Poll: Wie wil een horloge uit zijn geboortejaar

Alvast gefeliciteerd, en sterkte met wachten tot hij binnenkomt. :+1:

1 like

Ik heb er zelfs 2 uit mijn geboortejaar, bij toeval trouwens. In de loop van de tijd deze 2 gehavende Certina’s eens (afzonderlijk) aangeschaft als oefenmateriaal. De rechter is een beetje opgepoetst en het uurwerk was een van de eerste die ik zelfstandig een service heb gegeven. Toen ik later eens de serienummers checkte, bleken ze beide uit 1962 te komen.

5 likes

Dit.
Stel je vind na een maand (of langer) zoeken 4 exemplaren waar je uit wilt kiezen. Dan is het toeval als het beste exemplaar cq de beste deal uit je geboortejaar komt. Liever een betere die uit een ander jaar komt.

1 like

Maar als de kwaliteit identiek is, zou je dan een paar tientjes extra neer willen leggen voor degene uit je eigen bouwjaar?

1 like

Oh jawel. Maar een paar tientjes is natuurlijk helemaal niets in het gebruikelijke eisenpakket in uitvoering, uiterlijke staat, locatie, ‘vertrouwdheid’ van de verkoper, prijs/kwaliteit verhouding.

En stel je wilt een vintage Oyster Perpetual date kopen om af en toe te dragen. Ik zou dan liever een quickset date hebben dan een uit mijn geboortejaar zonder quickset date.
Als je hem juist vaak wilt dragen zou ik geen handopwinder willen door de combinatie met de geschroefde kroon. (Al schijnt de duurzaamheid er van niet verkeerd te zijn).

Er zijn voor mij veel factoren die veel belangerijker zijn dan geboortejaar.

1 like

Een Rolex GMT-Master 1675 uit 1976

+1

Geboortejaar? 1951 (Waren er toen al Certina’s?)

Antwoord E) Het zou een leuke bijkomstigheid zijn, maar het is geen doel op zich.

Het geboortejaar: Ik zou wel willen, maar hoe vind je zoiets?
En dan bedoel ik niet wanneer een horloge gekocht is maar geproduceerd!

Bij Seiko wel te doen, omdat je op serienummer vrij nauwkeurig zowel het jaar als de maand van fabricage kan achterhalen.

Andere merken weet ik niet.

Ja hoor.

1 like

Ja helder maar dan moet je dat horloge wel hebben om de leeftijd te kunnen bepalen.
Ik bedoelde echter andersom

Op Ebay zie je het serienummer er vaak wel op staan.

Er is dus géén mogelijkheid om horloges die gebouwd zijn in 1953(zie mijn nick) per merk in een lijst oid op te zoeken?

Dat is lastig, maar dat geldt volgens mij voor elk merk. Of het moet een type/model zijn dat nu net alleen dat jaar is uitgebracht. Anders moet je echt aan de hand van een serienummer het juiste jaar erbij zien te vinden. Maar niet ieder merk heeft dat netjes bijgehouden. Dat zal je dus eerst moeten vaststellen.

Mocht je een Certina uit je geboortejaar zoeken, dan is er nog een handigheidje.Moet je nog wel even het serienummer checken.

Ik zou het niet weten. Misschien aan de hand van brochures van dat betreffende jaar.

1 like

Nou ja, wel close:

BAM!

https://www.timeline.watch/?year_filter=1953

In ieder geval heel hartelijk dank voor het meedenken!!!:smile::wink:

Wauw das klasse!!!
Meteen de link vastleggen!!
Dank je wel!!!

Ik heb er wel een uit mijn geboortejaar, maar dat interesseert me feitelijk geen bal.