Poll: Quartz uurwerk vs Mechanisch uurwerk. Let the battle begin!

RIGHT ON!! :grin::+1:

( groeten terug )

1 like

Hey @drex hoe zou je mijn nieuwe horloge bestempelen? Gekregen van mijn zoon. We gaan nu samen Fortnite spelen. Je krijgt de groetjes! :v::metal:

2 likes

Dank je, @drex

Heb de typefout hersteld. Ik moet idd. weer eens bij Pearle ofzo binnen gaan en 'n nieuwe leesbril laten aanmeten en aansluitend kopen.

N.B. : bovendien krijg ik andere medicijnen tegen de nu sterker wordende uitingen van mijn Alzheimer.
Tja, de ouderdom komt tĂłch met gebreken, vandaar dat ik met mijn vrouw, kleinkinderen en de hele
familie nog zo sterk mogelijk uit mijn leven wil halen wat er nog in zit.
N.B. 2 : ook mijn andere beproeving, de leukemie, begint me zo langzamerhand tĂłch wel de baas te
worden, maar ik vecht ertegen door.

In ieder geval: laten we ook op het horlogeforum álles nog er uit halen wat er nog in zit —> aan allen, maar
met name jij@drex + Cee Lo Green, maar ook aan ĂĄllen op dit horloge-forum : 'n heel fijn & gezond 2019 !!!

3 likes

Sterkte! :+1:

De jaartjes beginnen bij mij ook wel een beetje te tellen.
Maar ik ben nog redelijk :crazy_face: okay, ben ik blij mee hoor.

1 like

Ik gebruik nog een fotoestel en lens uit 1934, jawel 85 jaar oud! En veel fotos zijn scherper en beter dan wat onbewerkt uit sommige digitale toestellen komt. Oude technologie is niet altijd slechter, enkel wat trager :sunglasses:

1 like

Dank je, @drex, we blijven - samen met iedereen - wél lachen hoor, okee !! Nu kan het nog, gelukkig wel.
:yum: :grinning:

N.B. : geniet van de dagen, zo lang je die nog hebt, is genieten - op welke wijze dan ook - altijd nog mogelijk. Voor iedereen kan dit verschillend zijn qua invulling en/of beleving, dĂĄt blijft tĂłch wel een persoonlijk iets.

1 like

@Blen

Dat klopt helemaal, @Blen, zeker de Leica- en Polaroid-lenzen zijn vrij precies en scherp, heeft iemand op de zaak me wel eens verteld, in wat vroegere tijden. :sunglasses:

1 like

@A.Crooner Het is dan ook een Leica :wink:

2 likes

@Blen

Mooi zo, " Bull’s Eye " dus, Blen ! :grinning: :yum:

P.S. : heb je antwoord direct ‘geleicaat’

N.B. : let op de spelling van bovenstaand woord ‘geliket’

1 like

Yes, @drex, that’s funny as funny can be, my good watch friend. :balloon: :blush: :running_man:

Or, as South Africans say, " Baaie goed plezier maak "

1 like

Bewegen van het horloge en opwinden aan de kroon zijn een externe bron van energie. In casu levert de gebruiker van het horloge die energie door het verrichten van arbeid. Da’s weliswaar mechanisch of technisch anders dan een batterij, waarbij de chemische reactie in de cel de energie levert, maar filosofisch gezien niet.

En da’s maar goed ook, omdat iemand die perpetuum mobile uitvindt de eerste twee wetten van de thermodynamica aan het omzeilen is. Dat zou mij zorgen baren, al zou het wel nieuwswaardig zijn.

Da’s een magere. :slight_smile:

2 likes

Traplozer dan dat krijg je ze niet. 175 ballen op Amazon. Helaas wat groot.

2 likes

Werk jij in het koningshuis of zo?

Nee. Ik ben lui. “in casu” is korter dan “in dit geval”.

2 likes

hahaha, dat kan natuurlijk ook de oorzaak zijn maar volgens mij zitten we hier gewoon op een horlogeforum met Nederlandse knakkers, lul dus maar Nederlands gewoon met ons

@Fate_A_T_C

Bedoel je, dat de krachtbron " Voedsel + Spierkracht-coördinatie en
—inspanning = Opgeslagen hoeveelheid energie in de opwind-veer "’

Deze stelling zou dan, vermoed ik, een voor 100% -correct antwoord zijn.

Loopt mooi, maar geen mooi horloge.

1 like

@Bradley 2007

Smaak kan verschillen, maar gelukkig heb ik beide soorten horloges in mijn verzameling.

Het is een kleine verzameling, maar ik ben er trots op. Ieder horloge, zoals hier besproken
– uit de Quartz-- of Automatic-collecties – heeft zijn charme en uitstraling en daarmee de
aantrekkingskracht op de uurwerkliefhebber in het algemeen.

Iedere techniek heeft zijn voor-- en nadelen, die eigen zijn aan het fabricage-proces van de
afzonderlijke naam-makende vervaardiging en zijn innovaties, indien het wereldberoemd-
heid en de daarmee gepaard gaande ‘wereld der marketing’ betreft, die het horlogemerk
op zichzelf een ontstellende ‘boost’ kan geven, bv. in 't geval van Rolex en ook IWC, om zo
eens twee voorbeelden te noemen van roemvergaring via met name hun marketingswijze.

Saillant detail: de oprichter die aan de wieg van het merk Rolex stond, had een horlogemerk
’fĂŒr die Massen’ voor ogen, diens clientĂšle zou gaan bestaan uit de gewone mensen zoals
’Sie und wir’. Mensen die een horloge nodig hadden om op tijd op hun werk te kunnen zijn,
waarvoor ze niet hoefden te gaan sparen, maar een horlogemerk, dat sowieso binnen hun
bereik lag.

P.S. : Waarom twéé N.B.‘s hierna volgend ? Omdat Hans Wilsdorf ‘tegen wil en dank in’ i.p.v.
‘groot te zijn geworden onder de kleine mensen’, ná zijn dood de eer kreeg
’toegewerkt/toebewerkt’ van ‘groot te zijn geworden onder de groten der aarde.’

N.B. 1 : het is triest, dat Hans Wilsdorfs bedrijf - nĂĄ zijn dood - werd verdergeleid tot een
firma van de duurste klasse horloges, i.p.v. zijn wil ( 'Wil’sdorf) te hebben willen eren ná zijn
verscheiden

N.B. 2 : het is vrolijk en mooi, dat Hans Wilsdorfs bedrijf - na zijn eigen ‘houdbaarheids-
datum’ zogezegd, is verdergeleid tot de miljarden-firma, die 't nu uiteindelijk tóch geworden
is, vanwege de ‘zekerheid van bestaan’ daardoor, van de werkgelegenheid binnen Rolex

Ik dacht, die man heeft een Breitling en een Seamaster, die geeft niet zoveel om esthetiek. :stuck_out_tongue: Even serieus, het ging hier toch om de uurwerk-technologie, nietwaar?

Mijn punt met die Bulova is dat je met een quartz kunt kiezen voor elke willekeurige frequentie van beweging, waarbij de enige bedenking kan zijn de hoeveelheid energie die dat kost, ofwel hoeveel batterijen je er door jaagt. Tenzij je zonne-energie gebruikt, uiteraard.

Trouwens, met jouw redenering zou een Grönefeld One Herz ook een knakending zijn.

2 likes

Vind ik ook een knaken ding.

1 like