Petit Prince, maar nieuw of tweedehands?

Zou nu denk ik voor een mooie gebruikte gaan. Pakweg 2 jaar geleden heb ik na stevig onderhandelen ongeveer 13% korting kunnen krijgen op de LPP mark XVIII bij S&C.

Als ik dit lees, vraag ik me af of ik, met mijn pols van 16 cm, niet beter kan zoeken naar een Mark XV (38 mm) dan naar een Mark Hoi, Ik heb tot 16.00 u. een cursus. Ik reageer zo snel mogelijk daarna. (40 mm). Met zo’n smalle pols is elke millimeter meegenomen lijkt me. Wat vinden jullie?

Ik vermoed dat een 38 mm voor jou beter is, lekkerder aanvoelt. Ik vind persoonlijk zelfs een 38 mm al eigenlijk te groot. Het hangt wel af van de lugs. Als het horloge incl. lugs breder is dan de polsbreedte (dus niet omvang) dan is het te groot, tenminste dat vind ik.

Dat idee krijg ik dan ook. Heeft iemand een suggestie voor een blauw Mark XV?

Met zo’n kleine kast lijkt mijn pols straks nog dik, haha.

In de minder explosieve betekenis van het woord. :innocent:

1 like

Iemand op dit forum schrijft over de Mark X X: “I would like the fact it’s called the PP edition tho given the history of that tie in, which altho is pure marketing is nonetheless something I could enjoy. But im sure dial options will be plentiful over the next year.” Is iemand iets bekend over nieuwe wijzerplaatopties voor de Mark X X?

Inmiddels heb ik de Mark XX gepast. Wat vinden jullie, te groot of kan het wel? Ik vind het zelf net kunnen.

4 likes

En dat is het belangrijkste! Overigens denk ik wel dat je moet vinden dat het goed past. Als je nu denkt dat het net kan dan heb je kans dat je na een tijdje er toch anders tegenaan kijkt.

1 like

Oké, bedankt. Ik had het niet erger gevonden als hij een paar mm kleiner was. Overigens sprak ik gister een horlogehandelaar die me deed twijfelen aan de Mark XX. Hij zei - even in mijn eigen woorden - dat de Zwitserse overheid horlogemakers had verplicht om in-house-uurwerken te maken end dat de Richemont Group toen een beetje in allerijl een soort generiek in-house-uurwerk heeft gemaakt dat ze gebruiken voor onder meer IWC en Baume en Mercier. Volgens hem is het het Sellita-uurwerk in eerdere modellen beter dan dit uurwerk. Hebben jullie daar een mening over?

De ETA/Sellita uurwerken hebben zich gedurende decennia bewezen als zijnde kwalitatief goede uurwerken. Dat moeten de inhouse uurwerken nog bewijzen aangezien die nog niet zo lang op de markt zijn. Voordeel is wel dat de inhouse uurwerken een langere gangreserve hebben. Maar nadeel is weer dat ze blijkbaar ook nog kinderziektes hebben zoals bv een verspringende minutenwijzer bij het verzetten van de tijd. Spreek overigens niet uit ervaring maar dit is wat ik op het www erover ben tegengekomen. Een reden waarom ik voor de Mark XVIII heb gekozen.

3 likes

Of het verplicht is om in-house uurwerken te maken weet ik niet. Wel is het zo dat ETA alleen nog aan de (eigen) Swatch group levert en dat om die reden de niet ‘leden’ een ander uurwerk voor hun horloges moesten gaan zoeken dan wel zelf gaan maken.

1 like

Als je nu zelf nog niet overtuigd bent nadat je het gedragen hebt dan is het te groot. De mening van anderen is onbelangrijk, het gaat erom wat jij ervan vindt en of hij lekker aan de pols voelt. Als je het koopt terwijl je nog twijfels hebt kan je er later nog weleens spijt van krijgen. Persoonlijk vind ik het te groot voor jou maar dat is mijn (onbelangrijke) mening.

Tja, Nicolas Hayek was het blijkbaar beu dat de concurrentie de gangwerken van zijn Swatch groep in horloges lepelden, de rotor versierden met het logo van het betreffende merk, er een marketing verhaal aan koppelden en dan prijs maal zoveel.

Tja, dat ze zelf maar eens aan de slag gaan en hun gebakken lucht eens gaan waarmaken.

Hij vond dat zijn beslissing het horlogelandschap er interessanter zou op maken. Blijkbaar duurder ook …

Dat Selitta een ETA alternatief kon blijven aanbieden zal wel een toegift geweest zijn, vermoed ik.

1 like

Ok, ik was mis.
Sellita heeft dus gedurende vele jaren voor ETA gangwerken geassembleerd, ervaring en kennis opgedaan, de toeleveranciers leren kennen en dan, eenmaal het patent verlopen is, maken ze zelf die gangwerken voor eigen rekening. Bovendien leveren ze aan klanten die ETA niet meer wil leveren.

Komt wel heel goed uit voor Sellita…

Net, maar iets kleiner zou zeker niet verkeerd zijn. Er is ook een 36mm IWC Pilot he, die toevallig ook al eens om gehad?

1 like

Oké, nee, maar is dat geen damesmodel? En kun je me het ‘Mark-nummer’ noemen?

https://www.schaapcitroen.nl/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fschapi-products.s3.eu-central-1.amazonaws.com%2F3415546%2Fconversions%2F8100247914---IWC-gatsby.jpg%3Fv%3D1663080925&w=1200&q=80

1 like

Maar dat zou dan kunnen betekenen dat ik met zo’n vintage horloge duurder uit ben dan met een Mark XX?

Dank je wel. Maar welke Mark is dit? Vind die XX mooier dan deze. Hij ziet er voor mij niet helemaal uit als een PP maar ik kan me natuurlijk vergissen. De Mark XX is ook geen PP toch?