A ja, excuses. Maar het was wel duidelijk toch?
Jaja, voor mij wel, want zenith heeft weinig met duiken.
Ik vind tot nu toe z’n research altijd wel sterk. Ben benieuwd of hij hier ook een langer artikel aan gaat spenderen.
Perezcope noemt alleen Blancpain en Rolex, toch? Of? Hij noemt het patent van Dennison uit 1915 voor een dubbele pakking in een schroefkroon ook niet in z’n artikel, en toch bestond dat patent in de UK, net zoals het patent van Ezra Fitch in de VS bestond rond 1881.
Het feit dat Perezcope iets roept betekent niet dat het zonder slag of stoot waar is, want de goede man is ook maar een mens. Eerst eens kijken waar hij nog mee komt.
Boom-shakalaka. Kent iemand een astronaut die een Zenith mee de ruimte in smokkelde, @Nash? Zo nee, dan lijkt me deze vraag beantwoord.
Als je mij vraag, als m’n leven er vanaf hangt, of ik een Aston Martin of een Honda CRF 250 koop om van A naar B te komen weet ik wel dat ik op die Honda over de horizon verdwijn. Of in een Toyota Corolla, als het een auto moet zijn.
Shit die werkt ondanks achterstallig onderhoud komt uit Japan. Zo makkelijk is het. Dat is geen mening, dat is keihard meetbare statistiek. Hier bijvoorbeeld een survey van diverse rapporten, inclusief een onderzoek onder 300.000 auto’s uit 22 modeljaren:
In de top vijf staan vier Japanse merken, met BMW eens op plaats 3.
Ik ook. Ik zal gedegen onderzoek altijd lezen.
Hahahaha… Tja. Ik zie z’n werk graag tegemoet. Zelfs hier hebben we het jaren geleden al over dit merk gehad:
Ik trek zijn plaatje van de “first iteration” erg in twijfel. Alle bronnen die ik ooit heb gelezen vertellen mij dat ze gewoon zo te koop waren in 1953:
Of Zodiac überhaupt in Basel op de beurs stond… Ik weet het niet. Als ze financieel in zwaar weer zaten konden ze ook zomaar beslissen om beurzen over te slaan. Maar goed. We gaan het zien of Perezcope kan overtuigen.
Het zou een mooie bak zijn als later blijkt dat hij gesponsord wordt door een niet nader te noemen stichting in Geneve.
Gelukkig heb ik een Grand Seiko in bestelling staan met een uurwerk wat nog nooit iemand op god’s groene aarde uit heeft gevonden behalve Seiko zelf, iets met kersenbloesems en zo. Een eerlijk horloge, zonder fake heritage.
Volgens mij kun je uit dit hele verhaal in elk geval deze twee conclusies trekken:
- Gezien de tijd van ontwikkeling naar de markt kun je wel stellen dat minimaal drie fabrikanten min of meer gelijktijdig bezig waren met de ontwikkeling van het duikhorloge zoals we dat nu kennen.
- We zouden het hier niet eens over hebben als Wilsdorf niet de moderne horlogemarketing had uitgevonden. Wie er ook de eerst was; Wilsdorf was de eerste die besefte hoe belangrijk het voor een merk was om de eerste, snelste en stoerste te zijn. Daardoor is zijn merk het bekendste en meest gewilde horlogemerk ter wereld geworden en zijn ontwerpen iconisch. Dan kun je een welles-nietesverhaal houden over wie de eerste was met een duikhorloge, maar dat is zoiets als Betamax dat trots tegen Netflix zegt dat zij al veel eerder in de beelddistributie zaten.
