunnen meten. Al lijkt @JohnvdT iets anders te suggereren.
Als je zelf niet ziet hoe treurig dit soort uitspraken is, dan gaat ook niemand je daarin veranderen.
Die uitspraak is voor mij dan weer veel wansmakelijker dan het horloge zelf (de time only is niet mottig) en het doet afbreuk aan mijn respect voor het merk.
Ik vind dit iedere vorm van klasse ontbreken. De naam en het erfgoed van Patek verdienen beter.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar toch snap ik johnvdT ook wel. Want er wordt veel geroepen over horloges door mensen die nooit een dergelijk horloge hebben gezien of vastgehouden in t echt.
Dat was bij AP ook zo met de Code. En bij sommige, nu heel populaire, andere horloges ook.
Dan heb ik soms ook het gevoel dat de kritiek voortkomt uit een soort onbehagen vanwege de onverkrijgbaarheid van een model oid
Wel… je kan dit ook omdraaien:
Aan de andere kant zijn er best wel modellen die zo mottig zijn dat ze volgens mij (even geheel onterecht iedereen over dezelfde kam scheren) enkel gekocht worden omdat ze populair exclusief zijn, bij het clubje te horen en te laten zien dat je er eentje kán kopen.
En als je dan xxxK€ aan een lelijk populair horloge uitgegeven hebt, dan moet het wel machtig mooi zijn, toch?
De huidige populariteit van een RO en Nautulus heeft niets met de intrinsieke kwaliteiten van die modellen te maken. Niet dat het die horloges aan kwaliteiten ontbreekt, overigens (even mezelf nuanceren, ik begrijp absoluut waarom je als liefhebber een jumbo zou kopen).
175 euro heb ik er nog wel voor over.
Zeker. Je kunt natuurlijk best een bepaald model niet mooi vinden van een plaatje, maar eerst echt in handen hebben is wel nodig voor een definitief oordeel.
Klopt. Is met auto’s ook zo.
Precies wat ik bedoel!