Pontiac Gulfstream 1967

Beste Forumleden.

Een jaar of 20 geleden heb ik een gouden horloge geërfd. Hij was en is mij dierbaar maar omdat ik nooit een horloge-drager was lag hij altijd in een kast. Een jaar geleden werd ik 50 en toen ik het horloge weer opgezocht kwam ik erachter dat hij uit mijn geboortejaar stamt.

Ik heb mij sinds die tijd erg verdiept in het merk en heb het horloge een jaar geleden al laten repareren door een horlogemaker. Echter kon hij er niks mee. Hij wist mij te vertellen dat er niet meer het originele uurwerk in zit en dat het uurwerk niet goed past in de kast. Dat verklaarde voor mij de gedeukte wijzerplaat en kast. (Ik herinner mij nu weer dat ik als kind met mijn opa een keer naar een juwelier ben geweest om een gerepareerd horloge op te halen, dat zal dit horloge geweest zijn)

Uiteindelijk heb ik teleurgesteld het horloge weer in de kast gelegd. Nu een jaar later wil ik het nog steeds graag laten restaureren en gaan dragen maar ik weet niet waar ik moet zijn.

Het afgelopen jaar al naar diverse horlogemakers een mail gestuurd maar ik krijg zelden een antwoord, ik merk dat die mensen Pontiac niet interessant genoeg vinden voor reparatie.

Omdat oude horloges mij steeds meer interesseren heb ik verwogen een ander horloge te kopen, maar eigenlijk wil ik gewoon dit horloge weer netjes hebben en dragen.

Wie kan mij verder helpen of een goed adres adviseren?

Groeten, Erwin.

DSC04431DSC04435DSC04456

4 likes

Heel leuk horloge en zeker de moeite waard om even na te laten kijken.:slightly_smiling_face:

In deze horloges werden ook goede uurwerkjes gebruikt, zoals b.v. de ETA 2390.

In de blauwe rubriek kom je verschillende horlogemakers tegen. Ik heb heel goede ervaringen met forumlid @Inca die voor mij ook al eens een gouden Pontiac onder handen heeft genomen (full service gegeven). Ik adviseer je om met hem contact op te nemen.

Veel succes en hou ons op de hoogte! :+1::slightly_smiling_face:

PS: horlogemakers zijn niet altijd sterren in snel reageren per email. Dat hoort er een beetje bij. @Inca reageert wel altijd snel terug.

2 likes

Leuk horloge en zoals @Klokkengek als aangeeft, er staan genoeg goede horlogemakers op het forum die je wellicht kunnen helpen. Het moet wel heel slecht gesteld zijn met het uurwerkje als het niet meer te fiksen is.

Het zou kunnen dat het uurwerkje in een andere kast is gegaan, maar helemaal zeker ben ik er niet van. De Gulfstream is een model waarbij het uurwerkje via de glaszijde uit de kast moet worden gehaald. Dat lijkt hier ook het geval. Het zou leuk zijn als je ooit eens deze Gulfstream lopend en wel hier op het forum kan laten zien.

2 likes

Dank voor jullie positieve reacties, dat geeft mij hoop! Inderdaad moet het uurwerk er aan de glaszijde uit. Dat heeft die horlogemaker toen ook gedaan. Ik kreeg hem in onderdelen terug omdat het uurwerk te groot was. Het afgelopen jaar heb ik regelmatig diverse sites, marktplaats, ebay etc in de gaten gehouden om er een zelfde type Gulfstream bij te kopen als donor. Echter nooit wat voorbij zien komen. Heel af en toe wel een Gulfstream, maar dan kon de onderkant daarvan gewoon geopend worden. Vaak waren dit oudere klokjes.

Ondertussen ben ik erg gecharmeerd van dit model Gulfstream omdat de kast zo lekker iel is. Ik ga hier nu zeker mee verder en laat ook van mij horen als ik verder ben gekomen met een goed adres.

3 likes

Heel veel succes gewenst! :slightly_smiling_face:

Hier de link naar een mooi essay dat Eric Damstra over Pontiac heeft geschreven. Heel leerzaam.

https://home.kpn.nl/mc.boon.1/overig/PONTIAC.pdf

1 like

Toch lijkt het me de beste oplossing om een donor te zoeken.
De Gulfstream modellen zijn niet zo heel lang gemaakt, dus is het niet waarschijnlijk, dat er veel verschillende uurwerkfamilies gebruikt zijn. (afgezien van het feit, dat in die tijd het inkopen van uurwerken sterk gereglementeerd was, maar daarover misschien later een keer)
In jouw geval is het een handopwinder zonder datum. Dat komt overeen met het ref.nr. 63021
Ik heb hier een 83021 dat is hetzelfde model in staal. (Meestal, helaas niet altijd, werd ervoor gezorgd, dat hetzelfde model in verschillende metalen dezelfde laatste drie cijfers in het ref.nr. hadden) Een foto volgt later.
Je zou dus kunnen zoeken naar een donor met ref.nr. 23021. Dat zou hetzelfde model in doublé moeten zijn. Maar garanderen kan ik het niet.
In deze advertentie uit 1966 (sorry kopie van een kopie) zie je de verschilllende uitvoeringen, die er waren.

Hier is een foto van een stalen automaat (ref nr. slecht leesbaar 8xx21)

grafik

Succes bij het zoeken.

