Plastic fantastic

Update Plastic Fantastic


Opgepord door Jaac en Domega kom ik hier nog eens terug met mijn vrolijke Plastic Fantastic-verzameling. Ik heb de schatjes vanmorgen gefotografeerd en eens geteld, het zijn er nu zo’n 40 en ik draag ze graag en veel. Dus ze moeten het ook doen. Dat is gelijk het probleem want ze komen over ’t algemeen uit eind jaren 60 en begin jaren 70 dus zijn ze een halve eeuw oud en meestal veel gedragen. Het is lastig iemand te vinden die deze horloges snapt. De horlogemaker voelt zich er te goed voor of hij is niet in staat ze repareren, daar spreekt hij zich niet over uit. Hij begint er in ieder geval niet aan. Gelukkig heb ik een regeling kunnen treffen met de onvolprezen Scudo, die af en toe een horloge voor me repareert.

Nog steeds val ik op deze vrolijk gekleurde stukjes plastic. Op het design en de kleurigheid. Wat er binnenin zit interesseert me niet zo als ze maar doen wat ze moeten doen en dat is lopen en er leuk uitzien. Op enkele horloges na zijn ze allemaal mechanisch, dat past in dat tijdsgewricht. Het is leuk om te zien hoe de ontwerpers in die tijd aan het experimenteren waren met kunststoffen die nog niet eerder gebruikt waren voor een horlogekast. Acryl, plastic, perspex, luciet en bakeliet zijn een paar materialen die genoemd worden. Niet zoveel later maakte Swatch zijn unique selling point van het gebruik van kunststoffen voor horloges. Met kasten van van plastic, veelkleurige wijzerplaten en horlogebanden die meer rubberachtig aanvoelen.

Wat je ziet is dat de ontwerpers in die jaren enorm aan het experimenteren waren met vorm en kleur. Je vindt kasten die rond zijn, ovaal, vierkant, rechthoekig of zelfs zeshoekig. De kleuren zijn bruin, (gebroken) wit en oranje, maar soms ook geel, blauw of turkoois. Soms is een kast tweekleurig. Het mooist is als het originele plastic bandje er nog aanzit, maar omdat dat kwetsbaar is, is dat niet altijd het geval.






En dan zijn er de al of niet gemarmerde massieve armbandhorloges die openklappen met een drukknop aan de ene kant en aan de andere een scharniertje. Daarvan heb ik er 6. Een slanke donkerbruine en een effen gebroken witte. Drie gemarmerde exemplaren zijn oranjebruin, groen en okergeel. De laatste is het zwaarste, het meest massief.



En tot slot de platte, oranje-wit gestreepte, stijve armband die je moet loshaken aan één kant van de kast. De band bestaat uit 5 aan elkaar geschroefde dunne bandjes, oranje en wit afgewisseld. Daar zitten wat kleine tand-des-tijdsbarstjes in maar ja… Deze vind ik het mooist, maar de foto wil helaas niet uploaden.

Opvallend veel fabrikanten/merken waagden zich kortere of langere tijd aan het plastic.
In mijn verzameling ligt Lucerne ver aan kop met 12 plastic horloges. Daarna komen Anker en United Watch Works met 3 stuks en Ancre, Ancré, Anker en MIG met twee stuks. Van de overige merken op dit lijstje 1 exemplaar.

Agon
Ancre II
Ancré II
Anker III
Lucerne IIIII IIIII II
Buler
Cimier
de Lubin
Chateau
Dynasty
Jowissa
Karex
Lausanne
Majestime
Meister-Anker
MIG II
Pop Swatch
Swatch
Timex
United Watch Works (UWW) III

Dan is er nog één merk waar ik geen chocola van kan maken, ‘oRo’ staat op de wijzerplaat met als logo een R met een fors kroon erboven. Nergens iets over te vinden. En er is nog een merkloze, de grote groen-turkooise, waarvan ik in eerste instantie dacht dat het een grote Swatch was maar niet dus.


Wie nieuwsgierig is kan kijken op Watchismo, hier staan mijn heilige gralen in de categorie van early plastic horloges. Stuk voor stuk graalwaardig maar niet meer te vinden en/of onbetaalbaar want van museale designkwaliteit. Timeshttps://watchismo.blogspot.com/2007/01/vintage-plastic-explosives.html nog een paar bijzonder fraaie juweeltjes vinden van het vroege plasticdesign uit de jaren ’60/’70. Beeldschoon.

Uitdaging: wie geniet nog er meer van deze maffe, vrolijke horloges?
Wie heeft ze of verzamelt ze?

Marjolijn

65 likes

Leuk dat je mijn kannetjes zo waardeert. Grappig ook dat je daar de associatie met Jaap Ravelli mee hebt. Ik heb het even opgezocht en vond deze Op de veilingsite van Botterweg:

Ravelli-1958

https://www.botterweg.com/Ravelli_Jaap/tabid/234/lotid/80/Lot-80.aspx?language=en-US&returnurl=%2FDatabase%2Ftabid%2F206%2Flanguage%2Fen-US%2FDefault.aspx%3Ftag%3DRavelli_Jaap%26page%3D1#80

Niets is echter minder waar. Mijn Pinguin kannetjes komen van… Ikea! Die hebben ook niet de minste ontwerpers, maar wat ze maken is natuurlijk wel massaproductie. Maar mooi zijn ze.
Is dat koppie wat jij als avatar hebt misschien óók van Ravelli? image

O.M.G.!! Marjolein, wat een waanzinnig mooie collectie! Dat vind ik nou het ultieme verzamelen. Uitgaande van twee principes, één: ‘als er meer dan twee van zijn kun je ze sparen’ en twee: het moet ook voor anderen aantrekkelijk zijn om naar te kijken en van te genieten. Met daarbij de keuze voor een onderwerp waar bijna niemand aan denkt om daar een collectie van op te bouwen. Wat ik hier zie is leuk, spannend, aantrekkelijk, uniek, grappig en vrolijk. En dan ook nog bruikbaar voor alledag en tegelijk van een museale uitstraling.

