Pellaton automaat maar geen IWC?

Al een poosje “passief op zoek” naar deze. Blijkbaar de eerste automaat van Orient. Ze hebben hun “Royal” caliber gecombineerd met een “pellaton” automaat. Pellaton is iets van IWC had ik begrepen. Een nogal gecompliceerde oplossing voor het automatisch opwinden in twee richtingen. (Seiko doet het met een gestanst onderdeeltje)

Nou ja, IWC is niet echt mijn prijsklasse, maar deze kon ik mij wél veroorloven.
Na het verwijderen van het achterdeksel: (leuk al die tekst)

Komt het Orient uurwerk tevoorschijn, mét “pellaton” opwindsysteem.

Werkt prima, met een grote zware rotor :slight_smile: Je “voelt” de rotor draaien als je het horloge vastpakt en beweegt.

Voorkant is ook heel mooi.

Mooi lettertype. Dat er geen Orient op staat klopt, alle andere plaatjes die ik kan vinden hebben geen merknaam op de wijzerplaat. Soms wel “showerproof” :wink:
De wijzerplaat heeft allemaal concentrische lijnen, erg moeilijk te fotograferen, wel een heel mooi effect in het zonlicht.

Vrij dikke kast.

Iemand heeft al eens een Orient wat beter bekeken, vergeleken met een IWC. Leuk leesvoer :slight_smile:
http://vintagewatchforums.com/viewtopic.php?p=26694

Nog meer leesvoer
http://www.philippinewatchclub.org/forum/viewtopic.php?f=16&t=15869

Ik ben in ieder geval heel blij met mijn IWC, ehhh Orient :wink:

4 likes

Leuk! veel plezier ermee (tu)

Heel mooi!
Veel draag plezier ermee.

Wat een mooie vondst !!
Zo een heb ik nog nooit gezien., heel leuk.

't opwindsysteem werkt inderdaad vergelijkbaar met dat van Seiko en Timex, alleen zijn de opwindpallen bij deze uurwerken niet met veertjes, maar zelf verend.

't is een mooi en simpel systeem… Mooie klok eromheen. en dan krijg je dus dit… mooi horloge!

Ik ben er ook heel blij mee :slight_smile: Nu nog de 64 een 100 steens versies vinden. (erg duur)
Deze versie zag ik jaren geleden voor het eerst. Altijd blijven zoeken naar ééntje die betaalbaar was en ook nog in “draagbare staat”.

Opnieuw een leuke aanwinst en… met een fraaie plaat/wijzercombi!

Pracht klok!

Wat een stijlvol horloge Martijn!
Mede door jou laat ik tegenwoordig af en toe mijn ogen ook vallen op Orient… Dank daarvoor :wink:

smaakvol!