Edit: ik vind net nog deze (afgelopen) aanbieding van een doublé automaat, helaas zonder ref. nr. Maar de verkoopster is volgens mij ooit hier op het forum geweest. Misschien kan zij je er iets over vertellen. Het ref.nr. bijvoorbeeld.

Nog een edit. op 2dehands.be vind je haar volgens mij als verkoper Angelo. (geen garantie. Ze verkopen wel altijd dezelfde dingen op Ebay en 2dehands, vandaar)

1 like

Interessant om te zien! :slightly_smiling_face: Dat waren best nog stevige prijzen voor die tijd. Voor mij een gevoel van bevestiging dat het toch wel goede horloges zijn.

1 like

Door de kwaliteit en de relatief kleine seriën zat de prijs vaak op de rand van wat nog goed verkoopbaar was. A.Kinsbergen NV was ook nog importeur van Tissot en Omega en wilde natuurlijk niet te ver in dat segment terecht komen met Pontiac.
Vandaar dat aan de ene kant het merk Union overgenomen werd om het lagere segment af te dekken en aan de andere kant de Simpatico/Simpatica modellen (kompleet aangekocht en niet bij Suprécis Watch gemaakt) ingevoerd werden. (ook daarover misschien later eens)

3 likes

Dankjewel voor het delen van deze info! :slightly_smiling_face:

Leuk om te lezen en te weten en leerzaam. Ik voel dat mijn enthousiasme voor Pontiac weer begint op te spelen. Het gevoel van jeugdsentiment wordt weer geactiveerd…

1 like

Als je weet welk uurwerk er in hoort dan kan ik eens kijken of ik iets bij mijn afdeling sloop/parts heb liggen voor je.

1 like

Echt leuk i.d.d. dit alles te lezen. Vandaag het horloge uit elkaar gehaald om te kijken welk uurwerk er in zit. Het is dus een ETA 2390. Ik denk dat dit niet origineel bij deze Pontiac uit 1967 hoort. De horloge maker hier in het dorp vertelde mij een jaar geleden dat het uurwerk te dik was. Daarom zijn indertijd de kast en wijzerplaat iets beschadigd. Het uurwerk loopt overigens goed, alleen na inbouwen loopt hij niet meer omdat de secondenwijzer tegen het glas aan zit.

Kan iemand mij vertellen welk uurwerk er in deze Gulfstream met een kast uit één stuk hoort? En als er wat anders in hoort: heeft iemand het juiste uurwerk , een wijzerplaat en een Pontiac kroon voor mij. Want dat ben ik denk ik nodig om het horloge weer te laten herstellen.


1 like

Om te kunnen zeggen welk werk er in zit zou ik de mijne moeten openen en dat lukt op het ogenblik niet helaas.
We hebben hier een 10’" werk, dat te dik is (2390 is 3,6 mm), dus moeten we zoeken naar een werk uit die tijd met dezelfde diameter maar dunner. Pontiac gebruikte ook graag Peseux werken daarom vermoed ik, dat het een Peseux 320 (3,1 mm) of misschien zelfs een 7000 (2,5 mm) geweest kan zijn.
Ik kan je wel vertellen, dat het patent aangemeld is op 15 februari 1963 en gepubliceerd op 31 maart 1965, dat het patent behoorde aan Gabus SA uit le Locle, die de kast ook gemaakt heeft (te zien aan het nummer 141 in de hamerkop)
Edit. Het kleine stempeltje met A+K erin is het keurmerk van A.Kinsbergen NV de eigenaar van het merk Pontiac.

Dit is een tekening uit het originele patent

3 likes

Kijk nog even of in het midden van het glas een P te zien is. Dan is het nog het originele glas.

Ik heb de mijne bekeken (handwinder) en die heeft ook een ETA 2390. Mogelijk dat de kast van @Erwin25 zijn Gulfstream niet origineel is?

1 like

Welk ref. nr. heeft jouw Gulfstream? (en welk werk zit er in deze? NA: Pontiac Gulfstream (met gebrekje) )

Zoals ik al schreef bevindt zich in de kast het goudmerk van A.Kinsbergen NV dus is het iig een Pontiac kast.

Blijft de mogelijkheid, dat de dorpshorlogemaker a) de werkring niet goed geplaatst heeft of b) het werk niet goed in de werkring geplaatst heeft of c) een verkeerd/te laag nieuw glas geplaatst heeft. (is de P zichtbaar?)

Ik heb nog even gezocht en vind een 23011 (doublé) met 2390

De Gulfstream in dat topic is een ander dan die waarvan ik de foto’s heb geen. Die andere heb ik nog niet open gehad

I know, was alleen nieuwsgierig

En het nummer van deze?

Zal m eens opzoeken

Ik lees net, dat je er een met een stalen kast aan @Richz1986 verkocht hebt.
weet jij welk kaliber er in zit en weet je nog welk ref. nr. jouw (ex)horloge heeft.
Of weet Richard het misschien?

1 like

Als ik dat had geweten had ik dat hier al eerder gezegd. :wink: Je zou dat ref.nr. even bij @Richz1986 kunnen navragen. Hij zal wel reageren als hij dit leest. Ik heb tot nu toe 4 verschillende oude Pontiacs in mijn bezit gehad en die hadden allen een ETA 2390 uurwerk. Van deze weet ik het niet.

1 like