Ik heb me overigens nooit gerealiseerd dat zoveel van dit type horloges een mechanisch hartje hebben. Het meeste plastic horlogespul wat ik tegenkom in doosjes en bakjes op rommelmarkten en beurzen is quartz narigheid. Mijn complimenten voor je goed afgeregelde speurneus om uit het aanbod deze prachtige en ook historisch interessante exemplaren er tussen uit te pikken.
Dank dus voor deze bijdrage en de mooie foto’s. You made my day!
Lex

9 likes

Wat een leuke insteek voor een horloge verzameling. Zelf heb ik niets van kunststof maar er zwerft ergens een Swatch in het huis maar die is niet van mij.

Kleine aanvulling; je noemt acryl en Perspex als materialen maar dat is hetzelfde. Acrylaat is de productsoort en Perspex is een merknaam, net als Plexiglas overigens.

3 likes

Leuk om te zien dat jij ook zo enthousiast wordt van mijn kleurige verzameling. Dank voor de mooie woorden.

En mijn avatar-kopje is van mij.
Ik boetseer wel eens wat.

Ravelli’s keramiek is vaak zwart-wit, hij maakt heel grafisch werk.
Ook leuk om te verzamelen maar ik moet ergens een grens trekken.
Dat is al lastig genoeg.

3 likes

Heerlijke collectie :+1: Zelf ben ik niet zo van plastic, maar ik houd wel van kleur.
Prachtig om zo’n verzameling bij elkaar te zien. Misschien moet ik toch ook maar eens op zoek naar een vintage stukje plastic voor om de pols. :sunglasses:

4 likes

Ik wist dat ik daar reacties op zou krijgen, en daarom had ik het voorzichtig geformuleerd. Ik zoek mijn oude horloges op al deze materialen, ze worden dan ook roekeloos door elkaar gebruikt. Volgens mij weet bijna niemand van de hoed en de rand op kunststofgebied, misschien alleen mensen met scheikundige achtergrond of interesse. Voor mensen die dat niet hebben en vooral belangstelling hebben voor het design zegt de verzamelnaam ‘early plastics’ genoeg. Daarmee kun je alle kanten op.

2 likes

Oh, dat snap ik heel goed. Als ik niet kort in de kunststof werkzaam was geweest had ik het ook niet geweten :wink:

2 likes

image
Vertel mij wat! Horloges, Pinguins, Vulpennen, Bonsai boompjes, Model autotjes en -treintjes…
Grens trekken… oh ja joh?

3 likes

Niet zo kleurrijk als die van jou, maar wel (deels) plastic!

4 likes

Ik las plastic fantastic en voelde mij als Climholland aangesproken. :rofl::rofl::rofl:

Gaaf! Oprecht een bijzondere verzameling.

6 likes

Sooheeee, dat is al een hele verzameling.
Een paar ken ik er wel van, naar ik had geen idee dat je er al zoveel hebt
Erg veel van deze horloges hebben penanker uurwerkjes.
Een aantal ervan zijn Ruhla’s. Zoals de Karex, United Watch Works en hier en daar een Anker.

Leuke verzameling. Ik zal aan je denken als ik ooit zoiets tegenkom. Op een rommelmarkt of zo.

1 like

Ik vind ze top!
image

2 likes

Wow happy kleurtjes!En die okergele is erg mooi :ok_hand:t3:!

1 like

Haha, flashback :yum: in de korte tijd dat ik actief was in een ‘bakelietgenootschap’ verzon ik (zover ik weet natuurlijk) ooit de naam neo-bakeliet voor de vele ten onrechte als bakeliet bestempelde vintage materialen. Mijn insteek van verzamelen was vooral kleine objectjes, helaas nooit een horloge gevonden - wel vulpennen :sunglasses:.
Mijn horloge tic was er toen al, ontstoken door de slimme marketing van Swatch. Dus plastic JAZEKER! En af en toe laait het weer even op…
Vooral bij het zien van zo’n fraaie collectie als deze, wordt je toch helemaal vrolijk van :hugs::hugs::hugs:

2 likes

Erg gaaf om te zien die hele plastic fantastic verzamelwoede! Lekker jaren 70 ook. Ik heb zelf geen plastic in de verzameling, maar als ik jouw collectie zo zie moet ik er misschien ook maar eens een aan de verzameling toevoegen, erg mooi en heerlijk ongewoon!!

1 like

Ja, goed hè? Nee, je hebt nog niet alle horloges onderhanden gehad, dat was gelukkig niet nodig. Maar waarschijnlijk doe ik nog wel een keer een beroep op je.

1 like

Een bijzondere en fraaie verzameling. En tof dat je ze nog allemaal draagt. Heb zelf ook wel een paar plastic en kunststof horloges in de verzameling.

Timex Funtimer

Tissot Research Idea 2001

Tissot Sideral

11 likes

:grinning: Timex, altijd leuk en onverwacht. Maar die Tissot Sideral (ik las per abuis ‘sidderaal’) met het rode bandje is ook echt mooi. Tja, kleurtje hè.

De Sideral is de onderste. Die met het rode bandje is de Research Idea waarvan het uurwerk bovendien slechts 3 onderdelen van metaal heeft en de rest van kunststof/plastic.

1 like

Leuke collectie! Je kan elke dag wel een andere horloge dragen, geeft dat geen keuzestress?

1 like