Gisteren toch gekozen voor een knus op de bank met de vrouw. Mijn glasvezel pen was op. Vandaag komt een nieuwe dus kan ik eerst de roestige delen goed schoonmaken voordat ze gereinigd gaan worden.
Vanavond het saaie, maar zeer belangrijke, gedeelte van het schoonmaken.
Ik reinig met een ultrasoon met mr.bright. Hier ligt alles te drogen voordat ik alles nog door de zippovloeistof haal met een penseel.
ik blijf het proberen en de balansspiraal krijg ik wel van de kloof af maar er weer aan lukt me echt niet.
Hoe krijg je dat staafje in godsnaam weer in het gaatje om het daarna vast te schroeven???
Tips zijn meer dan welkom!
Nog wat geprutst met het kompas en het, bij de sleutelaars aan oude Sovjets bekende, opvulplaatje weggehaald. Nu nog de beaterror en dan kan ik denk een aardig acceptabel uurwerk hebben voor een oude ZiM 2602.
Laat hem zo maar even lekker inlopen.
Strakke lijnen, hoge amplitude en nog geen 25 seconden maximale afwijking tussen de uiterste waarden. Beaterror gaat met Max 1.5 geen groot probleem opleveren met deze amplitude gok ik.
Was weer een lekker avondje sleutelen.
Grappig hoe je er vanuit gaat dat dat extra plaatje onder de balans ook weer terug moet. Gok dat dat net iets te veel “lucht” gaf waardoor er met de brequet spiraal wat storing kon komen. Maar dat weten de experts waarschijnlijk beter te duiden.
Nou vandaag alles onder de wijzerplaat monteren. De opwindas en gelijk de kroon omgewisseld. Was net iets te versleten waardoor hij van uurverzet terug naar opwinden bleef hangen. Voor de schoonmaak viel de as er gewoon uit.
Even prutsen met het glaasje en hup op de computer voor de finishing touch. En op 42 graden dankzij @Scudo.
Dat zag er natuurlijk niet top uit! En opeens bedacht ik me dat de onderdelen van het uurverzet wat gemagnetiseerd waren dus even over de demagnetiseer heen en nu is het een prima resultaat voor zo’n oudje.