Patina, feature or flaw....

Dit is een verschrikkelijk mooi voorbeeld!

1 like

Is nog te doen omdat het redelijk egaal is, maar voegt het iets toe ten opzichte van een net exemplaar? voor mij niet :thinking:

2 likes

You tell me…

Onderstaand het verschil:

Toch wel HELE andere horloges zo…

6 likes

Dat zeker, maar doe mij de bovenste maar :innocent:

Omega 2937

2 likes

Specifiek in het geval Rolex vind it het wat sneu dat alle fabricagefouten, afbladderende lakken, gaten brandende lichtmassa, gebarsten wijzerplaten en andere massive fails gewoon door handelaren en andere handige jongens gebruikt worden om te claimen dat ze plotseling verzamelwaardig zijn en er dus meer doekoe bij moet.

Dat wordt niet beter van het feit dat een DD me gewoon nooit wat doet, ook al prak je er een lapis lazuli dial in met wakanda-pakket op de bezel. In dat opzicht zie ik die horloges niet als “heel anders”: de impact van een DD is altijd nul. Af en toe doe ik wel eens alsof ik ze niet verschrikkelijk vind omdat ik vrienden heb die me steeds Rolexen in de handen drukken.

Grappig genoeg was de patina dial van dit model nipt leuker dan de strakke dial, maar dat zit 'm meer in het zaaddodende pasta gehalte van de gemiddelde Day Date. Dankzij de patina dial deed het me bijna aan leuke merken denken, zoals AnOrdain of Oris. Dat effect werd dan weer teniet gedaan door de brandgaten rond de lume pips.

2 likes

Los van het merk, maar exact dit dus. Het horloge is in beschadigde of versleten toestand en daar is op zich geen enkel probleem mee. Maar dat maakt het niet meer uniek dan wanneer ik met een paperclip op de wijzerplaat had zitten krassen.

Bij mijn eigen horloges maakt het me niet zo veel uit als ze ooit zouden verslijten zoals sommige voorbeelden in dit topic. Zelf een versleten exemplaar te kopen en in die toestand te laten, zal me niet lukken; en al zeker niet aan een forse meerprijs boven een nieuw.

1 like

Soms kan een klein beetje, subiele patina nog wel aardig staan. Maar er meer voor betalen zal ik zeker nooit doen. Een eigen horloge waar na jaren intensief dragen wat patina op te zien is of een van een bijzonder iemand (bijvoorbeeld je opa) vind ik dan wel weer bepaalde charme hebben.

1 like

Vorige week kwam er hier een op kantoor binnen die ik ook het delen waard vond.
Dit is wel hele mooie egale patina…

8 likes

Sinds deze ochtend van de werkbank.

3 likes

Heel mooi deze :facepunch:

Ik denk dat je bij patina op wijzers en wijzerplaten vooral bij modellen moet zijn die we momenteel als vintage beschouwen. In de toekomst zullen deze onderdelen waarschijnlijk niet meer zulke sporen gaan vertonen, aangezien materialen van tegenwoordig vaak veel beter bestand zijn tegen UV straling en daardoor veel langer als nieuw blijven.

Ik vind patina op wijzerplaten en wijzers uitermate armoedig eruit zien eigenlijk :roll_eyes:

Ben zelf wel fan van patina, maakt een horloge toch meer uniek. Nep patina bij nieuwe horloges loop ik niet warm voor.

3 likes

Wil even zeggen dat ik dit een beauty vind! :heart_eyes: :wink:

1 like

Dank BaytLif!

1 like

Patina is persoonlijk denk ik. Als ik de tijd maar goed kan aflezen. Deze moet ik nog eens naar kijken. Veer heb ik al, nu “alleen nog maar” van die kastschroeven met zo’n halve kop vinden.

3 likes

Dit kan ik zeker wel waarderen, prachtig!

2 likes

Gaan jullie misschien weer de draad oppakken met jullie topics? Vond ze altijd zeer interessant

1 like

We gaan ons best doen! De afgelopen maanden zijn even een kleine ‘rollercoaster’ geweest met ontwikkelingen, daarvoor moesten we even wat tijd vrijmaken. Hopelijk kunnen we HF binnenkort weer ‘opstarten’.

2 likes