En over Seiko wat erbij gehaald wordt, blijkt dat ook al helemaal geen “in house” is sinds de jaren 60. Ook al gezwicht voor de marketing leugen blijkbaar, het lijkt wel Rolex die niet op de Mount Everest was ( excuses van rolex aan Smiths zijn te vinden via google ) en Perezcope zegt ook bewijs te krijgen dat zelf Tenzing geen rolex droeg naar de top…
Gewoon met een Zwitsers uurwerk ;
en die Santos heeft waarschijnlijk ook alleen maar een ballon gezien van binnen blijkt volgend jaar… zo gaat het wel mooi naar de galemiezen …
Maar OT, in februari 1955 heeft Spirotechnique/Blancpain horloge nr 166 geleverd blijkt uit een brief, trek daar een jaar ontwikkeling/test en 6 maanden productietijd/levering vanaf en je zit nog steeds in 1953 .
Nergens wordt aangetoond dat de FF er niet was in 1953, of pas voor het eerst ergens later in de tijdlijn, dus voor mij blijft Blancpain nog steeds staan als nr Uno . Dat ze nog niet zo patent eager waren doet daar weinig aan af.
Al was Panerai natuurlijk nog eerder maar dat was meer rolex kast met Unitas / Cortebert uurwerkjes en wat Italiaanse radioactieve saus. En die foppen de wereld nog steeds met hun te dure valfleurier - helemaal niet afgewerkte - handwindertjes voor 6 - 8K.
Wanneer gaat marketing over in keiharde leugen eigenlijk ?
Nope, dat was Rolex.
Lees maar eens wat Perezscope daarover aan info heeft.
Panerai is eigenlijk een totaal verzinsel.
Ik zou me niet bedrogen voelen.
Er staat Panerai op maar we bedoelen hetzelfde…
Panerai is het eens met je
Ik zou me eerder bedrogen voelen omwille van dat enorme stuk stalen spacer er omheen. Man man man man man. Dat uurwerk is vele malen te klein voor die kast.
Zo zag de voorkant er blijkbaar uit. Staat geen made in Japan op. Hoe heeft Seiko hier gelogen? Het lijkt een soort ETA 2800 of zo te zijn, of een voorganger er van.
Ik vind dit artikel er over, maar zie nog steeds niet wat er gelogen is. Dit was zo’n 30 voordat “in-house” als marketing-kreet verzonnen werd, en er staat niks vreemds op de dial.
Heb je daar meer informatie over? Interessant ding.
Vive la France.
Als horlogemerk, zeker. Maar als technisch bureau wat lume onderzocht blijkbaar niet.
Seiko heeft ook de “Swiss made” lijn gehad die als Jean Lassale werd verkocht.
Allemaal met Seiko uurwerkjes waaraan iets miniems was veranderd. Zelfs een 7a28 variant die verguld werd.
Japans rebranded als Swiss…
EDIT:
quick and dirty van mijn Jean Lassale Thalassa:
Dus geen “alles in house sinds de jaren 60” zoals jij stelde, en jij baseert je altijd op goede bronnen zeg je, waar dat in house dus blijkbaar ergens staat geschreven… ook gij Seiko !!
en ook die zijn nu ingehaald door de tijd blijkbaar.
Zolang wij allemaal maar op de hoogte zijn van wie iets uitgevonden heeft, en die moet ook altijd de credits krijgen, en dat het een ander kan zijn die het groot heeft gemaakt, of heeft gejat, of het patent heeft overgekocht, en dat mag ook benoemd worden.
En in geval van liegen mag het zelfs uitgebreid besproken worden, want schaamteloos tot op de dag van vandaag die foto van Edmund en Tenzing op je site laten staan is om te kotsen natuurlijk.
En als Seiko zelf dan toch eens een keer iets kopieert, van Zodiac bijvoorbeeld, is dat gewoon puur toeval en perongeluk en zien we dat graag door de vingers. Omdat Seiko nu eenmaal een stuk symphatieker is dan Rolex
betaalbaarder?
beter verkrijgbaar?
Ik denk dat Rolex wegens de prijs en slechte verkrijgbaarheid bij velen niet geliefd is.
Ik ben geen fan van hun moderne werk en hun marktmanipulaties, maar ze maken degelijk spul en de marketing is natuurlijk briljant.
Welnu, dat is nochtans een knap staaltje research, nietwaar ?