Ik wil de band van mijn nieuwe aanwinst inkorten maar ik krijg met geen mogelijkheid één stalen pin los.
Het zit vast middels frictie en lijkt sterk op dit. Geen pijlen aan de binnenkant van de band.
Helaas hebben de volgende tools allemaal niets uitgehaald. Er is geen beweging in die pin te krijgen.
Een bezoekje aan de juwelier is uiteraard een oplossing maar hebben jullie nog tips zodat ik zelf nog een poging kan wagen?
Op zich geen gek idee wat kruipolie maar het moet gaan hoor. Deze kan beide kanten op en dat hamertje met de juiste pin is wat het moet doen.
Dat blauwe “persje” krult helemaal op maar dit moet je tikken. Goed op de pin met je dreveltje en wat goede tikken moeten beweging geven. Je moet wel durven
Helaas, zelfs met een druppeltje olie (WD-40) is er geen beweging in te krijgen.
Ik heb redelijk wat “geweld” gebruikt en er zijn zelfs een aantal drevels gebogen/gebroken.
De andere pinnen gingen er vrij gemakkelijk uit. Wat gek dat deze zo lastig is.
Ik heb dito ooit ook eenmaal meegemaakt met een stalen band van een TW Steel CEO. Met extreem grof geweld en gebroken pennen tot gevolg is dat uiteindelijk gelukt. Ik heb toen door @ariekabaalstra iets dunnere pinnen laten draaien.
Ik ben wel benieuwd over welk merk we het hebben in jouw geval.
He Peter, zou je een foto willen plaatsen van je band? Kan natuurlijk ook best zijn dat de schakels die er wel uit kunnen (met pijltjes) er al eerder uit zijn gehaald en dat je nu schakels overhebt die er niet uit kunnen. Heb dat ook eerder meegemaakt met een horlogeband.
Heb een schakel die weg kon gewoon doorgeslepen met dremel. En verder wat stevige aanpak. (Russische methode). Als je de blijvende schakels maar niet beschadigd.
Om verwarring te voorkomen heb ik iets duidelijker aangegeven wat de bedoeling is:
De pinnen bij de rode pijlen moeten eruit zodat ik de schakels bij de blauwe pijlen kan verwijderen.
De schakels bij de groene pijlen verwijder ik liever niet omdat de sluiting dan scheef komt te zitten.
De pin bij de linker rode pijl gaat er in één keer uit maar bij de rechter pijl is er geen beweging in te krijgen.
Volgens mij moet deze er gewoon uit kunnen. Dat ging prima bij mijn vorige band, die overigens exact hetzelfde was.
Die vlam is heet en toch heel goed lokaal te houden. Niet te lang verhitten, je wilt dat de schakel uitzet maar dat de pin nog niet te veel hitte krijgt. (Die zet dan niet alleen óók uit, maar kan ook al buigzamer worden wat ook niet helpt). Ook verkleuring is een risico, aangrenzende schakels kun je eventueel met een paar laagjes aluminiumfolie afschermen. En natuurlijk: pas op je vingers! Het beste is dan de schakel al in te klemmen, zodat je meteen na het verhitten al kunt gaan tikken. Echt een pielig klusje dit.
Is het mogelijk om met een Dremelzaagje overlangs een snede te maken en dan met een beiteltje de snede wat verwijden? Kost wel een schakeldeel natuurlijk.