Ik heb het plan opgevat om een horloge uit mijn geboortejaar (1970) aan te schaffen, iets wat ik nog niet heb. Kandidaat zou een Rolex Datejust 1601 plexi (liefst met zilveren plaat) zijn op staal.
Vraag voor de kenners: wat vinden jullie van dit type en weten jullie er één die beschikbaar is op de minder voor de hand liggende plekken? (Chrono en de grotere vintage aanbieders heb ik natuurlijk zelf al gescand)
Daarnaast: ervaringen met hoe de 36mm gaat bevallen? Ik heb aan de maximale kant een 43mm Zenith El Primero en aan de minimale kant een 38mm Nomos.
Classic Watches in Prüm, Duitsland heeft een behoorlijke keuze waaronder eentje uit 1970 maar geen 1601. Wellicht kun je hun ook een specifieke zoekopdracht meegeven…?
36 mm is zelfs redelijk ruim voor een vintage. Het nadeel van de 1601 vind ik dat de bandaanzet relatief breed is (20 mm) waardoor het horloge weer wat ielig oogt.
Ik heb er zelf een overwogen een paar maanden terug; helaas nu andere financiele prio’s, maar als ik ooit een Rolex koop zal het waarschijnlijk ook een vintage Datejust zijn. Prijzen zijn “all over the place”, reken op 2200/2400 voor een net exemplaar met een nog goede (niet uitgewoonde) stalen band.
Mis ook nog een DJ in de collectie en ik worstel ook met de vraag of 36 niet te klein is voor mij, draag nu het liefst 42+
Waar je bij de DJ in ieder geval op moet letten zijn de lugs, zijn de randen mooi scherp, deze zijn bij veel vintage modellen bijgepolijst en zijn dan vaak niet scherp meer.
Is die op de foto een 1603? Dan ‘hoort’ daar een stalen engine turned bezel op. Ref. 1601 heeft een fluted gouden bezel… Is in de praktijk natuurlijk uitwisselbaar.