📸 Perfecte foto's schieten >> wat is jouw camera opstelling? 📸

De YM zou ik toch nog wel eens terug willen kopen…!
:relaxed:

2 likes

Ik durf het niet precies te zeggen @FlyingFox. Ik heb precies zo’n zelfde tentje en één keer geprobeerd hier een mooie foto in te maken. Was geen succes dus niet meer gebruikt. Ik stoorde me vooral aan de zichtbare ledjes in de weerspiegeling van de kast / het glas.

1 like

Ja daar irriteer ik me ook wel een beetje aan, ik doe soms wel 1 led strip uit en dan kan je nog wat schuiven, maar snap inderdaad de frustratie

2 likes

Ik denk dat je veel moet pielen met je witbalans. Die slaat natuurlijk op hol met zo’n achtergrond. Heeft @anon50762135 geen tips? Die heeft toch ook zo’n opklapgevaldingetje?

2 likes

Je spotmeting op 100% focuspunt zetten indien je niet volledig handmatig werkt.
Klein zwart puntje op je scherm is het icoontje dat erbij hoort…
62e8ece62b6b2132046bd03c9ff78395

Welke instelling werk je? Auto? P? Handmatig sluiter en of diafragma?

2 likes


Dit is mijn troll-camera.
Praktica Super TL met een Sun f3.8 85-210mm zoom en macro.

Sinds de Sony DSC-F717 heb ik geen ‘serieuse’ camera meer gehad.

Tegenwoordig gebruik ik een Sony HX400. Die heeft zo zijn beperkingen waar je maar om heen moet fotograferen, maar wat wil je voor €400 ?

3 likes

Wat een gaaf ding! Doet ie het nog? :wink:

Mijn ervaring is dat ik een bloedhekel aan LED licht heb gekregen. Daarmee wordt het nooit wat. Ik heb ook een lichttent maar zonder LED. Ik maak gebruik van natuurlijk licht, of halogeen. LED zorgt voor een lelijke zweem en typische diepe zwarten in de schaduwpartijen. Krijg ik althans nooit goed gecorrigeerd. Je ziet het al aan je foto: alles wordt heel doods doordat je een hele vlakke belichting krijgt.

2 likes

Puik werk David :ok_hand:

2 likes

Deze heb ik zowel met daglicht, als met onderverlichting via een TL bak genomen. Een Curver bakje wat wit transparant is, daarin gekleurde folie en die natgespoten.

8 likes

Ah, de Super TL: ben ik ooit mee begonnen, best goede herinneringen aan.:grinning:

1 like

Ja, dat was als tiener ook mijn eerste echte camera. Ik heb nog een 2e Super TL body en een bos diverse lensen.
Ik heb ook een meerderheid aan jongere jaren '80 Praktica bodies gekregen van diverse mensen. Maar die hebben allemaal mankementen, of zijn gewoon echt stuk.
Maar niet de Super TL’s uit de jaren '70, die gaan gewoon vrolijk verder.

1 like

Kerl…wil je die witte daytona anders niet ruilen tegen mijn Timex Q reissue…:heart_eyes: kwil best de verzendkosten betalen hoor…Trouwens je bent goed druk geweest met die pompoen of niet? da’s me een behoorlijk klusje. Strakke foto’s vooral die Sub in dat gras, gave bokeh.

1 like

Ja kom je nu mee… heel verhaal opgetypted

1 like

Al eens kaarsen gebruikt… voor de foto’s bedoel ik dan? erg verrassend.

2 likes

Je verbaast je er soms over wat er allemaal op de keukentafel mogelijk is :point_right:t5::ok_hand:t5:

5 likes

Verschilt, ene keer auto, andere keer handmatig, ligt er aan wat ik probeer :slight_smile:

Super mooi vastgelegd in zo’n “totaalfoto”! Zo zie je maar dat je met een alledaagse setting mooie foto’s kunt maken :slight_smile:

2 likes

Niet zo hebberig zijn voortaan, scheelt typewerk :stuck_out_tongue:

2 likes

Met die lens wil dat wel :ok_hand:t2:

2 likes